25 юли 2015

Църкволози


Днес е много „фешън” и дори „шарли” да си психиатър, социолог или политолог, който е добавил към това богословски факултет. Може и психолог да си, но това не е много котируемо, щото днеска всеки трети е психолог, дори блондинките по кафенетата: „Аз съм голяма психоложка, природно надарена в това, макар и да не завърших!”, казва ти "психоложката с руси коси" и започва да те изучава – главно марката на мобилния ти телефон. Така че, тая работа не е за психолози, щото е голяма конкуренцията. Ти бъди най-малкото юрист. Ако си по-амбициозен, бъди специалист от Софийския Университет, ако не си, но пък имаш много приятели – става с диплома и от някой Свободен Университет – варненски или бургаски.

Сега трябва да се запишеш за студент в Богословски някой факултет. Каквото и да разправят, най-добре е в София или Велико Търново, да си имаме уваженията, но Шумен, извинете ме, не е сериозен вариант. Шумен и Пловдив са за попадиите и за кандидатите за селски свещеници. Духовната Академия няма да коментираме, тя гръмна като „Радецки” пред Козлодуй и се изгуби като Ботьов, но не из Врачанския Балкан, ами по Великотърновските владишки сокаци...

Запиши се, може и задочно. Ако твоите приятели сред клира са „големи хора”, става да изкараш и някой паралелен курс в Софийската Духовна семинария само. Тъй някои преди години, с педагогическо образование плюс „паралелен курс” в семинарията, твориха национални концепции от синоден мащаб и с епохално значение...

Оставете сега синода. Синодът си е синод, телевизията е друга работа. Дадат ли те по телевизията, особено ако е някоя национална, печелиш всеобщ респект, дори просто да си съобщил, че си „непрактикуващ хомосексуалист”. И тъй, взимаш си дипломата по политология с добавено богословие и отиваш в телевизията или започваш да малтретираш редакцията на някой национален вестник по телефона или на редакционния имейл.

Ако си завършил право, ще говориш, докато всичките ни подлудиш, за Църквата и за сектите, затова как „умно” да запазим хем религиозната свобода, хем да не остане ни една секта с повече от десетина човека членска маса в страната. Ако си политолог или културолог пък най-хубаво, това естествено е благодатна работа, първо, защото и до днес никой не е сигурен какъв е точно предметът на изследване на тая сравнително нова наука – културологията и второ, щото можеш да лавираш.

Харесваш Путин ли? Говори за превъзходствата на „Православната Держава”, говори против джендър-културата, хомосексуалистите и педофилията и навсякъде, ама абсолютно навсякъде, ги виждай! Ако си по-ербап, нападай евреите и циганите. Те – евреите, сектантите и педерастите са дяволите, разрушаващи всяко общество и измислящи всяко зло, тях, още в зората на историята, са ги направили масоните. Имаш ли „евреи, сектанти и педерасти” под ръка, не ти трябва даже дявол. Пък и за какъв дявол ти трябва дявол, след като той е „богословски въпрос”, а ти богословието без друго си го учил задочно?!

Обаче ти харесваш Рейгън? О! Тогава твоята битка е срещу Русия и всичко руско. Това добре се изплаща, както казват сърбите, почти толкова добре, колкото и предходното. Виждай руснаци навсякъде! Те, руснаците, също като „евреите, сектантите и педерастите”, не са никак малко. Някой иска да се служи в неговата енория на църковно-славянски основно? Платили са руснаците! Друг се двоуми относно календарната реформа в богослужението – руснаците стоят зад колебанията му, видиш ли в храма жена със забрадка, веднага започни да псуваш Путин, сякаш той лично й я е купил.

Бил е лекар и художник, а заедно с това и богослов, св. ев. Лука. Станал е и богослов. Лука станал и прекрасен богослов, докато се стремил да пише християнска история, както и да съхрани за нас проповедите и учението на св. ап. Павел. Историографията си той подчинил (защото бил и историк-любител) на богословието на св. Павел за универсалното спасение и Вселенския характер на Църквата– той единствен ни предлага Родословието на Богочовека, тръгващо от Адам, а не от Авраам, Мойсей или Давид, той е този, който ни разказва и за „диалогa’ между Христос и Павел от една страна и римските велможи от друга.

Лекар и богослов е и още един Лука – св. Лука Войно-Ясенецки. Този руснак през войната лекувал по фронта. Единият Лука ни е оставил разказа за Христос и за чудесните Му изцеления, другият Лука много спасени животи в името на Христос и заради Христос. Тези двамата са подчинили своите дарби на Евангелието, така са ги и осветили.

Ние нямаме лекарските „рецепти”, които е ползвал св. ев. Лука, но имаме за него думите на св. Павел – „възлюбения лекар”. Истинската дарба служи на ближния, истинската дарба слави Бога в Иисус Христос и помага в градежа на Църквата в Светия Дух, тя е „инструмент на любовта”. Както и истинската праведност впрочем, като тази на св. Йоан Предтеча, който казвал за Христос, относно почитта сред народа, че трябва да расте и да се възвеличава, а сам Йоан да се „смалява”.

А ние имаме днес „философи, социолози, политолози и психиатри”, които искат да подчинят не дарбата си на църковността, а самата Църква да опразнят, ако трябва от цялото нейно автентично съдържание, за да направят място на Своята „дарба”, да подменят Христа с Аз-а си.

Няма коментари: