"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

10 април 2016

За кризата между Фенер и Атина

митр. Амфилохий Стергиу

автор Теофила Мускетарката

Противно на зилотската пропаганда, че съществуват принципни противоречия между Фенер и Атина (Вселенската Патриаршия и Православната Църква на Гърция - Атинската Архиепископия) относно събора на о Крит и икуменическия диалог, както подобни внушения се отправяха и за взаимоотношенията между Фенер и Москва по същия въпрос, такива няма. Руският Патриарх се срещна с Римския папа Франциск на о. Куба, среща между папата и Атинския Архиепоскоп Йероним предстои на 16-и този месец, ден по-късно от очакваното, на о. Лесбос.


Конфликът между Патриаршията в Истанбул и Атинската Архиепископия е от съвсем различен характер. Малко встрани останаха отношенията между Фенер (Вселенската Патриаршия в Истанбул) и Църквата на Гърция (Атинската Архиепископия) от медийното внимание, които са в апогея си на изостряне. Няколко са причините за това положение. 

Първата причина е събитие, което се случи миналата година през есента. В края на месец август и началото на септември 2015 г. в Истанбул се състоя срещата на всички митрополити на Цариградската Патриаршия, в това число и на митрополитите от Северна Гърция или още известни като митрополити от Новите земи (територии). 

Тези митрополити (северногръцките) са членове на йерархията на Гръцката църква, но техните епархии се водят като ,,временно преотстъпени според споразумение от 1913 г. на Еладската Църква от Вселенската Патриаршия". По силата на това споразумение митрополитите от тези територии имат правото на въззивна процедура пред Синода в Цариград, ако не са доволни от решенията на синода на Гръцката църква, а при богослуженията в тези епархии се споменават Вселенския патриарх и Събора на Йерархията на Гръцката църква заедно. Тази малко объркана юрисдикция дава възможност на Вселенска Патриаршия да ги смята за свои епархии. 

Ненавременното осведомяване на Гръцката църква за започване на един строеж от митр. Амфилохий (Архиерей от Вселенската Патриаршия и неин представител в Атина) и незачитане на Първойерарха на Архиепископията доведе до остри реакции от страна Събора на Йерархията и в частност на Атинския Архиепископ. Това е втория основен момент в кризата на отношенията, свързан с дейността на Адрианополския митрополит Амфилохий (Стергиу), който миналата година стана екзарх на Вселенска патриаршия в Атина. Митрополит Амфилохий именно придружаваше патриарх Вартоломей при посещението му в България. 

Но нека да разгледаме визитката на митрополит Амфилохий (Стергиу) - Митрополит Амфилохий се смята за централна фигура в обтегнатите отношения между Фенер и Църквата на Гърция. Той е известен в църковните среди с това, че преди време е имал претенции за поста на Главен Секретар на Събора на Йерархията, но не го е получил. Иначе е бил клирик на митрополията на Мегара и Саламина. През лятото на 2014 г. неофициално е предложен от Патриарх Вартоломей за овакантения престол на митрополията на Йоанина, но това предложение е посрещнато със силна съпротива от страна на Събора на Йерархията, както се нарича пълният състав на Светия Синод на Гръцката църква, наброяващ 80 митрополита и осъществяваващ избора на нови митрополити) 

След съкрушителния избор - само седем гласа за него, по решение на Синода на Константинополската църква е избран за митрополит на Адрианопол (Одрин) и назначен за представител на Патриаршията в Атина към държавните институции в Република Гърция. Така се възстановява постът на апокрисиарий от византийско време, който е съществувал дори и през османския период. 

Апокрисиарият е посланик, пратеник и наименованието произхожда от гръцката дума Αποκρισιάριος - превеждане, отговор; Responsalis на лат. ез. - посланик, пратеник. Постът е типичен за Византия. В църковното си значение е упълномощен представител на даден епископ пред държавните и религиозни институции в дадена държава. Първите сведения за наличието на тази длъжност са от времето на Юстиниан I-ви (първата половина на VI в. сл. Хр.). Традицията е Константинополският Патриарх да има такива представители в поместните църкви. 

Митрополит Амфилохий е именно такъв и в качеството си на представител е започнал строежа на храм и административна сграда за представителството, но без изричното разрешение за тази дейност, в разрез с каноните на църквата, което е повод за неразбирателство и обтегнати отношения между Вселенската Патриаршия и Еладската Православна Църква. Запознати със случая очакват в скоро време митр. Амфилохий да бъде отзован от службата си в Атина.

Няма коментари:

Публикуване на коментар