"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

06 май 2016

И против... събора на Крит (Луд съм, мамо, ям паркет!)



Истанбулският патриарх Вартоломей ли?

Да, да....

Син на бръснар, съвсем буквално... При това син на бръснар, който син има паметник, издигнат му приживе и благословен от него лично... Наздраве, братя зилоти, това сега е подарък от мене за вас, щото, убийте ме, ама ви обичам - истинските сред вас, не паркетните натегачи на митр. Николай....

Благослови си дядо Вартоломей сам паметника, който за разлика от Пушкиновия неръкотворен, е съвсем  ръкотворен и го благослови не поетично-пророчески, като Александър Сергеевич, ами ей тъй, с три пръста, сякаш си соли гръцката салата с йонийска сол.

А вярно е син на бръснар. Пък живее в палати, тъне в разкош. Освен това обича да го наричат Вартоломей Първи... Това сред нашите най-напред проф. Калин Янакиев и д-р Горан Благоев забелязаха, затова не спря да го четкат и гъделичкат по БНТ, БТВ и навсякъде, където някой искаше да ги слуша тогава - "Вартоломей Първи, та Първи Вартоломей!" Ци-ли-ви-ли-зацио-он!

Е, да, ама за да е Вартоломей Първи, аз зная, че трябва някой след години, заемащ поста му, да се кръсти също Вартоломей. Така Вартоломей ще стане сегашният Първи, а оня пък тогавашен Втори. И когато това се случи, Вартоломей ще е останал в историята едва тогава - някой ще заяви, че Вартоломей е оставил нещо исторически велико, оставил е "свое предание", наричайки се този хипотетичен някой Втори Вартоломей... При все това, такава традиция в православния свят няма - някой е II-ри или III-ти, ако случайно името му съвпадне с това на друг преди него. А да се именуваш (сменяйки си името за папа), според това каква традиция и предание ще следваш, е католически обичай... Православните митрополити не си сменят имената, ставайки патриарси, всеки си е със същото едно и първо име, получено с монашеското пострижение.... Майко, кич! Като Дионисиевия и на Николай! Тоя дали не е от същата мая?!

Вартоломей иска отсега още да е Първи, а за сетне, евентуално, да му остане да се удостои посмъртно с Велики, може би... И Калин Янакиев ще го узакони, двамата с д-р Горан... Калин Янакиев и Вартоломей I-ви (плюс Доктор Горан Благоев). Калин Пети и Горан Шести. На бис! Седем пъти! Но без Пламен Сивов тоя път, щото той е уникален, вечно ще си е само и единствено чурулик-охлюв!
Престолът на патр. Вартоломей в приемната му
Вартоломей нарича събора си на о. Крит "велик и свят", не смее да го нарече Вселенски (Осми или Девети), защото не му стиска - някой гръцки зилот може да му взриви паметника. Същевременно Вартоломей организира не Православен Събор, ами партийна конференция, пленум на Коминтерна май - всяка Поместна Църква с по един глас. Поместните църкви решават какво "църквата ще гласува" на предварителни срещи и конференции, после отиват и някой апаратчик гласува?

Това ли е православен събор (велик и свят), така ли са били правени Древните събори, когато решенията са взимани, ако всички присъстващи епископи кажели "Така да бъде, амин!", когато св. Атанасий Велики, срещу целия свят, осуетил намеренията на почти всички, когато обикновеният монах Максим се изправил срещу Император и Патриарх? Това ли е и Първият Апостолски Събор в Йерусалим, когато говорят и Петър, и Иаков, но и Павел, и Варнава, когато говорят всеки лично и дошлите от Антиохия вярващи, за да свидетелстват опитността и мнението си...

Но  все пак Събор трябва да има... Може да не е "велик и свят", както и Вартоломей няма как да е Първи, защото православието е съборност и вярата се живее в събор. А още св. Григорий Палама е казал, че от всеки събор излиза винаги и нещо лошо, което не значи, че не бива да има събор...

Говори се впрочем, че Руският патриарх Кирил е иронизирал Вартоломей по време на предсъборните срещи. Питал го е на каква височина ще стола му, т.е. дали се чувства пръв измежду равни... Първоначално беше решено, че Съборът ще се проведе в църквата "Света Ирина", но Кирил попитал как ще се проведе събора, след като на един от сводовете в този храм има изобразен османски полумесец. И в двата случая Вартоломей си замълчал, но има и още нещо интересно, то е, че в дадени църковни среди го наричат Вартоломей "Турския патриарх".

Няма коментари:

Публикуване на коментар