"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

25 юни 2016

Спорове в залата на Крит


автор Таня Мускетарката 
/ доброволец репортер за блога на събора на остров Крит /

Вчера в късния следобед беше белязан от шумни сблъсъци в заседателната зала, предмет на спора за отношенията с останалата част от християнския свят, разногласията бяха в частност за метода на определение на Римокатолическата църква. 

Основният сблъсък беше между архиепископа на Кипър Хризостом и архиепископа на Гърция Йероним. В изказването си кипърският архиепископ изрази съмнение относно твърдата позиция на Еладската църква, в която се настоява да се използва термина „християнски общности ", вместо "други църкви", той уточни, че по такъв начин съборът се превръща в заложник на консерватизма на Църквата на Елада. Архиепископ Христозом попита дали може това предложение на Еладската Църква да бъде оттеглено, защото могат да се използват и други определения, които да бъдат по-точни като изказ. Кипърският архиепископ  напомни, че този текст е в процес на обсъждане от цели 50 години и никой досега не го е оспорвал. Даже някои от делегатите от страна на Църквата на Елада са го коментирали и са дали своето мнение, а те били известни богослови и нямат нищо против това определение „християнски църкви".

Митрополит Йоан Пергамски се намеси с мнението си, че от 1000 години винаги се е използвал терминът „църква", когато се отнася за християните -римокатолици.

Вселенският патриарх също се намеси и призова за сътрудничество  между митрополит Йеротей от Навпакт и Йоан Пергамски, за да се дадат алтернативни предложения по въпроса.

Патриархът на Александрия също взе думата и се обърна с емоционален призив към събора да помислят за онези специфични проблеми на християните, които са малцинства в страни, където християнството не е официална религия. Там, където те са подложени на гонение  и са убивани.

Сръбският патриарх Ириней пък заяви, че този въпрос може да бъде оставен отворен и решен на по-късен етап, защото това било само предсъборно съвещание (а не "велик и свят събор") с оглед на отсъстващите четири църкви .

Мнозинството от митрополитите твърдят, че терминът „инославни църкви "е най -точен като израз. 

В момента разискванията продължават.

Няма коментари:

Публикуване на коментар