"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

07 юни 2016

Аз чета! ("мачът" на Фенерски, Романов, Сивовица)


Зачетох се първом в апологията на българския свещенически синод, по повод отказа им да ходят на Крит за събора, написана от Николай Фенерски - "Мъжки постъпи БПЦ!"... Аз не знам защо (засега е само обикновено усещане, нищо конкретно не е, смътно ми се очертава само едно такова), ама от Фенерски, при цялото му маниерничене в писането и преекспонирана интелектуалност, ми мирише на... Мартин Карбовски... Онази метаморфоза имам предвид, при която хобитът Смийгъл се превръща в Ам-гъл, ако сте чели "Властелина на пръстените", но да оставим сега това настрана, ами нека ви кажа за какво се сещам още, прочитайки заглавието на Фенерски "БПЦ възмъжа!". Сещам се за майтапчийските проклятия от пиянския варненски градски фолклор:
"Жена ти таралеж да роди!"
"Синът ти зет да ти доведе!"
Защо се сещам за това ли? Ами спомням си отпреди две години една реплика на племенницата на еп. Павел по повод станалите известни предсмъртни sms-и на дядо Кирил, че "меките китки в синода са му обявили война". Мими тогава ми писа така: "Слушай ме, Портос, - с това нейно императивно "слушай" ще я запомня нея впрочем - педерастите победиха мъжете в БПЦ!"  

Та затова асоциирам Фенерски с Карбовски, заради Мима, да. Той, Карбовски, докато прокарваше ужким "десните пътища" в църква и общество, не спря да се занимава с хюмнета през ден. Така и според Фенерски, докато се тресе от гейски скандали, БПЦ внезапно възмъжа... Направиха БПЦ мъж впрочем именно тези, които дядо Кирил нарече "меки китки". Егаси парадоксът! Как да не се сетиш за Карбовски, четейки Фенерски?!

След Фенерски, реших да погледна накъде върви Андрей Романов. Отворих сайта на семейство Сивови и видях! Романов е вкарал гол! Как ли? С репликата в текста си "Напънала се планината...", че нещата покрай събора на Крит били прости като... "българска владика". И тъй като отборът на Фенерски, Романов и Сивовица, която също писа  в "Съборни тревоги" (според себе си "много умно"), за да подкрепи синода ни, играе тоя мач сам - в риториката им няма никакъв диалог, никаква чуваемост на чуждите аргументи, последва в текста на Романов автогол. 

Неговата знаменито назована "проста българска владика" се оказа не тъй проста, издигна се, дет' се вика, като древноримска сентенция, като цицеронова (или на Сенека) епиграма от собствената си простотия и два абзаца по-надолу придоби, в текста на Романов, чутовен интелектуален и духовен ръст.

Простата уж българска владика (цитирам Романов) била всъщност много човечна и добра - простата, според Романов, българска владика, не щяла да дава, за да иде на един безсмислен събор, 120 000 евро "църковно-народни пари", предпочитала да ги даде за лечението на някое безнадеждно болно българче-детенце. Да. Ние за такава сензация досега не сме чували да се е случвала в БПЦ, но Романов твърди, че е възможна... 

Романов обаче чете само блога ми "Маран-ата" явно и себе си, щото е пропуснал да забележи, че тези несъществуващи 120 000 евра, споменати изрично в блога, дето ужким някой ги иска от нашите, за да идели на събора, в интервю на Ловчанския митрополит нараснаха на 500 000 евра. Та това е една сума, за която, ако все-таки отидат на събора, владиците може би ще кажат - "Няма ги, там ги дадохме!" (Има липси да се покриват от "дейността" на новософиянеца-русенец Ангел Младенов нали и текущи разходи за владишки коли и софри?), от което не следва обаче, че ако не отидат на Крит, ще кажат на отчаяните родители на две-три български деца - "Ето ги, вземете ги тия пари, за да си спасите децата, ний сме монаси всъщност, нам те не трябват!". Последното никога не се е случвало и нямаме никакво основание да вярваме, че нявга ще се случи. Ние не го вярваме, обаче Романов май го вярва, както Фенерски вярва впрочем, че БПЦ възмъжа, като Сивовица, че в интригите и игрите около събора на митр. Николай се вижда пръст на Самия Бог!

Романов, Фенерски и Сливовица (Ох, исках да кажа Сивовица!) продължават да играят мача си, мач обаче без противници, редуват се да "бият дузпи" на празна врата, при това на собствената си празна врата.

Нямало смисъл, обяснява Романов, за една обща снимка в Крит да се трошат грешни пари. Парите, които вече се строшиха за предсъборните съвещания в Шамбези, Романов не брои. Романов не може (и да иска) да обясни защо отказът от даването на едни последни, реално по-малко от 10 000 долара, за отиването до Крит, за да се финализира работата им, в която безпрекословно участваха в Шамбези, ще е спестовност, след като с това ще се сложи кръст на много повече пари, дадени за отиването на нашите владици и престоя им в Шамбези. Но не искайте твърде много от Андрей Романов, защото неговата аритметика стига само до възгласа: "Раз, два, три, казачок!".

* * *

...Но, гледайте, гледайте, драги зрители! Ето, сега Романов пак се засилва, с няколко залъгващи движения се опитва да подведе несъществуващия вратар, за малко даже да се спъне в собствените си крака, шут и... Греда!... "Няма нищо животрептящо, нищо истинско, което да се обсъжда на този събор!" е написал Романов. 

Напротив, има... Проблемът с браковете на православни и инославни християни съществува. Не за Романов обаче, разбира се, Романов го знаем, че ще се омъжи само за казак. Проблемът е особено сериозен, най-вече в православната диаспора, където, ако не искат православните църкви на запад да се оформят съвсем като етнически клубове, които рано или късно ще започнат да се множат чрез инцест, подобно на Казашката махала с фанатични старообредци край Варна, трябва да се формулира решение на въпроса, при това съборно.

Проблемът с отношението на Православната Църква към другите християнски общности също е сериозен. Особено като се има наум, че съборната неизясненост се ползва двуяко - наши свещеници участват редовно в съслужения с протестанти и римо-католици, скандализиращи съвестта на мнозина православни християни от една страна, докато неонацисти от друга страна, като няма какво да правят, редовно влизат в протестантски молитвени домове и пребиват членове на регистрирани според закона вероизповедания, афиширащи се като православни самите биячи.

Проблем е и този с диоцезите в Западна Европа и Задокеанските - как така в един и същи град има по двама и по трима православни епископи от различни автокефални църкви, как така САЩ е диоцез и на БПЦ, и на СПЦ, и на РПЦ - как така имаме там и митрополит на САЩ, Канада и Австралия, член на българския свети синод, имаме и епископ Максим, член на сръбския свети синод? В Берлин, в Париж, в Рим, в Милано, в Австралия, в Канада не е по-различна ситуацията. Това не е ли еклесиологически абсурд, който трябва да се разреши, не по-малък от тоя да наричаме другите християнски вероизповедания "църкви", освен Православната Църква?

И накрая Романов забива гвоздея си триумфално в свойта анти-съборна текстова съборетина - съборът на Крит щял да бъде в услуга само на Фенер, на т. нар. "вселенска патриаршия", бил предназначен само да посъживи умиращия му авторитет на "вселенския" патриарх - Димата Архондонис - Вартоломей I-ви (без Втори). 

С Романов аз съм изцяло съгласен, разбира се, че "вселенският патриарх" е подобен на нашите собствени български епископи само с наречение, но без епархия - епископ Проватски например, наречен за епископ на Проватска епархия Игнатий, която е древна и несъществуваща, а понастоящем включва целите Варненска и Сливенска епархии, които си имат митрополити дори. Или епископ Браницки Григорий, който се титулува със старото име на Браничевска епархия, имаща днес свой сръбски епископ - Игнатие Мидич... 

Така и Вартоломей Архондонис е "вселенски патриарх" без православна вселена, щото и Истанбул, където резидира, няма нищо общо с Константинопол... 

Обаче пък ние, когато отбелязваме годишнина от падането на Второто българско царство, се събираме не в София, ами във Велико Търново нали? Когато прославяме създаването на Първото българско царство или Покръстването, сме в Плиска или във Велики Преслав. От това София не става по-малко столица на Република България, макар че, ако зависеше от мен, отдавна да я бяхме разменили със сърбите за Ниш... 

Следователно и е съвсем логично, когато се организира такъв Събор, с вселенско участие и от всеправославно значение, да го организира вселенският патриарх, най-малкото заради историята... Е, да, от 200 и няколко милиона православни християни над 150 милиона са руснаци наистина, а в реален смисъл Вартоломей е бутафорно "вселенски" - патриарх на един турски квартал в Истанбул - Фенер с няколко гръцки улички, обаче в титулярен смисъл Негово Светейшество Патриарх Кирил Руски още не е "вселенски патриарх", ами само "на Москва и Цяла Русия", както и Владимир Владимирович Путин не е Православен Самодържец и Император, ами президент на изборна длъжност в секуларна федеративна държава... 

Разликата между обсесирания и фиксиран в това русоман Романов и мене, като най-обикновен русофил, т.е. е, че той вече сънува наяве несъществуваща неовизантийска симфония по руски, а аз нямам нищо против да я има, давайки си сметка, че още я няма.

Обаче тихо! 

Те играят "мача на живота си", не им пречете с... публика... 

Няма коментари:

Публикуване на коментар