"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

21 декември 2016

Куче влачи параход (Зографското "братство" и там, и тук)



Посегналият в момент на тежка депресия върху живота си енориаш от Варна, се оказва жертва не само на духовната и умствена неадекватност на опрелестилите се взаимно български атонски монаси от Славянобългарския манастир "Свети Георги Зограф", но и на енорийската (мирска) духовна матрица в БПЦ, в която той е формирал религиозните си възприятия и светоглед.

Свърза се с мене вчера негов приятел, с когото заедно са били послушници в манастира "Зограф" в протежение на около седем месеца, с инициал на малкото си име М., както ми каза по телефона, когото ще наричаме обаче Петър, според псевдонима, с който първоначално ми се представи във facebook.

Петър разказва, че неговият приятел дълго се колебаел дали да се замонаши или да се задоми, като за целта бил петимен да открие на Атон духовен старец, когото да попита. Няколко пъти младият човек се прибирал в родния си град и се връщал на Атон. При последния си разговор с някои от братята там, той, по думите на Петър, буквално тичешком влетява в килията си, събира си багажа и напуска манастира. Сетне се връща за ден, споделя че през нощта в килията е имал мрачни видения и се прибира в България окончателно.

В съпътстващите разказите му разсъждения у Петър се открива една изключителна трезвомисленост във възприятията на духовността и религията, която, както по-късно ще разкажем подробно, Зографското братство в мнозинството си не изтърпява. Петър постоянно повтарял на приятеля си, че на него никакъв старец не му трябва, разяснявал му, че прочутите Оптински старци в Русия например не са правили с идващите за духовно наставление при тях неписмени мужици нищо друго, освен да им четат наглас текстове от Свещеното Писание и "Добротолюбието". 

Младият човек обаче настоявал да намери "стареца", който да му каже на него конкретно и лично "Какво да прави с живота си". Той е жертва на безнравствения религиозен бизнес (дори цяла индустрия), който попове и митрополити въртят из мирските епархии в България - книжлета за "чудеса и наставления от старци", особено Атонски, презентации на техни преки или косвени ученици и "наследници" в старчеството, развеждане по беседи и семинари на всякакви съмнителни типове, окачили на врата си табелата "Атонски монах" - ученик на "стареца еди-кой-си" или главен поборник и стожер на някое "най-най-чисто православие", вследствие на което се и появяват секти с последователи техни, сепариращи се из енориите и понявга във война помежду си, каквито в нашата енория например вече има бол... Започва се със сбирки и седенки из епархиите и енориите около поредния препоръчан на доверието им от попа или митрополита неоправославен гуру, после екскурзии до Атон и прочие. В това има пари, много пари... А на попа му дай пари само и му гледай сеир, нямате идея как се ококорва и чак се разтреперва от вълнение пред парите средностатистическият български поп.

Не правят изключение и двама от нашите български топ-атонци, които не стоят в "Зограф", ами из българските манастири или шетат из епархиите, уж разочаровани от ниското ниво на духовност в Славянобългарския манастир - "схитата" Димитрий/Висарион и Козма. Козмата например лично унищожи преди години в Садово, край Сунгурларе, където се беше настанил, едно мирянско семейство от Варна с дете, отишло при него, за да ги наставлява - казал на младоженеца, че ако иска да си спаси душата, трябва да се замонаши на Атон. Пр. изоставя жена си с новороденото дете и по наставленията на Козмата, хуква за Атон да се монаши. 

Садово, където това се случва, е място, на което Козма е направил, според собствените си думи пред мен по телефона преди години, село за религиозен туризъм, на мястото на запустял манастир. Местният архимандрит не успява да вдигне и възстанови манастира, защото Козмата се е впил в мястото като пиявица - там ходят цели попски и мирянски семейства да му работят ангария, а продукцията - икони, броенички и прочие той продава по храмовете из цяла България в своя полза. Подобно нему друг "зографски" монах - Василий Венков, разработваше "на концесия" издателската дейност на Зографската ефория... Апартаменти из цялата страна, по няколко лични автомобила - това е заплатата на тия двамата за разбити семейства и погубени души... 

Сравнително скоро научих и за една почти унищожена частна транспортна фирма в Шумен. Козмата се е вкопчил в семейния бизнес на двама съпрузи, който мъжът предвидливо разделя на две, докато вижда какво цели и върши Козма - през неделя-две Козма минава през Шумен, за да прибира парсата от по няколкостотин евро от частта от фирмата, останала в собственост на съпругата, заради което тази фирма е пред постоянен фалит. Козма, влязал в ролята на църковен Васил Левски май, все обяснявал, че парите "трябват за делото".

От другата страна е Висарион (сега Димитрий), който пари не ще, ами само да проповядва. Висарион е подобен на пламен-сивовия любимец от USA Клаус Кенет - "бивш" протестант, мюсюлманин, йога, гей, също като Висарион - Васко от Петте Кьошета... Види ли трибуна Васко (Димитрий-Висарион) почти еякулира, надушили тая негова мания, някои български митрополити го разхождат редовно из епархиите си, за да говори богословски безмислици на миряните и да сее разколнически настроения (виж по въпроса материала на Таня тук - "Васко от Петте кьошета")  

Същевременно киновийният духовен живот в Зографското братство е "грамофон свири, майка плаче" или казано по варненски - "куче влачи параход". Там живуркат и безчинстват същинска багра от идиоти. 

Отделно са психически болните монаси по креватите, освидетелствани психиатрично от специалисти, подчертаваме, а не "по бисер-божковски" - ала псевдо-влахос...

Петър разказва, че манастирската кухня и трапезария е превърната буквално в кръчма от група молдованци и украинци, изгонени от Руския манастир за безобразия и пиянство, които вторият епитроп на "Зограф" Никодим е взел под крилото си... Обикалят пияни из манастира и крещят - "Слава на Молдова!" или "Слава Украину!"

Игуменът Амвросий, когото Петър остроумно и сполучливо нарича "глух петел", не е състоятелен да се справи с псевдо-руската сган, ако ли въобще иска, когато изобщо сам е в манастира. По разкази на други, той със самите български монаси не може да излезе наглава, които почти денонощно пребивават в интернет и facebook, ако ли не буйстват из килиите, защото са пропуснали да си пият хапчетата.

Картината се "обогатява" допълнително от четиримата чисто голи зографци, обикалящи лесовете край манастира целогодишно, като проява на "висша святост", освен ако това не е поредната легенда, пусната за по-добър маркетинг в индустрията.

Същевременно имотите на ефорията из България не спират да са дойна крава още от началото на 90-те - от родата на проф. Иван Желев, от Христо Латинов - един от старите юристи на синода на БПЦ, а днес от машите на митр. Николай.

* * *

Един от малцината нормални монаси там - отец Вениамин, съветвал решилия да напусне накрая и манастира, и Атон послушник Петър, който от самия "Зограф" всъщност е изгонен с решение на манастирския събор, задето "превъзпитавал" пияните молдованци с изобличения: "Брате, - молил го Вениамин - не си тръгвай, остани на Атон, отиди просто в друг манастир - Хилендар, Пантелеймон или в някой от гръцките..."

А защо Вениемин е нормален ли? Защото се е замонашил първо в България, а едва сетне е отишъл на Атон - в българските манастири, за разлика от "Свети Георги Зограф", се изисква и документ от психиатрията, че не си диспансеризиран, и актуален психиатричен преглед, за да се замонашиш. Последното е впрочем и причина настоящият митрополит в Пловдив - Николай Стоименов (Севастиянов) да не се задържи и седмица в манастира във Врачанско, където решили да го "замонашат" татко му и митрополитите Игнатий и Калиник навремето. Още докато го видял тогавашният архимандрит там А., му казал: "Моето момче, ти за монах не ставаш"... 

- Дойде, - разказвал години по-късно отец А. - едно сухо, кльощаво момченце, облечено зле, миришещо лошо, погледна ме с "луди сини очи" и аз го отпратих... Малко по-късно научих, че са го направили... епископ...

5 коментара:

  1. Духовния поглед и представи все повече се изкривява.

    Една и съща информация се разбира по различен начин, само мъдрите разбират истината и смисъла на живот.


    А колко уж разбират смисъла на живот, но колко реално от тях реално го изпълняват?

    ОтговорИзтриване
  2. Моля книжлетата за "чудеса и наставления от старци" особено Атонски ги избройте с автори и заглавия, за да НЕ се четат.

    ОтговорИзтриване
  3. Ако на някой му трябва старец, може би си струва да прочете от свети Игнатий Брянчанинов текста "Виждането на своя грях" в който свети Игнатий се изказва против търсенето на "духовно-благодатни" състояния, защото духоносни старци на днешно време за разлика от първите векове на християнството няма и всеки съвет трябва да се приема с разсъждение.

    ОтговорИзтриване
  4. "светогорска мъдрост"
    Един християнин, за да е разумен, трябва да е едновременно и малко луд, но с божествена лудост.
    източник:
    Светогорски слова: Светостта не е само отсъствие на греха, но и присъствие на Светия Дух
    http://sveticarboris.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1589:2018-03-29-17-11-54&catid=46:statii&Itemid=141
    превел: Константин Константинов; откъс от книгата "Светогорски слова"; съставител: о. Дионисий Тамбакис

    ОтговорИзтриване
  5. Священник Владимир Соколов
    МЛАДОСТАРЧЕСТВО И ПРАВОСЛАВНАЯ ТРАДИЦИЯ
    https://stavroskrest.ru/sites/default/files/files/pdf/sokolov_mladostarchestvo_i_pravoslavie.pdf

    ОтговорИзтриване