"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

25 октомври 2017

Иде Съборът на глупаците!


След като си разходих вчера лайното, извинявам се, задето ви го напомням туй на по-чувствителните и фини хора сред вас, както вече ви разказах с буркан и в торбичка (ТУК), днес реших да си разходя и оная работа, но не в буркан и торба, разбира се, глупаци такива, това може да направите само вие... Отидох до магазина, който се намира през две пресечки от нас, защото в двата на нашата улица вече всички ми знаят "номерата" - и собственичките, и продавачките, и роднините им на собственичките и на продавачките, даже всички почти случайни посетители... Влизам затова в магазина през две преки значи, усмихвайки се до уши с възможно най-загадъчната си усмивка... Продавачката ме ступорира моментално с ледено студен поглед:

- Господине, в тоя квартал да няма  днес събор на идиотите?! Какво сте се ухилил без нужда и сякаш се познаваме?! Преди малко един като вас, същият такъв, влезе и веднага ми запя "Only you" на "The Platters" от вратата!?!

Промени се светът, ужасно се промени, както се и промени за по-малко от десет години БПЦ, но за това ще ви разкажа после... Едно време, когато сестрите ми бяха в пети клас, бяха влюбени в мен почти всичките им съученички. "Всички пияници, - разправяли те на сестрите ми - ходят из града със скрито "патронче" твърд алкохол във вътрешния си джоб и отпиват скришно зад ъглите, а брат ви върви посред бял ден по главната алея лете съвсем бос и от литрова стъклена бутилка пие ракия направо от гърлото й! Симпатяга!". Едната от тия после стана блудница, другата еколожка, а трета избяга от къщата на родителите си и се омъжи още в седми клас...

"Нека децата от мен да гледат, дай още една цигара преди заспиване!" (из "Дай още една цигара преди сън", "Рибена Чорба")

* * *

Така загубих обаче трите си единствени екстатично-разтърсващи любови. Две от тях ми рекоха: "Светославе, ти си агресивен нехранимайко!", а аз им викам:

- Втора моя и последна, разтърсващо екстатична любов, - казах същото и на третата сетне след години - аз може да си нося лайна в буркан и торбичка по улиците, но твоите менторстващи приятели, дето ти обясняват какъв съм, си ги прибират сутрин със салфетка в левия вътрешен джоб лайната до сърцето точно за следобедна закуска...
- Твоите философии не ми се слушат! - отрязаха ме и двете - Виж хората край тебе, собствените ти приятели, докъде стигнаха в живота! А ти?!

Първата даже не благоволи да ме изслуша, ами направо се потурчи след като ме опозна. Съвсем сериозно!... Развивам се обаче криво-ляво във въздействието си над хората донейде в положителен смисъл: Една следваща, макар и не толкова голяма любов, искаше след мене да стане даже монахиня, да! Друга пък каза, че съм я бил доближил до Царството Божие с мъките, дето съм й причинил.

Но...

"Не съм крал скъпоценни камъни, нито птичи гнезда под улуците!" (из "Зима-лято", "Гарванов сокак")

Нали?... Все пак.

А къде стигнаха приятелите ми? Имат къщи, две жени, по два мотора, по пет коли и легален, даже лицензиран бизнес с човешката болка и грях... И най-различни видове оръжия - хладни и огнестрелни, разпръснати в удобни тайници из цялата къща в случай, че някой ги подгони. Стига! Е, аз кола и една нямам, но пък жените ми, законните при това, са цели пет!

А промени се светът... Ужасно се промени.

* * *

През 2008 година в Рилския манастир на Събора и Църквата беше друга. Цялата стара червена църковна аристокрация в целия си блясък и авторитет. Владиците, конкубините, чистачките, готвачките им, роднините, по двама-трима техни довереници... А с тях можеше да се разговаря все пак... Докато те пристигаха с влакове или с евтини микробуси, идваха "другите", новите напиращи да ги наследят - с лимузините, с медиите си, с парите си, със скъпите раса и парфюми, с непробиваемата си арогантност и самодостатъчност....

Там бяха обаче и старите църковници, също тежка посвоему църковна номенклатура - богослови, общественици, имащи си и някаква относителна макар харизма... Старите заедно успяха тогава да спрат авантюрата, готвена от новите - опита да се върне БПЦ под показно руско влияние чрез приемането отново на стария Юлиански църковен календар, но и най-важното, което стоеше зад тоя опит - религиозно легализирано от него - по новоруски да се раздадат имотите на Църквата за "управление" от новобогаташите и надигащата глава, придобиваща все по-голяма увереност в Държавата, мутрократична олигархия...

След десет години идеологически, институционален и даже физически терор обаче, след като старите почти ги няма, а несклонилите глава сред тях са се свили като бити кучета, имайки предвид това, на което евентуално идещият скоро Събор ще прилича като състав, ние казваме, че мутрите и техните проекции в БПЦ окончателно ще победят и "съборно". Няма кой да им се противопостави. Енорийските общности са лумпенизирани, дебатите по църковни и богословски въпроси тотално профанизирани, силните и уважавани местни свещеници са уплашени и маргинализирани, в мнозинството си  църковният обществен и интелектуален елит са подмамени да се джавкат помежду си за "отвлечено богословие или геополитика", а понякога са купени или постепенно изместени и подменени от недоучил и агресивен лумпениат активисти и функционери.

Честит ви задаващ се събор. Нали всички много го искате, приятели мои, повечето вече бивши?! 

Няма коментари:

Публикуване на коментар