"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

13 април 2018

Библейски анализ в подкрепа на БПЦ и МПЦ


продължава от "Как щяха да ми отхапят ухото!"

Ние понастоящем робуваме на едни представи за канонично право, на едни парадигми в осмислянето му, почиващи върху архаични реалности, върху отдавна несъществуващи. А което е и по-страшното - върху техните не просто призраци, но даже по-добре казано вампирясали трупове, които разни амбициозни персони или групи, обособени на политически, геополитически, микро- и макроикономически принцип, разхождат на къс и здрав (въобразявайки си, че е здрав и къс) синджир из църковната тематика.

Че къде е Рус Светая на Императора Съмодържец, с цялата любов до лудост и преданост до смърт на руския мужик и респектът от войводите и къде новата Русия на Президентът от КГБ, крепен или лавиращ между олигарси, синове на разузнавачи и внуци на чекисти?! Една метаморфоза ли да я наречем или по-скоро престъпна симбиоза, замислена и изпълнена от еп. Никодим Ротов и наследниците му, духовник на настоящия руски патриарх? Че къде е Вселенската Православна Империя на Императора Пантократор, който като главна своя цел преживявал християнизацията на целия обитаем свят и къде е Истанбулската Патриаршия, драпаща с всички сили и средства до реалната роля на "първенствуваща", за да движи тя именно диалога с Ватикана и останалия християнски еретически свят и най-вече с фондове и банки?

Че къде е "държавата на духа", Велика България, велика чрез Ефтимий или св. Иван Рилски, а не с безрасъдството на Симеон или авантюрите на Иван-асеневци и къде е тая днес на хамелеонстващата цветово, но същностно червена сган, патриотична по нацистки?

Зад всичко това са интереси, зад тия "прераждания" или по-скоро "израждания"... А ние сме тръгнали да говорим за "майчинство", "сестринство", канони, историческа приемственост, Предание на Църквата?!

Ние сега няма да "анализираме политически феномени и процеси". Не съм аз Калин Янакиев (или Велислава Дърева), няма и никога да стана, по-скоро монах ще стана, Калин Янакиев нивга, ако щете го вярвайте!! 

Кой стоял зад Вартоломей, кой зад Кирил Руски, какво искат македонците и защо го правят българите?... Все въпроси, на които са петимни да отговаря българските "интелектуалци", културтрегери (и смислови лалугери), анализатори  политолози (бивши политкомисари), защото са дълбоко убедени, понякога и на съвсем подсъзнателно ниво, че след като са учили марксизъм (ДИАМАТ и ИСОМАТ), значи знаят логиката и детайлите на всичко, което се е случило, случва се и предстои да се случи. 

Тия тиквеници пропуснаха под носа си раждането на червената буржоазия, прерастнала в безсмъртен октопод, преживяващ и преминаващ почти без сътресения през разни политически системи, строеве и режими, през столетия един и същ... Това още Есенин (в началото му) и Висоцки (пред края му) го видяха ясно, а те го изпуснаха, защото бяха заети да ядат и пият по ведомствени пивници и гостилници евтини деликатеси "втора преснота", описани още от Миша Булгаков в "Майстора и Маргарита" как го правят и както тогава лапаха трохите от ръката на номенклатурата, така сега ядат от същата ръка, но облечена вече не в идеологическа, а в бизнес-власт, червата на Майка си България или на разпарчетосаната БПЦ - според ресора, в който са се присламчили. Бог да ги бие!!... Но няма да пропуснат и стъпка от "ужасния" възход на Владимир Путин (или Доналд Тръмп), на Нова Македония или на Стар Константинопол, най-вече във... Фейсбук ще ги следят, настигнат и осуетят чрез "статуси, лайкове и коментарчета"... Но кой за каквото е учил разбира или кой каквото му стиска вижда нали?

* * *

Но да се върнем при Книгата.

Има само една Църква-Майка в Новия Завет на Господ Иисус Христос и това е Църквата в Йерусалим. Йерусалимската Църква обаче е център и с пъвенствуваща власт сред новосъздаващите се Църкви по околните и далечни градове само и единствено в качеството си на място, където са събрани (или винаги се връщат) Дванадесетте Апостоли. Ако от Антиохия например Павел и Варнава са изпратени, заедно с църковна делегация да "възлязат в Йерусалим", то е за да се срещнат там със Събора на Дванадесетте, с Петър, Иаков и Йоан, наричани и по-сетне от Блажения Павел "стълбове на Църквата", до тях да се допитат, като с равноценни, а не с керемидите на града или с призраците на цар Давид. Те обаче са "стълбове на Църквата", нека подчертаем, не по силата на това, че са в Йерусалим, а по силата на личната си опитност с Христос, на личния си живот с Него. Петър, Иаков и Йоан ще останат стълбове, при все, че Петър ще иде в Рим, а Йоан в Ефес, заедно с Пресвета Богородица. И стълбовете на Църквата Божия в Иисус Христос ще останат именно и лично Петър, Иаков и Йоан, а не Рим, Йерусалим и Ефес - подобна триархия на градове църковната история не знае, затова съм сигурен даже аз...

Да повторим, от оня период помним като "стълбове на Църквата" Петър, Иаков и Йоан, така са наречени в самата Библия те от св. ап. Павел в Посланието му до Галатяните (2:9), но нищо не чуваме за "Рим, Йерусалим и Ефес". Разбираме сиреч, че "майчинството" в Църквата (и на Църквите) не е географски и политически определимо и детерминирано понятие, нито исторично, то е лично. Божественият Павел ще припомни на вярващите в град Коринт например, че "може и да имат много учители и наставници във вярата като голяма и силна Църква, но имат само един духовен отец и това е именно той, Павел" (1 Коринтяни 4:15) 

А Латинянската ерес комбинира два подхода, за да утвърди едната си претенция за пълно и неоспоримо първенство сред Църквите и "майчинство". Папистите първо се опират на това, че папите им папуват в Римската Църква, царстваща от позицията на своето географско и политическо положение, историческо и културно наследство според тях и после допълват персоналната легендарна връзка на папата си със св. Петър.

Обаче четем в Книгата, че авторитетът на водителството и първенството не е само личен, персонален, но и трябва да е харизматичен. На това ни учи пак Божественият Павел. Опирайки до конфликт по същината на вярата (Благовестието), Павел заявява, че тези, дето допреди ред е именувал "стълбове на Църквата", въобще не го интересува или респектира факта "кои са и що са" и без да се замисли, ги подхвърля на анатема хипотетично, ако те биха проповядвали нещо по-различно от Христовото Учение, поставя в реда на хипотетичната анатема и сам себе си, ако да би го сторил, сам дава пример и как с едного от тях (Петър) е влязал в разпра по такъв въпрос преди време... 

По този именно начин Църквата Майка ще се преобрази от Град Йерусалим на евреите в Небесния Йерусалим на всички хора и народи от Посланията на Божествения Тарсянин и от Апокалипсиса. А няма да стане на Рим, Константинопол, Москва или Истанбул.

* * *

Но ние днес нямаме нищо от това... Днес, когато цели кохорти богослови и канонисти са на хранилки по митрополии и Патриаршии, на разни църковни и парацърковни фондации, когато в споровете им се месят политолози и историчари, когато за един събор като критския се харчат милиони, поставил си за цел конструктивен църковен и богословски диалог, няма и следа от църковност, камоли истинска православна духовност в диалога. Напънала се планината, па родила мишоци, които един друг се гледат обидено и даже кръвнишки и за реванш се надиграват с национализъм и геополитика.

Затова е тоя резултат - двете "майки" София и Истанбул в спор за разпътната си щерка Скопска Македония, която кокетничи и с двете, докато скришом върти очи към Сърбина... А всичко би било толкова лесно, ако имахме Патриарх като Павле или църква "в ред" като сръбската! Защото един авторитет, растящ върху Първоапостолски дух и благочестие, е много повече в подобен спор, отколкото вдигнатите на кокили призраци на Самуил или на Василевсите Пантократори.

Но ние сме в по-изгодно положение впрочем, при добро желание бързо ще разкараме мутреещите се наследници на старите кланове от Политбюро, взели на концесия църквата ни на всички нива, за да вдигнем и подредим Църквата си, а Наследникът на Палеолозите от Турски Фенер ще му мисли - призраците от миналото му са по-тежки, а чуждоземните близки и далечни господари по-силни...

4 коментара:

  1. Незнам какви тези апостолски амбиции, и вселенски проекти,да подчиним МПЦ като автономна на патриаршията ни.Но нямаме играчи,служите ли със сърца.По духовните училища важно е да си зависим от възгледите на владиката.А не да имаш здрав дух,здраво тяло- да си духовен.В Софийската семинария от Сионий насам всички са снимани гейове,кои неженени кои замонашени.А учещите там дори не са градски,а хванати от кол и въже, а 60% от допуснатите да завършат и от двете училища, незнаят часослов и православен катехизис,завършват с тройки,и то буквално по точката с нулеви знания,само учителите да не идват лятото да си скъсят ваканцията.В богословските факултети и др.подобни се мислят за светско хора учещи право или фиология,а не богословие или откровено отчаяни безидейни за живота си студенти.И как като за годините след комунизма поне последните 10 от семинариите са завършили и пускани за 13 клас избраните от Бога за будители и просветители без знание по Православие или някоя друга държавна наука,поне строител или ватман да стане.Трябва ред и дисциплина защо са пускани за абитюренти ,тройкаджии с ненормални гнусни прякори.После сме страхливи от великите сили и бездействени,щото Кичка,Наумка и Сионките са ни върховете на тавана.

    ОтговорИзтриване
  2. Ще ти кажа какви са 'ТЕЗИ АПОСТОЛСКИ АМБИЦИИ" Това е записано в Устава на БПЦ, че тя е правоприемник на Охридската Архиепископия. Хубаво, обаче и МПЦ е правоприемник на Същата Архиепископия. Лошото е, че и ПОА е също нейн приемник. Как трябва да упражнява своето правоприемство БПЦ? Ако не го упражнява, с нейното определение в Устава, тя остава ли законна в държавата?, която даже не знае нейното определение? Бъркотия, нали?

    ОтговорИзтриване
  3. Тия уставни правоприемства са шменти-капели, Охридската Архиепископия сега не е Охридската Архиепископия, която е от уставите. Сегашната е изкуствено и целево създадена от Сръбската патриаршия с подкрепа от Фенер, срещу МПЦ.

    То е като всичките "приемници" на БКП от 25 години на сам в България. Всички са й приемници, ама просто БКП (от предната Конституция) я няма, както и въпросната конституция.

    Реалността днес е МПЦ и нейните интереси и болки, не призракът на Архиепископията, вдигнат злоумишлено от сърбите.

    ОтговорИзтриване
  4. На мен, Портос, ми е ясно, че от българите става българска църква, и от македонците - македонска. Но един като каже А, друг веднага му отговаря Б, поради смесването на езиците в последно време. Обаче, македонците вече си преведоха богослужбите на македонски, а българите, колкото и да напрягат слух и ум, не ще мигат да разберат кьопавия църковнославянски и ще си останат невежи до връх края на времето и времената и вовеки. И не зная, защо им е на македонците майка, като си имат татко: св. Климент.

    ОтговорИзтриване