"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

30 май 2018

Говорите ли котешки (а кучето на Пешко избяга)


"Дорд' на небо ясно слънце,/ дорд' на очи свят, живот,/ ще обичам аз от сърце/ таз' земя и тоз' народ." (П. Р. Славейков)
За това досега бях чел само в житията на светците и в разсъжденията на гръцките богослови за всетварната логосност... Разговарях с котката си, а тя ми отговаряше!! Не вярвам да е поради новопросияла святост моя, допускам, че е от бирата или разредения от кислород въздух. А може и заради около 150-те охлюва, които варени или печени, с коприва или с левурда, а даже и полусурови и полуживи, успях да изям през последните дни...

В храма имаме мишка, която се оказа впоследствие съсел и яде вратата. Може и да е същият именно съсел, заради когото на В. /местен адаш на моя В./ му викат в селото Съсело. Една година му се намъкнал съсел в гардероба и стоял вътре, без да могат да го изгонят, няколко месеца.

Веднага, щом го видях, се сетих за... Двери бг. По-точно се сетих за материала там, който бях чел преди време, в който се твърдеше, че по канон котките са единствено допустими животни в храма, дори в олтара. Държали чисто, в никакъв случай не цапали, затваряли ги нощем в храм, където са се нанесли мишки. На сутринта мишките били избити или изгонени, даже миризмата им не се усещала, а котката чинно седяла пред храмовата врата отвътре, чакайки послушно да й отворят, за да излезе.

Пълни глупости! Или това са някакви останки от египетския и тракийски култ към котката, или фантазиите на недолюбена дверянка, или чисто и просто туй за черни котки не важи!

Но ред по ред...

Отидох вечерта при котката си Самолетка, улових я с дясната си ръка за брадичката, като жест преди целувка от стар булеварден роман из поредицата "Арлекин", погледнах я право в зелените очи и й казах:

- Моя Котко!

А тя, не се смейте и ако щете вярвайте, ми отговори:

- Мяу?
- В храма Господен, Котко, - продължих аз кротко, но настоятелно - има мишка. Ти трябва да я изядеш!
- Мяу, мяу!! - каза тя и сякаш завъртя одобрително глава.

Занесох я на ръце в храма, сложих я на земята и пак:

- Намери мишката!

А тя, пак не вярвайте, глупаци такива, се заоглежда, въртейки само глава наоколо и като че ми кимна, за малко не продума! Заключих я вътре.

На сутринта В., отключвайки храма, установил че се е изсрала пред олтара и я намерил да спи на една възглавничка в храма. А съселът продължава да си гризе и труполи. Станах свидетел само на последната част от действието, зървайки я отдалеко да хвърчи с близо 120 км. в ч. през вратата, изстреляна от шута му.

* * *

Идния ден привечер се запознах с Пешко Е. Пешко пристигна пиян до самата Божия безкрайност, нещо което не само не криеше, ами от другия край на двора гордо заяви и гледаше като гимназиален учител по математика, който току-що ужасен е видял как две успоредни прави все пак се пресичат след двадесет години преподавателски стаж.

Пешко каза, че е тръгнал да търси кучето си - един безобразно некрасив пинчер, подарък от щерка му, когото случайно изгубил и вече се бяха намерили току пред вратата ми.

Сетне се оказа, по твърденията на адаша на В., че Пешко не е изгубил кучето, а то е избягало от него, като го видяло колко е пиян. А Пешко и кучето му се озовали почти навръх Балкана, търсейки се, защото Пешко се скарал с татко си и татко му го изгонил от къщи, така че, Пешко тръгнал да спи на вилата им. Минал обаче първом да погостува на адаша на В., където без никаква причина и предупреждение, разбил на излизане с шут вратата му, тогава кучето се стреснало и хукнало да бяга.

Пешко се появи пред мен във време, в което В. отсъстваше, та ми се представи като И. Е. И. Е. е местният писател и краевед, накратко Писатело. Подобно на нашия добър приятел Бисер Божков, И. Е. също е написал и издал около 40 книги, но за разлика от Бисеровите, не са "Самиздат". Дълго гадахме със завърналия се В. кой е бил тоя И. Е. при нас, изобщо не приличащ на И. Е., накрая В. се сети, но чак на следващия ден разгадахме мистерията защо се е представил така... Пешко искал да остави у баща си впечатление, че е изчезнал безследно или спи в гората, за да го измъчва чувство за вина, така се родила идеята му да се представя пред всички срещнати живи хора "за някой друг".

* * *

Гостува ни за втори път цяла фамилия от съседното село онзиден - Мама, татко, баба, прабаба, двама дядовци, внуче и куче. Направиха си пикник с барбекю, на който ме поканиха и почти силом настаниха, защото били трогнати как сме ги посрещнали предния път. Напиха се, опитаха да напият и внучето:

- Пий, дедовото, биричка!
- Нечем бре, деде, горчи!
- Пий, дедовото бре, пий не бой се!

Опитаха се да напият и кучето. Но то се скри в храстите.

Тогава научих нещо разкошно, чух Евангелието на чист български, виждайки го с очите си и чувствайки с душата си, даже пих от чашата на тези странни Благовестители. Докато ги слушах да арзговарят, разбрах кога единствено човек приема личната си смърт не само без страх, но и с незла усмивка се шегува с нея... Когато е сред хората, които обича и го обичат, защото в любовта и чрез нея всякога остава с тях и даже на трупа си може да се усмихва, защото го вижда през техните очи, стоейки "от страната на Живите", като че смъртта е просто някаква закачка.

Тъй както Христос-Бог, според собствените Му думи в Евангелието на Йоан, е и на земята, и с Отца в Небесата едновременно. Или според Апостола - в Гроба телом, с душа в ада, а с дух и дъх при Отца заедно разпънатия отдясно Му каещ се бандит още на същия ден.

Тъй както и никой и нищо (ни смърт, ни живот, ни дяволи, ни ангели, ни власти), пак по Апостола, не може нас пък да ни отдели от Божията любов в Христос-Господ, с Когото животът ни е скрит у Отца-Бога...

16 коментара:

  1. Знаеш ли, Портос, че Светият Дух не може да подстригва монаси? Знаеш ли нещо по въпроса?

    ОтговорИзтриване
  2. Не зная нищо по въпроса, никога не съм дръзвал да вплитам занаятчийски умения и асоциации в представата си за Битието на Света Троица, инак досега щях да съм основал някоя вариация на масонството под форма на вяра във Великия Фризьор, като тяхната във Великия Строител...

    Истината е, че преди време тъй се бях "нашамарил" с водка, че после сънувах, че ме постригва за монах лично покойния митр. Кирил...

    Дух Светий обаче, Господи помилуй, с ножици не съм сънувал!

    ОтговорИзтриване
  3. Голям пияч си, вероятно от 100 мл. водчица се омайваш и излягаш като котенцето, чиче.

    ОтговорИзтриване
  4. Сто грама ми стигат за десет дена бе!!! По десет грама пия, при това бавно и припадам!

    ОтговорИзтриване
  5. Тъй и тъй ще се замонашваш, дали при дядо Кирил ще видим, разкажи нещо за каките, с които досега си е женил, развеждал, лигавил и прочее. Имаше едни омъжени каки, при това - от християнски семейства. Помним, че едни мъже те нещо натягаха. Айде, онова с вазелина сме го чели, ама на каките им изгубихме бройката. Каква е после съдбата на тия жени? Предпоследната от Пловдив, там как мина, как е тя сега, ей такива работи. Богословските ти напъни не ги четем, поради ниско ниво на доверие в интелектуалните ти и духовни сили. Църковно - политическите ти позиции не чинят пет пари, защото си пристрастен и си домисляш фактите. Какво стана с белградското ти образование? Толкова хора инвестираха пари в тебе. После всичките ги нахрани обилно. Виждаме, че си се стиснал и не искаш да храниш повече владиците и патриците, което е добро решение, за твоето спасение. Разкажи!Това поне го можеш. А! Въпросът в кой манастир си не бива да губи свежест!

    ОтговорИзтриване
  6. 1. В Белград преди 6-тата календарна година бях взел изпитите за трите академични, поради глупашкото ми участие във влюбвания и разлюбвания, сватби, разводи и погребения, както и скандали. На какъвто изпит не съм се явил, само него не съм взел, общият ми успех е малко под "много добър", само дето в Сърбия се вясвах от ден до пладне и бях повече на Казанджийското сокаче в Ниш и пи Новосадските кафани... След последния скандал в Троян, в който участвах, не бях одобрен за стипендия, не знам как е стигнало до там. Студентските права не са ми отнемани, просто без стипендията нямаше как да си платя годишната такса от близо 1000 евро за чужденци. Освен това тогава точно Белградският Богословски Факултет напусна Болонската конвенция и това обърка броя и вида изпити, макар да оставаше една година толеранс за започналите "по Болоня", но заради липсата на стипендия, не можах да го оползотворя.

    С пари за учене за тия шест години съм подпомогнат само от

    1. Поморийски манастир - 200 евро
    2. Гигински манастир - 150 евро
    3. Един руски игумен - 200 евро
    4. Един приятел български свещеник от Югозапада - 100 евра

    Единствената ми връзка с омъжена жена беше с дама, за която бях трета поредна извънбрачна връзка в рамките на един брак. Разбрах че е омъжена, след като вече бях преспал с нея и влюбен до уши. А едничкото "християнско-библейско и църковно в семейството й" беше, че съпругът й работи като дърводелец...

    Друго искаш ли да знаеш?

    ОтговорИзтриване
  7. Имам само една Съпруга, която сега е омъжена за български турчин в Германия, венчахме се на по 21 години... Останалото са мои грехове, страсти, лъжи, фантазии, самоизмами и мечтания

    ОтговорИзтриване
  8. Трагедия!

    Защо не си се справял сам а си се облажвал от чужди пари? С какъв акъл са ти помагали изобщо не мога да разбера. Не ти понася да си самостоятелен, вероятно не си способен на нищо според силичките си.

    Чиче, все повече неща около и в теб ме отблъскват. Коя пък жена би изпитала нужда да се навре в леглото ти, та ти не си атлетичен, нямаш харизма, няма нищо интересно в теб. Все едно да изпиташ желание да се возиш на някое раждясало опел кадетче на 20 години, що за жени биха ти дарили и поглед...мистерия!

    Намеи си нормална работа и се справяй сам...бъде малко поне мъж!

    ОтговорИзтриване
  9. A според мене ти си чист педераст. Само педераст може да разглежда с такива очи друг мъж, говорейки за атлетичност и харизматичност, да се чуди защо да легне с него... В такива категории разглеждат сексуалното привличане само друсани и пияни жени, тийнейджърки обикновено и хюмнетата.

    ОтговорИзтриване
  10. Много си се объркал нещо. Аз не съм се излагал, че съм пробвал с какво ли не и то в ефир както някои грешници сториха...хе-хе-хе.

    Един нормалн човек трабва да се грижи за тялото си, това е съвсем нормално и не е добре да има излишна телесна маса. "Светата троица" на развитието вече ти я споменах: два часа физическо развитие, два духовно и още два умствено. Според мен няма как да се пробуди страст у дама към теб.

    Вземи се в ръце и премахни женствените черти в характера си. Трябва да поработиш много във телесен аспект...режим и яка тренировка!

    ОтговорИзтриване
  11. Красавецо, защо не публикуваш ? Хе-хе-хе.

    ОтговорИзтриване
  12. А към двата часа физическо + два часа умствено и два часа духовно саморазвиване, защо премълчаваш за двата часа сутрин в чекии пред моя блог??

    ОтговорИзтриване
  13. Много разочароваш. Явно няма да се развиваш а ще си останеш в тинята погълнат от завист, злоба и бездуховност. Вероятно вместо сутрешно и нощно правило ти вършиш усърдна работа с шепичката си. Що за същество чака на другите и не разчита на себе си, унение и леност са те прегърнали здравата. От греховен живот е това, за това си се оформил тъй.

    Ти не може да носиш светлина, радост, щастие и духовен просперитет като митрополит Антонии. Ти си роб на идола си- този форум!

    Съболезнования за отклоненията ти.



    ОтговорИзтриване
  14. Постиш ли? Нали знаеш, че не се пости само стомашно?

    Чиче, дамите харесват мъже на място с приятна фигура, забавни но по умен начин и много позитивно настроени.

    ОтговорИзтриване
  15. Господи помилуй! И това доживях - педераст да ме учи на свалки!

    ОтговорИзтриване
  16. Не сме от една "порода", аз съм мъжкар и харесвам дами. Излагаш се,ама здраво се излагаш.
    Наблегни над постите, трупаш грях след грях. В теб няма капка вяра, вероятно само за парички и аванта си мислиш. Ти си "човек-черво", колкото повече се тъпчеш с храна толкова си по-доволен и отдалечен от вярата. Готовански живот живееш...срамувай се!

    Голям си пухчо, жените гладат на теб като на приятелка, ха-ха-ха.

    ОтговорИзтриване