"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

11 юли 2018

Честно и просто за Ванга (Писмо до приятел)



към Добрин Добрев

Аз имам право да приемам Ванга за пророчица, стига да искам, макар че не искам, а това, че не искам съм го доказал много преди темата с Ванга за вас да е на дневен ред...  А развивайки тезата, че може и да е пророчица, защитавам моята християнска свобода.

Ще ти разкажа стара история. 

Ще ти разкажа как приключи историята с моята "Варшавска разходка" - със сайта, за който работих, позициониран във Варшава и ръководен от българка, платено при това работих известно време от Варна за "Всемирното Православие", което някои още тогава иронизираха като "Всесъбирното Православие".

Госпожата-шеф беше се сдобила най-подир с материал от сценарист на шоуто на Иван и Андрей, които по онова време (около 2009 година) бяха бойковисти и "голяма телевизионна работа". Водих се "координатор за България" на сайта и затова, мервайки в статията, която тя с гордост публикува, Ванга да е наричана пророчица, при това без кавички, направих забележка, щото освен, че бях "координатор", бях осигурил за сайта и официалната благословия на митр. Кирил и духовния надзор на двама именити варненски свещеници, посочени по негова препоръка. 

А казах само, че Ванга според някои, които имат доста основания, е вещица и макар аз да не го твърдя със сигурност, щото не съм я познавал ни лично, ни изследвал като феномен, смятам, че в качеството си на спорен феномен с окултна окраска не е редно да се назовава в сайт, претендиращ за църковен надзор над себе си, пророчица... Казаха ми, че те са "шефки", че аз не съм никой и ми посочиха пътя. Останаха с Иван и Андрей, от които нищо повече не получиха, но това си е техен проблем.

Защо ти разказвам това ли? Щото е смешно - малко време след това "жената от Варшава" се превърна от "дълбоко уважаваща леля Ванга" в най-яростна нейна критичка, да не кажа обругателка, след като някои обичани от нея клирици подеха война с покойницата, без да има никаква съборна или синодна санкция за това впрочем, аз станах накрая сам "вангист" и защитник на врачките в БПЦ. Смешно нали?

И така, аз имам право да наричам (стига да искам, макар да не ща) Ванга пророчица, тъй като съборна санкция няма... Аз имам право да приемам Ванга за пророчица, стига да искам, макар че не искам и мога да се упражнявам в доказване на този позволен ми по силата на факта, че църковна отсъда няма, теологумен - богословско мнение. 

За Дънов има синодно решение отпреди 1944 г. и макар взето от синода на схизматична църква - Екзархията, е взето по каноничен начин и аргументирано превъзходно, съгласен съм абсолютно с това решение не само по силата на задължителното послушание към Църквата, но и поради лично убеждение.

* * *

И така, Ванга, която няма да скрия, че ми е симпатична като характер, я "осъдиха": 1) Зографски монаси, дето и пет дни годишно не прекарват на света гора Атон в манастира си, 2) Сливенски попове, дето се занимават основно с бизнес и ходят да бият престарели монаси по манастирите, щото били педерасти, 3) Църковни функционери, чиито приоритети и становища се определят не според църковната и богословска истина и етос, а според това кой "ще им даде пет лева" или "захарно петле". Включи се и фейсбук-агитката, към която в случая гласовито се показваш принадлежен за съжаление, жадна за внимание, пристрастена към "лайкове" и накрая тя започна да превръща едно формирано по абсолютно нецърковен начин становище за Ванга в "изпит и проверка за вярата".

Приятелю, покоен човек не се съди даже на Събор (в това има едно-единствено изключение - за Ориген), още повече изповядвал се и причастявал приживе, умрял "в мир с Църквата", какво остава от църковна групировка?! А опитът да наложи своето мнение върху цялата Църква, при това без Събор, на групичката вече е сектантщина и е основният метод на ересите... Да изровиш на покойния кокалите, за да ги овесиш за поругание, е скандална низост за етиката даже на светските хора и е правено в дълбока древност само във варварски общества.

Въобще не ме интересува какво си почувствал ти, гледайки записите на Ванга, нито какво мислят "духовници" със съмнителен морал и мотиви. Аз имам правото на теологумена си, който ни един събор не е определил като ерес. Нали? Ако обратната групичка - последователите на Ванга се бяха опитали по същия начин да ми наложат становището си, без съборна отсъда, превръщайки го в "проверка за православие", аз пък щях да развивам обратния теологумен - вашия.

5 коментара:

  1. Прав си, бат' Светльо, от всяко изречение струи правдивост.

    ОтговорИзтриване
  2. Чиче, вероятно обичаш да посещаваш врачки- то това си е бабешка работа.

    Отец Силвестър според мен е добър отец и добър човек- не всеки ще записва имена във фейсбук и ще ги чете до едно на служба.

    Виж как Бог изоставил цар Саул, който посетил Ендорската врачка.

    ОтговорИзтриване
  3. Чиче, много далеч си от тях, но...Като цар Давид или като цар Соломон искаш да си?

    Обожавам Стария завет!

    ОтговорИзтриване
  4. Чиче, какво мислиш за писмото на Сръбския синод?

    ОтговорИзтриване
  5. Не е там работата, Ангелов. Когато иеромонах Висарион написа магистърската си тема, одобрена на катедрен съвет в БФ на СУ, тя носеше точно това име, с което и беше впоследствие публикувана от иеромонах Василий Венков и представена от д-р Десислава Пулиева в енорийския център на храм "Св. Кирил и Методий" в София. Понеже книгата излезе в две части, съответно и престваянето ѝ беше в две поредни недели. В първата неделя дойдоха един журналист от "24 часа" и една телевизия поради липса на ярки събития, които да станат централни в новинарските им емисий. На следващата неделя дойдоха три телевизии и няколко дописника от централни вестници, а които не успяха да се класират за първи в новината, взеха интервюта. Оттам тръгна цялата работа. свещениците Силвестър и братму бяха в София по това време и дойдоха първия път, пък като видяха камерите, дойдоха и втория път. Иеремонах Висарион се зари от интервюта, защото книгата му е тромава - нали по същина е магистърска теза.
    Не търси под вола теле!

    ОтговорИзтриване