"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

18 октомври 2019

Бойко и българската му администрация

"Известяват ни от Пловдив за нови турски данъци - данък за българските попове за пиянство и за българските учители - данък за простотия" (Христо Ботев, Събрани съчинения I-ви том)
"Защо да не плащаме на свещениците на БПЦ от бюджета заплатите?! Та те вършат сходна работа като българските учители. Народна и полезна" (Бойко Тиквата по "неовъзрожденски")
Седя си аз на пейка в кварталната градинка и се каня да се запердаша с водка - реших да спра водката и въобще концентрата чрез бира чак, когато излезе на пазара тъмната сезонно... А знаете, че след като си бил десетина часа полутрезвен 5 и напълно трезвен други пет (всичко общо спейки), първата глътка минава блажено като лек електричен ток през жилите и вените, врата, гърба и изобщо цялото тяло... Блаженствам и слушам две метачки как говорят високо и емоционално край мене на циганско-турски. В един момент чувам току пред лицето си въпрос на абсолютно правилен (и граматически, и акцентуално, и интонационно) български:

- Ще ви преча ли, ако помета край вас?
- Не, - връщам милия жест - само аз да не преча! - сетне решавам да се пошегувам - Десет минути поне ви слушах да говорите вашия език, та затова направо се шокирах, чувайки български...
- Аз обичам много да говоря български - заявява метачката и сетне решава учтиво да ми преведе какво са си говорили с колежката си - Тя казваше, че трябва да съберем целия боклук, ама от Общината не ни отпускат достатъчно чували за смет. Ние събираме торби и чували от казаните, където хората ги хвърля, заедно с боклука си, изпразваме ги и пак ги пълним, - показва ми голямата найлонова торба от супермаркет, която в момента пълнят - ама като ни видят от началството, казват че ровим по кофите, че не сме достатъчно "интегрирани" и ни режат от заплатата...

Ех, Българийо, що за всичките тия години с девет от десет циганина заговоря ли се (а аз често обичам да говоря с тях, където и да ги срещна), все срещам люде над средно ниво интелигентни, а често видимо и по-образовани, отколкото мнозина в твоя "национален елит"?!


* * *

Да поговорим сега за "държавната администрация", която, както току-що разбрахме, спестява (да не кажем направо краде) чувалите, с които циганите си вадят хляба. Защото не зная има ли и 10 % неработещи и крадливи цигани, но 25 % от българите не просто симулират, че работят, ами работят всъщност като крадци... На чували от циганките. И с тях ГЕРБ от десетилетие "печелят изборите" - къде с тях, къде с фалшификация, къде с манипулация. Това са 25% държавна администрация (плюс родата им).

Българската държавна администрация, обяснява Владимир Свинтила в "Етюди по народопсихология на българина", е пряк наследник на няколко неща:

1. Еснафските градски общности и селските-земеделски родово-общинни, действащи на принципа на задругите и на клиентелизма с пълна лична безинициативност, отказ от собствена воля и пълно покорство на старейшината.
2. Хайдутите и гурбетчиите, при които обаче свободата, динамиката и разширяването на съзнанието е "самодейна" и строго лична, субективна.

Свинтила отива и по-назад, търсейки тоя тип още при болярството на II-та Българска Държава, склонно, според него както и това на I-та, към разбойничество, издевателства над населението данъчни, в които чак османлиите вкарват някакъв ред, а не оставяйки ги, както е било по-рано, "на съвестта и разбирането на болярина", сепаратизъм с минимален поглед за държавност, разбиращо войните като общи плячкаджийски походи. Посочва и факта, че в Рилския хрисовул например виждаме "десетки данъчни чиновници с тесни специализации" - за събиране от населението на мед, на жито, на вино, на плодове. Според Свинтила Румънскта държава, която нарича впрочем дако-славянска, създадена в XIV-XV век, е системен и буквален продължител на тия наши традиции чак до XX век (с тая разлика, дето те ги оставиха, а ние ще влезем с тях и в XXII-ри май), Свинтила посочва като потвърждение на тезата си, че у румънците самите названия на службите са взети от старобългарски, който впрочем за официален език ползват чак до XVII-и век. 

Затова и Свинтила, който издава книгата си през 2007-ма година, определя тази администрация като съвсем подобна на историческите си прототипи: затовoреност, включително идейна, кастовост, безскруполност, алчност, простотия, при която не са важни ни ценз, ни качества, ами само принадлежността към общността с една взаимна разпознаваемост даже на физиологическо ниво... В това е впрочем и гениалността, според мене вече, на Емир Костурица, който във филма си "Черна котка, бял котарак" е уловил точния и общ външен изглед на българския митничар при Калотина безпогрешно - 6 години съм пътувал по линията София-Белград-София и ни веднъж различен не видях даже вънкашно...

И не е вярно че сега властта се крепи на необразовани, неинтегрирани и полудиви цигани. Повярвайте ми, те масово не са такива - ходил съм нощя и из селата им, и из махалите им. Крепи се на Бойковата администрация (по етнос българска, но по същество "мангалска")

2 коментара:

  1. Само не забравяйте золумите и ужасите в незащитените от тях/циганите/ селища и хора!!!

    ОтговорИзтриване
  2. Те са от бедност и отчаяние, българи там правят същото на българи, но затова не се пише и говори...

    ОтговорИзтриване