В блог "Лирика" - "Ней"

 "Філософські статті" в Аудіоформат  ТУК

в блог "Богословие" - Библия и Общество

06 април 2016

Архиеп. Йероним и папа Франциск заедно на Лесбос


Според информация от моите гръцки приятели, предстои среща на "трима големи" на о. Лесбос (преди Събора на о. Крит) - на 16.IV.2016 г. вече оповестена в някои български медии. Моята новина в случая, в превод от гръцки сайт, е че там ще се срещнат освен Вселенският Патриарх, но и Архиепископът на Атина Йероним с римския папа Франциск. Срещата е по повод проблема с бежанците от Близкия изток - о. Лесбос е "вход" за тях в Гърция. Това е същият принцип - хуманитарната мисия на християните, заради който се обединиха Руския Патриарх и папа римски Франциск, срещайки наскоро се в Хавана.

Срещата на Йероним и Вартоломей с папата не е търсена нарочно впрочем, писмо с покана за участие в този дебат - във връзка с бежанците, Йероним е изпратил до всички поместни православни църкви, изпратил е и до Ватикана. Единствен папата се е отзовал. 

През това време "мътят по темата" български Архиереи - миторополитите на Пловдив и на Сливен - благославят ги или даже участват в тях, разни подписки против събора и предстоящите да се разгледат въпроси там, подбуждат и поръчват "петиции", остриета в тази идеологическа война са им почти не стъпващи на Атон Зографски монаси, които са повече гурувци, отколкото православни свещеници и духовници из епархиите на БПЦ. Това е ясно, това тука го повтаряме отдавна. Даже Двери  бг. се усетиха най-сетне какво се случва, тъй че, значи по темата се говори и пише чак в Пекин вероятно и Ангола.

Онова, което въобще не е ясно, е защо наши митрополити участват и с кого (ако въобще с някого) е това участие договорено в течащата световна православна интрига между Москва и Истанбул. Това, в което се забъркваме, Москва ли го иска, а ако да, то Официална Москва ли? Ако московите го желаят - ние да мътим водата срещу идещия събор на Крит, защо самите те на ниво Патриаршия участват така активно в подготовката на събора? Защо Патриарх Кирил сам протегна ръка на римския папа след Патриарх Вартоломей и заедно с това го поведе индиректно към среща и с Атинския Архиепископ?

Има един вариант, който не е съвсем нереален, ама звучи малко "тралала" - Москва да ползва двете "последни патриаршии" в диптисите, изцяло и безрезервно послушни - Българската и Грузинската за задкулисни игри на влияние и изнудване в надиграването с Истанбул кой да води предстоящия, засилващ се заедно със събора, икуменически диалог с Рим. 

Ако допуснем, че това е така, тогава иде следващ въпрос - как така се оказа, че в "Първородната щерка на Цариградската Патриаршия" - БПЦ-БП глупаците са повече и от козите в Кавказ - грузинците пуснаха слух, че ще саботират събора, веднага след което сами го опровергаха - ни една грузинска официална църковна институция или медия не потвърди мълвата. А "мастити" уж митрополити на огромни БПЦ-епархии даже се ангажираха категорично и лично в предсъборната интрига чрез Официалния сайт на БП.

Ами, ако нашите обслужват не интересите на Официална Москва, ами всъщност тези на руски и постсъветски олигархични кръгове с планове и козни в РПЦ и чрез РПЦ? 

Това преди време мина покрай ушите ни, пропуснахме го, но ще си спомним, че митр. Николай си беше позволил да отправя в руски медии ядни критики срещу митр. Иларион Алфеев - завеждащия отдела за външноцърковни връзки при Московската Патриаршия. Мои приятели споделиха с мен, че митр. Иларион бързо е поставил Николай на място - необичайно за дипломатичния "имперски тон", Иларион е заявил високо и ясно, че българското митрополитче по-добре да си гледа своята работа.... Ами ако, следователно, всъщност някои от нашите митроносни обесници, заради свои съвсем лични интереси, може би даже чисто финансови, ни вкарват в поредната интрига на високо ниво? Ако това ни коства в крайна сметка изолация и от Истанбул, и от Атина, и от самата Москва?

Кой ще плати накрая масрафа им?... Ние като Църква и може би не само с достойнството си, ами и с цената на самата си църковност.

5 коментара:

  1. Г-н Ангелов,

    Извинявайки се за досадата, че ставам "постоянно присъствие" в блога Ви, ще споделя недоумението си от съзираната от Вас българска църковна конспирация по отношение на предстоящия събор. Доколкото следя същите информационни източници, до днешна дата единствено свето-Ловчанският митрополит Гавриил е отправил официално някакви свои разсъждения по един от предсъборните документи.

    Възможно е да е мой пропуск, но не намирам някакви богословски разработки от уличените от Вас митрополити свето-Сливенски Йоаникий и свето-Пловдивски Николай.

    Лично аз бих се радвал да прочета техни виждания по предсъборните документи по две причини. Според мен, Дядо Йоаникий е най-начетеният в светоотеческата книжнина български архиерей. Струва ми се, че Дядо Николай би трябвало да се чувства морално задължен да направи авторитетен богословски разбор на документите доколкото по негова инициатива се откри висшата духовна школа в епархията му. Чест му прави, че съумя да убеди синодалните старци и да наложи виждането си за ведомствено висше богословско училище като продължение на някогашната Духовна Академия. Иначе би било позор за поместната БПЦ, ако е неспособна да си готви бъдещите клирици и иерарси, чакайки от безбожния кесар да й изфабрикува клириците.

    Засега не виждам някакво особено църковно внимание по отношение на събора. Известна ми е само инициативата на фондация "Покров Богородичен" и участието на двама университетски преподаватели в т.н. "Къща за птици" или както Вие колоритно я наричате чисто и просто "курник".
    Изгледах само 45 минути от 2 часовия запис на университетските ни светила, но в техните сказания не долавям никаква конспиративна нотка. Напротив! Мариан Стоядинов развива същата като Вашата теза в полза на бъдещите "икуменически" или смесени бракосъчетания -http://www.pravoslavie.bg/Беседа/теми-на-всеправославния-събор-за-пост/

    (следва)

    ОтговорИзтриване
  2. (продължение)

    Ако правилно схванах административната разпоредва на Сливенска митрополия, тя е отпреди срещата на предстоятелите на поместните църкви в Шамбези и едва ли е повлияна директно от предсъборния документ. Ако греша в хронологията, струва ми се, че в правото и задължението на епархийския архиерей е да бди както за чистотата на Православието в епархията си, така и за спазването на православното канонично право, което макар и твърде остаряло, не е подменяно официално с ново и де факто е в употреба.

    Бих искал да повярвам на конспиративните Ви съмнения, което ще да е свидетелство за наличието на грамотни богослови, но богословието ни като цяло е в агония и едва ли седянките в т.н. "Къща за птици" ще го възкреси или ще съумее да ограмоти "царственото свещенство" в родната ни църковност. Струва ми се, че конспиративните операции изискват интелекти и интелектуалци, а такива засега вопиющо липсват на българския хоризонт. Университетските светила ъ-кат: а част от митрополитите ни говорят със силно подчертан провинциален акцент на планински чобани.

    Публикацията Ви започва с предстоящо пътуване на римския понтифик на о. Лесбос и засяга неговата среща с Московския и на цяла Русия патриарх Кирил Гундяев в Хавана.

    Колкото до папата, неговата поява в Гърция може да съживи журналистическите статии и репортажи, но в крайна сметка не можем да се съмняваме, че както всяко чудо, така и това ще да е за някакви си нищо и никакви 3 дни. Не мога да си помсля нито за миг, че Вие сте такъв наивник за да повярвате, че папата с патриарх Вартоломей и Атинският архиепископ биха променили нещо в същинската конспирация с въпросните мигранти. Определено мисля, че само неизлечим дебил не би могъл да проумее, че в историята с имигрантите има много задкулисни игри и действието се развива по сценарий. Прочее, иерарсите не могат да променят абсолютно нищо защото други сили решават и осъществяват този конспиративен план. В крайна сметка, твърде голям шум ще е по медиите за едно голямо НИЩО! Ако политическите лидери искаха, да биха защитили националния суверинитет, което е и тяхно конституционно задължение, но видимо по-големи сили налагат това, на което сме свидетели.

    Колкото до срещата в Хавана, тя бе колкото наложителна в контекста на съвременния прокатолически терор в Украйна, толкова и мистериозно странна. Римският папа като държавен глава има властта да решава къде и с кого да се среща, но съществуващият Устав на РПЦ - МП не дава такова пълномощие на патриарха. Дори срещата да се окаже ползотворна, в което се съмнявам, както и всички сериозни хора се съмняват, руският патриарх, по силата на Устава, подлежи на най-строгата санкция.

    Колкото до сериозността на очакванията ни и несериозността на самата среща е най-добре да прочетем какво казва папският нунций за Украйна - архиепископ Клаудио Гуджероти по време на заснето богослужение и текстуално документирано в официалния украински униатски сайт -http://news.ugcc.ua/video/apostolskiy_nuntsіy_pro_zustrіch_papi_frantsiska_і_patrіarha_kirila_ne_zavzhdi_usі_storoni_mozhut_skazati_te_shcho_hochut_75971.html

    Направеното сравнение с целувката на Юда би трябвало да ни отрезви от всякаква положителна екзалтация по въпроса за илюзорната срещата в Хавана.

    Поздрави и неизменно доброжелателство от моя страна

    ОтговорИзтриване
  3. Аз принципно се пазя да се отдавам на конспиративни теории и обяснения на събитията, но същевременно смятам, че думата "конспирация" (или "завера"), след като я има в тълковния речник, зад нея съществува и реалност, която тя иде да обозначи. Да отричаме яростно всякаква възможност за конспирации, не е по-малко нездраво от туй да ги търсим навсякъде.

    Очернянето, масираното грачене срещу Вселенския Патриарх, включително и чрез БНТ, при идването му в София наскоро, си беше добре планирано на всякакви нива, включително ми се наби на очи и факта, че Калин Янакиев побърза да забърка в него митр. Иларион Алфеев от руска страна. Кръговете в България обаче, които действаха тогава срещу добрия тон в срещата с Вартоломей, не са в никак добри отношения със самия Алфеев и Официална Москва, както и Официална Москва очевидно действа в сътрудничество с Истанбул и е отворена към Рим. Следователно, питаме се - кого обслужваше "активното мероприятие" и защо "приятелят" на Вартоломей в България Калин побърза да накисне в интригата други приятели на Вартоломей - митр. Иларион и Патриарх Кирил?

    Това ми дава право да се попитам - кой, от руска страна, стои срещу Събора всъщност, след като това категорично не са руските църковни власти, а в антисъборния пушек постоянно се спряга "Русия, Русия, Русия". А в Сливенска епархия им е стародавна традицията да се мешат с разни руски крупни олигарси.

    Цялата тази антисъборна полемика, която на моменти се превръща в истерия, спомене ли се Ватикана, на мене ми мирише силно на масонщина. Масоните са изключително силна световна секта с финансови интереси, на която много ще попречи една обединена отново Христистиянска Църква, която в множество страни има позиции на официална или традиционна религия и църква.

    Масонските пари и влияние зад Николай Пловдивски са ясни на всички, а аз имам свои си преки наблюдения на топлите взаимоотношения, които с години продължаваха между Ротари клуб в Силвен и митрополията там, докато поп Евгений не се опита да си направи евтин антимасонски пи-ар с чук в ръка наскоро, но те най-вероятно продължиха, защото господа масоните малко се обиждат от налудничави изцепки, опитът показва, че дори ги толерират, защото такива религиозни психопати са им най-удобни из църквите, които са си набелязали да превземат.

    Атаките срещу Събора идват от масонски среди в БПЦ и неслучайно Архиепископ Йероним Атински от години ратува за изчистването на клира от масони, които са източник на постоянни интриги в църковния живот и на местно, и на вселенско ниво.

    Та, това е конспирацията според мене и тя е сериозна - световни секти с финансофи позиции и с лобита в бизнеса и политиката се опитват да осуетят Събора на Крит и да саботират икуменическия диалог с черна пропаганда, защото става въпрос за пари, при това за много пари.

    Колкото до ревността на митр. Йоаникий за канонична чистота и вярност на "каноничното право", то - каноническото право е богословска наука, а не сляп сбор от всички канони на Вселенски и Поместни Събори, писани през хилядолетията. Затова имаме устави, имаме канонисти, които тълкуват и прилагат каноните в степен и вид, съобразен с времената или с цялостния дух на Преданието. Ако беше обратното, сам Йоаникий трябваше да се оттегли от катедрата, защото против Апостолско правило, е назначен за митрополит от Държавната власт...

    А подобна, буквоядска и малоумна метода, която е лост за постоянни злоупотреби и самочиния, щото при добро желание, може да се намери "канон за всичко", е образователната концепция на Пловдивската Академия, която хвалите, във всеки от преподаваните предмети.

    ОтговорИзтриване
  4. ...от тази "игра с канони и на канонизъм" сам аз бях потърпевш. След като поне пет години проповядвах върху Евангелието по време на Светата Литургия, с благословението на енорийските свещеници, в нашия енорийски храм, се появи един господин, който стана и църк. настоятел, дето откри древен канон, чрез който суспендира Устава на БПЦ, позволяващ това в изричен член. Получи се абсолютна профанизация - църковното (храмово) настоятелство прие ролята на протестантски църковен съвет от конгрешански тип и анулира не само член от Устава на БПЦ, а и благословията на енорийските свещеници отмени чрез "решение с гласуване". Впоследствие някои настоятели, които бяха против това, напуснаха настоятелството, за да не участват в подобни "игрички с канони" и в протестантизацията на една общност "в името на каноничността".

    Така и Разкола в началото на 90-те години от миналия век "получи санкция" от древен канон - апостолско правило, за да оправдае себе си, при все, че хилядолетия наред митрополитите и патриарсите са получавали назначение от държавната власт - Византия и после Османската империя, в един момент някои решиха да сменят дядо Максим, щото той бил поставен за патриарх от НРБ - въоръжиха се с канон не само срещу устава, но и срещу хилядолетно предание, последвало апостолското правило. А друг е въпросът и че в дъното на разкола оттогава стоят чужденци, твърдят някои упорито - голям руски олигарх от Украйна ни е идеологът на новобългарския разкол - вдъхновител и поръчител. Новите църковно-градски легенди разказват, че няколко години по-късно загинал от мълния по време на лов

    А ако ще си играем на канони - нито в София, нито в Белград, нито в Букурещ или Москва (даже не и във Велико Търново или Велики Преслав) Патриаршии не може да има, щото канон от Вселенски Събор допуска съществуването на само пет патриаршии - т. нар. пентархия.

    Каноните не са тесте с карти, от които теглим, докато някоя ни се понрави, нито е каноничното право "църковен покер". Трябват грамотни канонисти, а не играчи в БПЦ.

    ОтговорИзтриване
  5. Светльо, пич, работата - както и от твоя текст личи - не е толкова в грамотността, ами в честността и почтеността. Да си чул някъде в нормална държава да има прокопсал българин като правист/юрист/адвокат? Що ли? Ми щото почтеността ни е в кръвта, затова. Добри включвания на Климент, нали ти казах, нещата се получават. Не искам да звуча така оценяващо, съжалявам, просто се радвам.

    ОтговорИзтриване