на Милена
Какво ме питаш? За Славното Христово Второ Пришествие ли? Кога ще бъде или пък как ще дойде? Ще ти кажа за него, но ще ти разкажа и още за Божията Женственост, за която отдавна искаш да научиш повече... Пришествието е събитие, което се случва всеки път, щом Той дойде да постои с нас, макар и за малко... Това „малко” обаче не е всъщност никак малко, защото, Љубави моја, седмица, ден, час с Него, не са време, а са Благословена вечност... Затова в Литургията възпоменаваш „Смъртта, Гроба, Тридневното Възкресение”, но заедно с това и „Славното Негово Второ Пришествие”. Възпоменаваш „спомен и от Бъдещето”, защото това вече не е бъдеще в своя собствен смисъл, определен чрез време, материя и пространство, ами е събитие, в което току що си участвала.
Именно Второто Пришествие бележи и конституира случващото се пред Светата Чаша, когато се причастяват деца, жени и мъже заедно, като Едно Тяло, без никакво разделение на пол, етнос, раса, класа, ние сме във Вечността, в която по думите на Свети Павел, не съществува „ни мъжки пол, нито женски, ни гърци, ни турци, ни беден или богат, ами всички ние сме Едно Тяло – Неговото”. На ония пък, които точно в този момент се опитват да ни върнат към „стария ред”, подреждайки причастниците според пол (първо децата, после мъжете и накрая жените) или според време (кой кога се е изповядал) им казвай с усмивка, защото усмивката най-силно обърква: „Не отделиха ли преди малко, по време на Проскомидията, за Пресвета Богородица първо от Агнеца – частица от хляба, приготвян за Възношението? Това не значи ли, че Първо Тя, Жената, сяда на Трапезата Господня?”...
Да, ако в Царството Небесно влезе някаква женственост, тя ще е само женственост като тази на Богомайката – женственост, заради своя Съпруг и заради Сина им, както и ако там ще има някакво мъжество, то ще е Мъжеството Христово – мъжество заради Бога и Истината.
Ако тази женственост обаче е вечна, значи тя е споделима от всички, затова и Бог ни се разкрива като женствен (с такава женственост) – доверчив, раним, уязвим, кротък – най-вече на Кръста и в Своите жестове и дела на благодат и в Стария, и в Новия Завет...
А нима е „мъж” св. прор. Осия, който докрай търси и вечно прибира невярната си съпруга Гомер? Ами Йонатан, праведният и добър син на „мъжкаря” цар Саул, „мъж” ли е, като се отказва предварително от трона, чийто пълноправен наследник е, в полза на Давид? Саул в гнева си му рече, че заради това той е „срам за майчината си голота”, че не е никакъв мъж. Давид обаче му каза друго, каза му, че неговата любов превъзхожда „любовта на жените”, че е бил той именно „желан от него”, „рачителен”, според превода на П. Р. Славейков, т. нар. "протестантски превод" на Библията.
А нима е „мъж” св. прор. Осия, който докрай търси и вечно прибира невярната си съпруга Гомер? Ами Йонатан, праведният и добър син на „мъжкаря” цар Саул, „мъж” ли е, като се отказва предварително от трона, чийто пълноправен наследник е, в полза на Давид? Саул в гнева си му рече, че заради това той е „срам за майчината си голота”, че не е никакъв мъж. Давид обаче му каза друго, каза му, че неговата любов превъзхожда „любовта на жените”, че е бил той именно „желан от него”, „рачителен”, според превода на П. Р. Славейков, т. нар. "протестантски превод" на Библията.
Хубава е тази стара дума – рачителен...
В южнославянските езици често „к” преминава в „ч” или „ћ”, защото те словосъчетания като „ки”, ке” в началото или в края на думите не изтърпяват лесно. И ако се срещат все пак такива, те са или единични изключения, или турцизми. Опитай се да кажеш „ки” или „ке” и ще видиш, че за да го кажеш, изнасяш езика си напред за „к”-то, сякаш се опитваш да кажеш „ч”, „ќ” или „ћ”, докато за „ка”, „ко”, ку” „к”-то се изговаря леко, гърлено, както и трябва да се изговаря „к”. „Рачителен” т.е., както и ръчен, иде от „ръка”, това е този, който е до ръката ти, към когото охотно посягаш, това е и смисълът на хубавия остарял български глагол „не рачи” – не поиска, не пожела, не посегна.
В южнославянските езици често „к” преминава в „ч” или „ћ”, защото те словосъчетания като „ки”, ке” в началото или в края на думите не изтърпяват лесно. И ако се срещат все пак такива, те са или единични изключения, или турцизми. Опитай се да кажеш „ки” или „ке” и ще видиш, че за да го кажеш, изнасяш езика си напред за „к”-то, сякаш се опитваш да кажеш „ч”, „ќ” или „ћ”, докато за „ка”, „ко”, ку” „к”-то се изговаря леко, гърлено, както и трябва да се изговаря „к”. „Рачителен” т.е., както и ръчен, иде от „ръка”, това е този, който е до ръката ти, към когото охотно посягаш, това е и смисълът на хубавия остарял български глагол „не рачи” – не поиска, не пожела, не посегна.
Онзи, когото Давид, „мъжът по сърцето на Бога”, искаше до ръката си, беше Йоанатан. Същият Йонатан обладаният от зли духове Саул не искаше и да погледне. Защото Йоанатан имаше „женственост” (доверие, кротост и уязвимост) като Богородичната, затова и доверчиво остави собствените си синове в ръцете на Давид, в случай, че бъде сам той убит, зaедно с трона си приживе, падащ му се по наследство. При тяхната последна среща Йонатан го помоли никога да не вдига меч против някой негов потомък. Давид изпълни тази молба, а след смъртта в битка на Йонатан изпя това, което вече споменахме, че му е бил „желан, рачителен”, че любовта му е превъзхождала женската любов... Пък знаем колко Давид е обичал жените и как цели Вселени е прекроявал за някоя от тях, като например за Вирсавия или за Авигея...
Саул се беше хванал за плътта, за царстването, за синовете си, на тях разчиташе. А Йонатан се уподоби на Жена. Но не просто на жена, ами на Всемайката, на Приснодевата... Така и Богородица се отказа от „полагащото се на всяка жена”, за да роди Христос не „по Закона”, нито от съприкосновението с нечия друга плът, ами от Дух Светий и след като се сдоби с Него, отхрани и отгледа, Го преподаде за нас и на нас...
Ех, Всесвета Божествена доверчивост, ех, поразяваща благодат!... За нас преобразяваща, а за беснеещите непостижима и неразбираема, затова недосегаема и в безопасност от тях.
Йонатан, който според бесния си баща бе станал „срам за майчината си голота”, се превърна всъщност в притча, в икона на истинското другарство. Но за да се стигне дотук, Йонатан трябваше да умре, той първо умря като син за Саул, а сетне на едно бойно поле умря заедно с него... Бог утешаваше Саул, въпреки всичко, докато го измъчва злия дух, с песните на младия Давид, а последната му утеха беше да умре заедно със сина си в тяхната последна война заедно. Саул изгуби трона за себе си и за потомството си в полза на Давид и неговите потомци, Саул мислеше, че е изгубил и синовете си, но в тази загуба намери повече от син, защото в последната им битка Йоанатан показа истинското мъжество, умирайки, докато защитава други, в случая и баща си.
Йоанатан напусна себе си, отрече се от себе си първо, оставяйки трона на Давид като доброволен дар, дар на обич, на любов. Йоанатан отдаде и самия свой живот, заради друг след това, а като Сам Христос казва - няма по-голяма любов от тази да отдадеш живота си за приятелите си.
В I-ва глава на кн. Битие ни се казва, че мъжът е създаден за „секс, за труд и за война”. Защото само в тия три неща (както и в молитвата) човекът е истинно екстатичен, разширяващ се от място до Вселена, от време до Вечност, не статичен, не просто и променлив, плътски динамичен.
Екстазът от другия, за когото си открил слабините си – своите за него и неговите за теб, е в това, че го постигаш – приемаш него у себе си и намираш себе си в него. Пренебрегваш страховете си, рискуваш да бъдеш уязвен, но в това намираш не просто удоволствие в края, ами постигаш екстаза на споделеното битие, живот подобен на Светотроичния, затова и несвършващ. Това е сексът.
А екстазът от това да умреш не просто за някаква истина, за някаква праведна кауза, ами за да живеят други, за да са живи тези, които обичаш, е истинският екстаз на войната. Това не е просто адреналинът от победата, адреналинът от убиването, затова и най-хубавите войнишки песни са тези, които описват красотата на саможертвата, красотата на поражението, а не песните на победителите, които са обикновено сакати и глупави... Маршовете са за глутници. Когато народът на Израил пееше маршово – „Цар Саул уби хиляди, а Войвода Давид десетки хиляди!” песента предизвика само омраза – омразата и завистта на Саул. Никой не пее тази песен вече, тя е епизод. Но когато Давид възпя смъртта и поражението на Саул и Йонатан, песента стана вечна. Не в победите си, ами в поражението Саул получи Вечността и то чрез Другия, чрез сина си Йонатан.
Екстазът от труда пък е екстазът в Евхаристията. Не е радостта в трупането. Трупането на блага, затварянето им за себе си, приспива душата, отежнява я. Затова и богаташът от Евангелската притча, който е разбогатял неимоверно, казва на душата си – „Яж и пий, душо!” и неслучайно Божият глас към него е, че през нощта душата му ще бъде отнета. Ще остане без нея, докато спи, вярвайки си, че и самата нея е приспал. Бог, според притчата на Христос, ще му отнеме нещо, защото не му го е дал, за да го приспива, ами му го е дал, за да се движи, да се разширява, да екстазира. А екстазът от имането, радостта от придобитите с труд плодове, от изобилието, е в споделянето им с другите на Трапезата Господня.
* * *
...А дали ти казах на тебе пък вчера, че ми миришеш на Вечност?
Няма коментари:
Публикуване на коментар