"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

24 август 2019

Евангелие по Йовков (Сърните на Богородица)

"...а от гола Човечност "по Йовков" (автоцитат от ТУК)
следва от Ботевско евангелие I и Ботевско евангелие II

Вазов познава всяка част от светата литургия детайлно - кога, къде и как се случва, както виждаме в "Под Игото" например, когато Бойчо се крие от заптиетата в храма. Па и самото Априлско въстание в "Под Игото" (както и цялата елегия "Левски" в "Епопея на забравените") е представено като общо, народно дело, като λειτουργία, където "всяка възраст, класа, пол и занаят" принасят в него своето, където се надхвърлят и тясноидеологическите противоречия. А Ботев и Йовков, всеки посвоему, проникват в самия дух на Православието. Ботев експлозивно и екстатично, а Йовков нежно и мистически.

В разказа "Кошута", още в самото начало, действието се позиционира в духовната област на взаимодействието - противопоставянето, но и взаимопроникването, между "небето и земята" - пръстта, в която старият воденичар приведен все гледа и небесата, към които гледа младият Стефан. И в стихията, в кризиса на тая среща, се случва Богоявлението, че дори и духовното превъплъщение - Бог се разкрива в творението си, в животински и женски образи - икони - на сърната и на жената.
"Чрез жена грехът в света влезе и пак чрез жена дойде спасението" (из православното Богослужение)
И както има битка и конфликт между двете стихии в душата на Стефан - на кръвожадността и на милостта, на доброто и злото, между ловеца и човека, между честния работник във воденицата и крадеца, между устрема на младостта (в негово лице) и примиренчеството на старостта (в лицето на стария воденичар), такъв е и дуализмът в женските образи - между Дойна, любимата на Стефан - нежната, бялата, млечната и другата, към която е склонен и се колебае - силната и черна, "димна" и мъглива, Димана. Докато накрая въплътилата се в кошутата Богородица, според внушението в разказа, гонена, за да бъде убита от "звяра" във Стефан съвсем подобно като в светиивановия Апокалипсис, се превъплъщава втори път в Дойна. Съвсем неслучайно при прицелването на Стефан в кошутата с пушката Света Богородица - Девата му се явява като през мъгла, дояща кошутата, което е препратка и към двете женски имена (и смислово и буквено) - на Димана (димната, мъгливата) и на Дойна - млечната. На два пъти Девата излага тоест себе си на опасност, за да спаси - веднъж безсловесното животно, заставайки между пушката на Стефан и кошутата в леса и после в лицето на тръгналата да му пристане Дойна при воденицата, когато през мъглата на въображението му у него се борят стихията на хищника и човещината в сменящите се образи на дивеча и любимата и пак ту сваля пушката, ту на прицел я вдига. Втория път Девата спасява не просто кроткото животно от човека-хищник, ами самия човек у Стефан от мрачните му инстинкти, от сам него си, предавайки (подарявайки му) себе си чрез Дойна.

Но Богородица спасява не просто кошутата, като невинно и незлобливо създание, ами самата човещина у цялото балканско село. Така и почва разказът, че по думите на една стара баба от гората край селото избягали самодивите преди години, възмутени и уплашени от людската злоба, та останали само хора и скотове. Преди да се появи кошутата, която неслучайно се навърта край манастирището и ту се вижда като кошута, ту се привижда като жена с малко дете на ръце, жените треперят при звука на гръмотевиците, пожарите и балканските бури, но знаейки вече, че кошутата е там, спират да се плашат. Богородица се е явила, за да пази и утешава. И когато Стефан, страстният ловджия, тръгва да я дири с пушката, за да я застреля и подари като дивеч на Дойна, та да я възхити чрез примитивна мъжка сила, цялото село въстава срещу него, включително пришълците цигани - дървосекачи... Па и не случайно Дойна накрая отива да му пристане по Заговезни - времето за прошки.

* * *
"..поставям дъгата Си в облака, и тя ще бъде белег на завет между Мене и земята. Когато докарам облак на земята, дъгата ще се яви в облака; и ще спомня завета Си, който е между Мене и вас и всичко живо от всяка твар; и водата няма вече да стане потоп за изтреблението на всяка твар." (Битие 9:13-15)
Тая дъга се явява точно над реката на воденицата, където Стефан работи, като по чудо, когато се труди, без да краде, когато обича и мисли за Дойна, а чезне, спре ли да работи или почне да краде от смляното брашно, почне ли да мисли за Димана и подгони ли да лови кошутата... Над реката се явява дъга, символ на древното Божие обещание да бъде вечно милостив, водата й е кристално бистра, пясъкът по дъното чист, като "за панахида" (според сравнението в разказа), но тая река може да бъде и друга, според делата и наклона на Стефан, може да е съвсем подобна на оная река в Апокалипсиса, която избълвал от устата си Змея, за да потопи и удави в нея Девата и Новородения Иисус. Тая река се бистри и оцветява от дъгата, когато Кошутата е там, тоест във възгледа за Спасението на Йовков за него е гарант Богородица. Но тя не побягва, за разлика от митичните самодиви, подплашена от човешката злина, ами ту явявайки се, ту скривайки се, сякаш се подиграва с упорството на Стефан да я улови и убие, докато накрая сама му се предава чрез Дойна, за да го преобрази.

Образите сиреч от Библейския Апокалипсис са пренесени в едно българско село, но и преобразувани, като дори пожарищата, така "любима тема" на древния автор, вече не са излив на Божия гняв, ами "стоят" и се вият из Балкана като скъпоценна огърлица по шията на хубавица, според Йовковото сравнение, когато се разразят в Планината. Защото Девата е там.

Йовков разрешава един теологичен спор, който богословите на Църквата не успяват да разрешат с хилядолетия, прекарвайки го през призмата на народната душевност. Как се съвместява Евангелската парадигма (и цитираното по-горе старозаветно обещание) за Божията вечна милост, за кротостта и ранимостта, за откритостта на Кръстния Бог, със светиивановите видения от Апокалипсиса? Как така Един Бог, който се е клел никога да не изтребва и унищожава, връща Сина си в света в края на времето чрез огнен и кървав Потоп?!... Та затова и Православната Църква с векове се е колебала относно каноничността на Апокалипсиса, па накрая, ако и да я признава, тя не включва негови текстове в Богослужението си, нито изцяло застава зад единичните му тълкувания от някои свети отци.

Йордан Йовков отговаря: Нищо от пророкуваното в Йоановия Апокалипсис няма да се случи наистина, докато... Богородица е сред нас.

Няма коментари:

Публикуване на коментар