Не, не е проблемът сам по себе си с икуменизма в тоя събор, задаващ се на о. Крит, проблем е начина, по който към него се върви - οικουμενικός - икуменически иде от думичката οίκος, която от гръцки значи дом. Автентичният икуменизъм е сиреч в преживяването на Божия свят като общ духовен дом, както и икуменизмът има аспекти, свързани по тоя начин със спасението на човека и човечеството - Божият спасителен промисъл светите отци са нарекли още икуменически (вселенски, за вси по/селения) - домостроителен - οικονομία - домоустрояване.
Икуменизмът е църковен етос, начин на живот и светоглед. Църквата изначално разглежда себе си като вселенска (и съборна) - икуменическа, като общ духовен дом за "всеки език, народ и хора", в който не е от значение "елин ли си или юдеин, славянин или латинянин, мъж, жена, свободен човек, слуга или роб", ако вярваш в Христос-Бог, приемаш Го и Го споделяш, сам от Него споделен.
И още - църковните събори, начиная с Първия Апостолски събор в Йерусалим, описан още в библейската новозаветна книга "Деяния на светите апостоли", се свикват не, за да се предизвика разкол и схизма, за да бъде някой осъден, ами напротив - за да не бъде разколът допуснат или за да бъде преодолян. Впоследствие от Съборите, които са се показали с плода си и във времето като "угодни на Светия Дух", резултатът е именно този - или разколът е избегнат, или желаещите разкол от пълноводна, застрашаваща Църквата и единството й река, са останали малки и пренебрежими ручейчета и вадички далеко от Църквата, съвсем встрани от нея...
И винаги трябва да има компромис, макар и не с цената на истината и на човешкото спасение... Така и след решението на Първия Апостолски събор, който споменахме, макар то да е изцяло в полза на Апостолите Павел и Варнава, заедно с вярващите от езичнически произход от Антиохия и срещу юдео-християнския шовинизъм и ригоризъм, по-късно лично св. ап. Иаков, подкрепил Павел на събора - епископ на Йерусалимската църква, ще настоява Павел да не дразни излишно юдеите в Йерусалим, с които християните живеят в условия на мир и на братско общение, да им засвидетелства уважението си, като сам почете Соломоновия храм и обредите му. Павел ще се съгласи на драго сърце.
И още - църковните събори, начиная с Първия Апостолски събор в Йерусалим, описан още в библейската новозаветна книга "Деяния на светите апостоли", се свикват не, за да се предизвика разкол и схизма, за да бъде някой осъден, ами напротив - за да не бъде разколът допуснат или за да бъде преодолян. Впоследствие от Съборите, които са се показали с плода си и във времето като "угодни на Светия Дух", резултатът е именно този - или разколът е избегнат, или желаещите разкол от пълноводна, застрашаваща Църквата и единството й река, са останали малки и пренебрежими ручейчета и вадички далеко от Църквата, съвсем встрани от нея...
И винаги трябва да има компромис, макар и не с цената на истината и на човешкото спасение... Така и след решението на Първия Апостолски събор, който споменахме, макар то да е изцяло в полза на Апостолите Павел и Варнава, заедно с вярващите от езичнически произход от Антиохия и срещу юдео-християнския шовинизъм и ригоризъм, по-късно лично св. ап. Иаков, подкрепил Павел на събора - епископ на Йерусалимската църква, ще настоява Павел да не дразни излишно юдеите в Йерусалим, с които християните живеят в условия на мир и на братско общение, да им засвидетелства уважението си, като сам почете Соломоновия храм и обредите му. Павел ще се съгласи на драго сърце.
В църковната древност така именно се гледа и на всеки следващ събор, като на благодатен път към запазване на единството или на възстановяването му, като покаянието всякога е било двустранен процес и двупосочен път. Но не единство привидно, институционално, ами осъзнато лично и решено, единение на човеците в любовта.
Във Великата схизма обаче от 1054 г., както и в процеса на малката схизма, течаща няколкостотин години преди нея, между Рим и Константинопол, има вече твърде много лична гордост, амбиции, наранено честолюбие, жажда за власт (че и за мъст), твърде много политика и по нейно време, и в столетията след нея.
За съжаление днес се случва аналогичен процес, макар и да изглежда, че е с обратна валентност. Ако около Великата схизма и в хилядолетието след нея съборният дух и цел са забравени, заради политика и конюнктура, заради краткосрочни планове и лични амбиции, то днес, пак заради подобни неща, съборният дух е фалшифициран и подменен, докато в негово име ужким се правят нещата. Подменя го самият инициатор на Събора на Крит - Димитриос Архондонис - Вартоломей.
Вартоломей (Архондонис) като войник в гръцката армия |
На 29.02.1940 г. в село Зейтинли (по турски) - Агиос Теодорос на гръцки, на о. Гьокчеада (турски), а Имврос на гръцки, е роден Димитриос Архондонис, син на бръснаря Христос и съпругата му Мерона - 270-ят пръв между равни Константинополски (Истанбулски) Патриарх на Православната Вселена. Сестра му Захорта живее в Атина, брат му Никос е в Австралия, а другият му брат Антоний е във Франция. Докторантурата като богослов на Димитриос Архондонис е в папския университет "Григориана" във Ватикана.
Димитриос Архондонис със семейството му |
Говори се, че е масон. А аз съм почти убеден, че слуховете са верни, поради поразителните прилики в историята и поведението му с други известни ни масони.
Димитриос има мечта и фиксация да отбележи историята със себе си. Нарича се Вартоломей Първи, щото явно се папее - вярва, че е основоположник на цяло ново предание в Църквата или пък царее може би - смята, че основава династия. Димитриос се е фиксирал в идеята на всяка цена да проведе Всеправославен събор тази година на Крит.
Вартоломей, пристигайки в България наскоро, се опита да се хареса на митрополитите от преотстъпените на Атинската Архиепископия (Еладската църква) от Константинополската Патриаршия епархии в Северна Гърция, изисквайки от българите задигнати от тях по време на Втората световна война църковни реликви... Ние, че сме крали и продавали (и продължаваме да крадем и продаваме) е факт, но и факт е, че постъпката на византиеца не бе по-малко циганска от нашите - с чужда пита майчин помен пробва да направи.
Между Атинския Архиепископ Йероним (предстоятел на Еладската Църква) и Вартоломей има конфликт, който може би не е само заради епархиите в Северна Гърция. Йероним доби популярност с това, че започна чистка на масоните в гръцкия клир след предходника си Христодулос, също спряган за масон в църквата... На Вартоломей и през ум не му е минало обаче такова нещо да прави в диоцеза на Константинополската Патриаршия, защото може би ще трябва да изчисти първом себе си, започне ли го.
А масоните са впрочем секта като секта, само че, доста богата, тъй че, можем да говорим за международна мафия в тяхно лице дори... А доста сред тях са наистина едни безобидни чичковци с много пари и добри намерения - обичат да демонстрират филантропия и хуманност. Друга част са стратезите на световната мафия-секта, създаващи постъпателно и планомерно лобита на сектата в правителства, институции, корпорации и бизнес-задруги. Трета част са идеолозите, доктринерите в странната им еклектична вяра. Особено нездрав е интересът им към ортодоксалните църкви в християнския свят, защото са на някакво ниво исторически свързани с християнството чрез ордена на тамплиерите и са със сходни на християнската ортодоксия икуменически разбирания - щели да строят Вселенски Храм на Разума един ден, представяте ли си!... Но инак с нищо не са много по-различни от сциентолози, бахайци, мормони, йеховисти и прочие, с тази разлика, че ни уверяват, плашейки ни, как имали някакви особено велики окултни сили и познания, с които са страшни за враговете си. Глупости. Нека заповядат да ми омагьосат (...).
Характерно за тях е и че често ще ги видиш и от двете страни на една и съща барикада, уж воювайки помежду си, а плетейки интригите си. И икуменисти, и антиикуменисти, и зилоти, и модернисти - няма значение боята, важното е майтап да става и да пипнат кинтите, а ако може - и да доразпарчетосат Църквата, уж обединявайки я. Затова и ще ви направи впечатление, че докато финансират и продуцират зилотски настроения в църквите, масоните подкрепят и крайния икуменизъм - целта им са именно лавина от разколи.
Характерно за тях е и че често ще ги видиш и от двете страни на една и съща барикада, уж воювайки помежду си, а плетейки интригите си. И икуменисти, и антиикуменисти, и зилоти, и модернисти - няма значение боята, важното е майтап да става и да пипнат кинтите, а ако може - и да доразпарчетосат Църквата, уж обединявайки я. Затова и ще ви направи впечатление, че докато финансират и продуцират зилотски настроения в църквите, масоните подкрепят и крайния икуменизъм - целта им са именно лавина от разколи.
Масоните обичат подобни на Архондонис и на някои наши български църковници люде - ако е възможно да са от село и с комплекси (и с повечко пороци), да обожават кича и лукса, да са крадливи, да си имат по някоя мания или психоза - стар похват, използван даже от българската ДС в БПЦ за времето на комунизма.
Всичкото това е пикантно от клюкарска гледна точка, но не е най-важното. Най-важното е в случая тази личностна генеза (и анамнеза) какъв Събор обуславя, до каква патология и епикриза ще доведе. Вартоломей се е вкопчил в идеята да направи няколко неща - да приведе целия православен свят към един-единствен богослужебен календар (Григориански) и да подпише уния с Рим...
Относно календарния въпрос Негово Светейшество Руския Патриарх Кирил му каза вече, че Руската Църква няма да го подкрепи в това. Кирил изтъкна пастирски съображения - ще започнат брожения и разколи. Да разсъждава Кирил Руски пастирски е естествено, защото е водач не на един истанбулски квартал, държащ, като Вартоломей, на тънък конец и няколко северногръцки епархии, а на 150 000 000 руски православни християни...
На Вартоломей обаче не му пука - вкопчен в идеята, че ще се увековечи, е готов да изгуби не само Северна Гърция окончателно, но и самия Фенер, точно тъй както и споменатите български митрополити бяха готови да харижат на българските олигарси имоти за 6 милиарда в евро преди време, само и само да са "в бяло" - патриарси.
На Вартоломей обаче не му пука - вкопчен в идеята, че ще се увековечи, е готов да изгуби не само Северна Гърция окончателно, но и самия Фенер, точно тъй както и споменатите български митрополити бяха готови да харижат на българските олигарси имоти за 6 милиарда в евро преди време, само и само да са "в бяло" - патриарси.
Вторият шамар за Вартоломей иде изненадващо от самия римски папа Франциск - водач на милиард и двеста милиона християни. Вартоломей, по мои данни, вече е предложил на папата първенството в Църквата след евентуално обединение. Папа Франциск обаче му е отговорил, че би могла да се подпише уния, подобна на Фераро-флорентинската отпреди векове, но техните два подписа нищо не значат, щото вярващият народ и сред римо-католици, и сред православни трудно ще го приеме...
Все-таки събор е добре да има и трябва да има, още повече, че и Москва, и Ватикана, и Атина гарантират нормалното му протичане с трезвеност... "Успехът" на Вартоломей да лиши епископите, които ще участват, по безпрецедентен в църковната история начин, от личен глас и да въведе правило - една поместна църква - един глас, като поканените епископи "по квота" се превърнат просто в декор на църковно-партиен пленум, е илюзорен сиреч.
Ако нещо провали събора обаче, освен неучастието на Антиохийския Патриарх, което се очаква, то ще са комплексите и маниите на имврoския селянин Вартоломей Архондонис...
Няма коментари:
Публикуване на коментар