В блог "Лирика" - "Ней"

 "Філософські статті" в Аудіоформат  ТУК

в блог "Богословие" - Библия и Общество

04 август 2017

БПЦ "гази сектите" (+Берта и 100-те декара на дядо Кирил)



в продължение на Кога глупците маршируват

Любима теза на новите православни апологети е колко са лоши протестантите, дето изискват ежемесечни дарения от по десет процента от целия доход на членовете на събранията и организациите си. 

Истината всъщност е, че само една част от протестантските общности в България работят по този начин, позовавайки се впрочем на общозадължителността, според Стария Завет, на установената от Мойсей десятъчна система за поддръжка и изхранване на левитите в Израил. Подобно на левитското племе на израилтяните, посветено на социална и духовно-просветна дейност сред Избрания Народ, в християнската епоха се разглеждат и свещенослужителите на историческите християнски конфесии, които тъй както левитите нямат "свой дял" от извоюваната Обетована земя, за разлика от останалите колена в Израил, но както тях се издържат и живеят за сметка на отделяния от всички останали израилтяни десятък. Та подобно на левитското свещенство, според православните канони, християнските свещенници нямат право да се занимават с никакъв вид труд или бизнес личен. така стоят нещата в повечето други християнски общности - и римокатолишки и протестантски.

Можем тука да обърнем внимание на факта и че "десятъчна система" за събиране на средства за издръжка на пастори и проповедници практикуват основно новите и нетрадиционни за самия Запад протестантски общности. Докато за историческите евангелски, лютерански, англикански и презвитериански църкви това не е присъщо. Защо? Защото в държавите, в които са техните корени и са най-силни техните позиции, има в данъчната система перо, облагащо населението с вид "десятък" за издръжка на клира, институцииите и организациите им. Докато за новите нито тук, нито там такова нещо няма или ако има на Запад, главно в Германия, сумите са твърде малки и са според членската им маса и заявленията на данъкоплатците за принадлежност към такива общности.

У нас милиони, даже десетки и стотици милиони, държавата отпуска на БПЦ за подобни цели, освен ежегодната държавна субсидия за традиционното по силата на Член 13-и от Конституцията Вероизповедание, каквато има и за останалите регистрирани от закона такива впрочем, макар и значително по-малка, ние почти всеки месец четем за огромни дотации за Троянския манастир, за Рилската света обител, за Софийската духовна семинария извън субсидията. И въпреки субсидията, и въпреки приходите от епархийски манастири и храмове, които по силата на закона са необлагаеми, митрополити като Григорий Търновски - +Кюфтето заплати на свещенослужителите си не изплащат, докато други изплащат символични суми. За социално осигуряване на свещенството не може да се говори, а стане ли дума за сравнително наскоро сформирания свещенически професионален синдикат, който се опитва да защитава правата на социална защита и осигуряване на свещениците, отваряме мръсна сякаш и много конфликтна тема... Същевременно се разчинват, разпопват и неизвергват попове, които си "доработват" с ръцете си нейде по строежи или складове, за да издържат семействата си, докато други, любимци на владиците си, имат безпроблемно собствени търговски фирми и даже предприятия поголовно - противоуставно и противоканонично.

А в САЩ за неплатени данъци, укрити доходи и злоупотреба със средставата на публичния сектор се влиза в затвора. Много мафиоти, а също и спекуланти и мошенници сред религиозните водачи, са влезли в затвора и организациите им са инкриминирани по тоя параграф, без да има нужда даже да се доказват противозаконни прояви и практики по друга линия в САЩ.

Но БПЦ-БП, чрез "героизма" на депутата от НДСВ Борислав Цеков, получи правото на единствено вероизповедание, което не се нуждае от регистрация и пререгистрация според Закона за Вероизповеданията и по остроумната формулировка на Цеков това се скрепи в закона, защото "Не можем да искаме държавна регистрация за Институция и Църква, която преди повече от 1000 години сама е "регистрирала държавата". Но това, че "регистрираната" чрез Православието държавност на св. княз Борис-Михаил е всъщност теократична по византийски политически модел и няма нищо общо с настоящата конституционна и секуларно плуралистична Република нито на Цеков, нито на аплодиращите го тогава мина през ум.

И така - без контрол от Царя Пантократор, но и без съвременно-държавен правен контрол, всичко остана "на личната съвест" на висш и нисш клир в БПЦ, следователно църковните институции бързо и прогресивно се мафиотизираха, защото ние си ги знаем добре "клировете" и сме напълно наясно, че там съвест няма. 

Примери? Наблизо са. Митрополит Йоан Варненски може да прибере в разгара на туристическия летен сезон изцяло хотела съсобственост на бившия епархийски съветник Юлиян Гендов и Варненска митрополия в комплекса на Траката "Света Ана", да не даде на Гендов и лев, да заяви, че този хотел досега е работил на абсолютна загуба и в митрополията да не постъпи нито стотинка от смелото начинание на Владиката. Държавни проверки ли? Контрол и ревизии?? Но как!? Това ще е недопустима намеса на държавата в делата на вероизповедание, против всички демократични ценности! Даже ще е грозно, защото "това вероизповедание е регистрирало държавата", според думите на "гениалния" Цеков в 2007-ма година.

Интересно нали, че докато говорим със страшен гняв срещу плурализма и почти неограничените граждански свободи за сектите, докато се опияняваме от реакционен консерватизъм, изведнъж ставаме виртуозни специалисти по либерална демокрация и нейни защитници, опре ли до нашите пари!?

* * *

Нашата нова апологетика продължава... Сектантите са ужасни и обществено опасни престъпници, защото някои пастори внушавали на своите последователи да разпродават личното си имущество и да прехвърлят или завещават парите и собствеността на техните организации. Доста протестантски сбирки аз съм посещавал, а в някои организации и съм се задържал, но и помен от такива практики не съществува. Но и да съществува, то е изцяло доброволен избор. В БПЦ-БП обаче има цяла група членове на общността (монашестващите), които не свободноизбираемо, ами абсолютно задължително при даването си на свещените обети се разпореждат с дотогавашното си имущество - раздават го на близките си, на беднотата или го преписват в собственост на манастира, сетне подписват декларации, че всяко имущество, придобито от тях впоследствие, след смъртта им остава собственост на Църквата - БПЦ. Това фигурира в Устава на БПЦ, потвърдено е и от държавния закон. Как така нещо, което не се вменява като задължително от протестантите, се демонизира от нас и се настоява за инкриминирането му от закона, при това не само на деянието, а и на цялата религиозна общност, която го допуска, а за нашата абсолютно аналогична практика сме си извоювали цял закон в легализация й?

Но в кое църковно подразделение обаче минаха страшно скъпите, възлизащи на около 100-ина декара земеделски земи, закупени преди време лично от митр. Кирил на негово име в Добруджа?
На Черепишкия манастир, в който е постриган за монах? На Троянския манастир, където е бил игумен? Или на Варненска и Великопреславска митрополия?... Очевидно на Варненска и Великопреславска митрополия, защото наследникът му митр. Йоан при опит за искане право на наследство на тия земи от кръвните му роднини след смъртта му, отговорил на заявлението им, че са се консултирали с адвокат с думите: "Ха! адвокатски мурафети!" и никой от тях не е получил ни декар, ни лев.

Но ако това са в действителност "адвокатски мурафети", защото и Уставът на БПЦ, и държавният закон изключват друг наследник, освен БПЦ, на личните притежания на митрополита, то какви мурафети ще са, ако например се запитаме как са продадени тия земи (ако са продадени) в полза на митрополията? Защото ако митр. Йоан може да прибере на Гендов дела от хотела и да заяви, че от начинанието няма нито лев, па и никому през ум да не мине да "проверява", защо да не може да продаде земите на Кирил на пазарната им стойност от около 200 000 лева и да заяви и внесе само стойността им "по данъчна оценка" от едва няколко хиляди в епархийската каса? Не казваме, че е така, просто се питаме. А се питаме не защото ни звучи правдободобно, а защото при пълната непрозрачност в делата на БПЦ-БП всеки нормален човек може да се попита. Пък ние искаме да сме нормални нали, ако и да сме религиозни?!

Но тихо, да не дойде отново отнякъде Борислав Цеков!! И таз' маймуна пак на клона вече съвсем трудно ще я изтърпя!

Няма коментари:

Публикуване на коментар