"Защото и Христос един път пострада за греховете, Праведният за неправедните, за да ни приведе при Бога, бидейки умъртвен по плът, а оживотворен по дух; с който отиде да проповядва на духовете в тъмницата..." (Първо Съборно Послание на св. Петър 3:18, 19)
Колкото и да е зле в Църквата, па и колкото и една Поместна църква да е най-пропадналата в целия православен свят, че и в целия християнски свят сред останалите религиозни общности, все пак в Църквата е по-добре, отколкото в настоящия свят, мира сего. Установявам, че се е превърнал в същински беснарник тоя свят. Докато работиш в кварталния супермаркет, ако обичаш да се усмихваш, ако се държиш просто мило... Клиенти, жени от 15 до 60 годишни понякога ти слагат бележките с телефонните си номера направо в джоба, по-старите го правят по-възпитано и свенливо, младите обаче гледат дръзко по бесовски, нагло, открито курвенски, хищно, гледат те питащо понякога дори мъжете.
Но колкото и да е по-добре в Църквата в сравнение с мира сего, ако Църквата не стои, не пребъдва под Кръста на Своя Съпруг, нейното "по-добро" от мирското лошо, не е добро, ами е направо зло. Христос е казал - "Ако светлината в тебе е тъмнина, представи си колко е ужасен тогава твоят мрак?!" /Матей 6:23/. Може да сме най-мърлявите в морално отношение сред всички християни, но сме по-нравствени от мнозинството светски люде, да, това е добро. Обаче пък сред людете се изживяваме като ангели, заради своя крехък и понякога привиден морал, но Кръста Христов се ужасяваме повече от демоните, а това вече е истинско зло. Да си лош е по-добре от това да си зъл нали, макар и в нещо да би бил по-добър от лошия?... Със сигурност в Претпотопния свят имаше лоши хора, все пак по-добри от злия и хамав Ноев син Хам. Но се спаси от Потопа Хам, не те. Но сетне пък Хам беше прокълнат заради своята хамщина лично от Спасителя си - своя баща Ной. Нали?
Озове ли се църковник по стечение на обстоятелствата под Кръста, а не дай Боже, на Кръст, надава вик и врява от ужас възбог, само и само да слезе, да го подмине, да избегне възможното покаяние, като това на каещия се отдясно на Христос разбойник и през ум не би му минало да рече, обръщайки се към своя Господ, подобно на онзи бандит - "Аз справедливо съм осъден и ако можех, бих избягал от присъдата, но Ти, Боже мой, страдаш Невинен и драговолно, благодаря ти, че си тук с мен!" (Лука 23:41). Или като свети папа Петър Римски, според Преданието, който молил да го разпнат с главата надолу, защото не е достоен да умре като своя Господ.
Но нашего брата българският поп е престъпник, често углавен, крадец, развратник, чревоугодник, пияница, владиката му е или слабоумен и психопат, или интригант и содомит, богословът и църковният активист е подлец, нагаждач, сляп за всяко зло, немощен във всяко добро... И при все това всички ние сме по-свети и от Свети Петър нали? Не кръстове, а тронове и корони до един заслужаваме?!
Едничката утеха ни е, че всичко това е пророкувано още от св. Козма Етолийски за свещенството и християните в 20-и век.
* * *
Един от християнските символи е този на рибарската мрежа. И не само заради факта, че св. Петър е бил рибар. А защото подобно на мрежа за улов на риба, на Кръста Божието Битие, не само Христовото, а Цялото Светотроично, се разтегна, разпъна. Отец в Небесата и Синът на Голгота са в разговор, буквално "дъх в дъх" (23:46), точно както и Адам беше повикан за живот чрез Божието дихание (Битие 2:7). А Синът и Духът Божий, Светият Дух, са заедно сетне в Ада и пак отново, както Син и Отец на Кръста, Духът и Синът са в Ада "заради нас и нашето спасение", всеобщото спасение на живи и мъртви, на настоящи, минали и бъдещи...
А какъв беше грехът на Хам? Че разкрил голотата на отца си, нали?
ОтговорИзтриванеГрехът на Хам, според един много интересен нов руски старозаветен тълкувател, бил не, че се присмял на голотата на напилия се след трагедията на Потопа Ной, а че, сварвайки го в неадекватно, заради алкохола, състояние, го онодил, какъвто обичай между бащи и синове е имало в Предпотопа, а Хам явно го е внесъл и в обовената земя.
ОтговорИзтриванеПо-нататък в книга Изход буквално се забранява "да разкриваш бащината голота", като се визира обичая синове да се женят за жените на покойните си бащи, макар и било от друг брак.