лична кореспонденция, от пловдивчанка до варненката Д.
Привет Д., радвам се на пътуванията и срещите ти, малко се надпреварвам с времето от многото задачи, но искам да запозная и теб с нашите тревоги тук...
Откакто владика Николай дойде в Пловдив, наложи да се "изповядва" в Символа на вярата в Литургията "вселенска", а не "съборна" Църква, до скоро нямаше гонения срещу храмове, където се изповядва правилно, с изключение на едно момче, библиотекарят на митрополитската библиотека и певец в митрополийския храм -Петър Драганов, който упорито повтаряше "съборна" и поясняваше, че не може инак, вече не пее там. Но обща взето никой не ни притесняваше.
Поради наложилата се обаче атмосфера на страх, човекоугодие, нямащи нищо общо с послушанието, свещениците сами започнаха да казват "вселенска". Останаха в Пловдив един-двама, които не го правят. Преди 2 месеца по време на служба владиката спрял и "разяснил", че така било правилно, че това е решение и нареждане на св. синод да се казва "вселенска църква", вместо съборна, което не е истина.
Слава Богу, все още словоблудстват, но официално решение няма. Готвят за печат нов часослов или служебник, та в него щяло да се въведе официално еретическото "вселенска". Сама разбираш, че вселенска е само географско понятие, та Църквата е вселенска, но и съборна, защото е на Светата Троица и е Богочовешки организъм и ако кажем вселенска, все едно сме пантеисти, а не православни. Някога за една думичка в догматиката са умирали мъченически, изповядвайки чистотата на вярата. В старогръцкия има дума за вселенска - икуменикос, икуменики еклесиа, но св. отци на Никео-Цариградския събор са написали в Символа не икуменики, а католики, което значи всеОБЩА, съборна. Нима не са знаели голямата разлика в значението на тези две толкова различни и по звучене, и по значение думи, та са написали "католики", а не "икуменики"?! Проверих лично чрез разговор с отци араби, арамейци, грузинци, англичани, французи /православни/, румънци, за славяните е ясно - всички имат дума и за вселенска, и за съборна, но на никого за хиляди години не му е минало през ума да променя Символа, ако изключим папистите, заради което и отпаднаха от Църквата.
Положението е сериозно, има голямо брожение в клира висшия, но всички владици са готови да приемат безумието, само с дядо Гавраил не сме говорили... Да приемат каквото си щат, ще отпаднат от Църквата, важното е да не го спуснат като нареждане, за да могат верните да не са преследвани... В Троянския манастир, вероятно за да се избегне еретическото "вселенска", ми казаха, че имало решение да го казват "в едната свята, КАТОЛИЧЕСКА и апостолска..." Това си е точно оригиналната дума за съборна, но нали знаеш, че е натоварена с друг смисъл... Молбата ми е да споделиш какво ни готвят, то владиците са малко недосегаеми за простите вярващи, но все пак...
Бележки на Светльо Ангелов - Портос:
Починът да се измества смисъла на църквата от съборна (управлявана от събор), започна още с настояването на Николеевите "богословстващи" още преди години да се акцентира върху това, че именно и само Светата Петдесетница - Личното Съшествие на Бог-Свети Дух с Бог-Син над събранието на Богородица и Апостолите в една Йерусалимска Горница, е Рожденият ден на Църквата, а не е Първата Евхаристия на Велики Четвъртък, както е по прот. Александър Шмеман и неговата евхаристийна еклесиология... За което аз тогава много хубаво се скарах с тях пак.
Съшествието на Светия Дух, което е в изпълнение и благодатна помощ за Христовата Поръка към Апостолите да тръгнат от Йерусалим и да "проповядват до краищата на земята", за да се оделотвори и мисионерският характер на Църквата, тези безумци сложиха като контрапункт на факта, че ние ставаме Тяло Христово и Църква Божия "в Христа Иисуса чрез Духа Светаго" във светото причастие. В шмеманово-афанасиевия конструкт, който е и свето-павловски, не им хареса, че за пълнотата на Църквата като Богочовечество и участие в нея е достатъчно съединяването на човек и Бог в Христос-Господ. Затова те сложиха акцент върху осенението от Светия Дух, който акцент е един своеобразен нов еретически монтанизъм, но не харизматически като у Монтан от Втори век сл. Хр., а институционален - пълнотата (и достатъчността на Църквата) им се привидя във факта, че Дух Светий осенява персонално и единствено Дванадесетте (останали Единадесет без Иуда Искариотски) Първоапостоли. Те, разбира се, изпускат факта, че през и чрез Апостолите и техните приемници "печат дара Духа Светаго" се преподава на всички верни и кръстени християни в началото с полагане на ръцете апостолски лично, а сетне чрез светото миропомазание от епископите техни приемници, но това осенение виждат да продължава само и единствено във и чрез ръкоположенията за свещенството. Все пак миропомазанието на верния е само веднъж в живота и няма опасност често да размисля върху туй, че е равностойна част от Тялото Христово - Църквата, както ако туй му се напомня постоянно чрез светото причастие. Бесовска логика нали?
От това последва следващото безумие - смесената с лъжа истина започна да се превръща в чиста измама: Привидяха в своя архиерейски събор именно това Събрание на осенени от Духа Дванадесетима, самодостатъчни по тяхному, чрез което "богословски" суспендираха необходимостта от всеобщ Събор в БПЦ, който вече почти десет години не се свиква, на който те като синод са изпълнителен просто орган поне според уж действащия Устав на "съборната БПЦ-БП".
Тенденцията е подхваната и от Враненската Владика Йоан, която отколе "превежда" от гръцки именно "вселенска църква", вместо "съборна църква".
Няма коментари:
Публикуване на коментар