"А отцу напишите отдельно, что полег весь наш доблестный полк. / В грудь на вылет я ранен смертельно,/ выполняя свой воинский долг") (Любэ, из "Сестра")Ако не разсъдим честно спрямо текст (и контекст), не само няма да разберем нищо от Евангелските събития през Страстната седмица, но съвсем далеко ще останем и от това, дето аз го наричам метатекст...
Защо Христос-Господ Е Арестуван чак на Велики Четвъртък?...
Та Той още в Неделята влиза в Йерусалим, влиза открито, влиза и доста шумно, приветстван Е като Спасител, Освободител, Сам Той изпраща напреде Си Своите Апостоли, за да заяви, че влиза в града като Цар, макар и възседнал осле, не кон. Той проповядва по улици и площади, Той влиза и в Соломоновия храм. В този храм не само поучава, пророкува, при това предсказва съвсем недобри неща, включително пълното скорошно разрушаване на Храма, ами оставя и двусмислицата в думите Си, според която едва ли не Сам се готви да го събори, изобличава даже обиждайки...
И не е арестуван!?
Отива даже по-далече, много по-далече. Сътворява един прекрасен скандал с побой Лично. Нарича Храма "разбойнически вертеп", сетне взима един бич от сноп кожени ремъци с оловни топчета на върха им, предназначен за натирване на говеда, преобръща масите на сарафите в Храма, след което самите тях подгонва навънка.
Нищо смирено няма в това, нищо дето да го свържем с представата си за "кроткия и добър Иисус", яздещ шарено и миличко магаренце, дошъл в Йерусалим на благочестива поклонническа разходка, а те го заловили, измъчвали и били, накрая и убили, без сякаш сам да разбере защо, по някакво нелепо недоразумение...
А Той прави всичко описано дотук обаче и не е арестуван?!
Та Той още в Неделята влиза в Йерусалим, влиза открито, влиза и доста шумно, приветстван Е като Спасител, Освободител, Сам Той изпраща напреде Си Своите Апостоли, за да заяви, че влиза в града като Цар, макар и възседнал осле, не кон. Той проповядва по улици и площади, Той влиза и в Соломоновия храм. В този храм не само поучава, пророкува, при това предсказва съвсем недобри неща, включително пълното скорошно разрушаване на Храма, ами оставя и двусмислицата в думите Си, според която едва ли не Сам се готви да го събори, изобличава даже обиждайки...
И не е арестуван!?
Отива даже по-далече, много по-далече. Сътворява един прекрасен скандал с побой Лично. Нарича Храма "разбойнически вертеп", сетне взима един бич от сноп кожени ремъци с оловни топчета на върха им, предназначен за натирване на говеда, преобръща масите на сарафите в Храма, след което самите тях подгонва навънка.
Нищо смирено няма в това, нищо дето да го свържем с представата си за "кроткия и добър Иисус", яздещ шарено и миличко магаренце, дошъл в Йерусалим на благочестива поклонническа разходка, а те го заловили, измъчвали и били, накрая и убили, без сякаш сам да разбере защо, по някакво нелепо недоразумение...
А Той прави всичко описано дотук обаче и не е арестуван?!
И още един въпрос. Защо юдейските началници имат нужда от предател в лицето на Негов приближен? Защо му плащат сравнително скъпо на Иуда от Кариот, защо е необходим и заговор за залавянето му на Христос, на отдалечено място с малобройно обкръжение и то от хора, на които предварително е наредил всеки от тях да се въоръжи, при това най-вероятно в частен имот - маслиновата градина с маслобойна в Гетсимания, принадлежаща може би на майката на св. ев. Марко, в късна доба? И защо бързат с процеса срещу Него в Синедриона? Защо съвсем преднамерено Е съден нощем, противозаконно, защо "половината Синедрион трябва да го няма"?
* * *
Аз мисля, че Христос се Е опитал да извърши религиозен преврат, да свали свещеническата каста от власт в Йерусалим... По каква причина ли? По сходна на тая, поради която Е възкресил малко по-рано и приятеля си Лазар от Витания. От любов нетърпяща неправдата, особено неправда към тия, които обичаш. Христос възкресява Лазар, защото го обича, защото смъртта на Лазар му причинява скръб, страдание, смъртта на Лазар Го възмущава. Христос влиза и в Йерусалим на чело на една не малка група сподвижници, почти около петстотин души, започвайки с Първоапостолите, заедно със Седемдесетте ученици, със семействата на Неговите домакини и спомоществуватели из градовете и селата на цяла Иудея, че и Самария, с подкрепата на някои римски офицери, станали Негови приятели след чудесата Му, с подкрепата и на някои фарисеи сред самия Синедрион, с подкрепата на целия народ там...
Защо?
Защото обича народа Си. Защото...
* * *
Аз мисля, че Христос се Е опитал да извърши религиозен преврат, да свали свещеническата каста от власт в Йерусалим... По каква причина ли? По сходна на тая, поради която Е възкресил малко по-рано и приятеля си Лазар от Витания. От любов нетърпяща неправдата, особено неправда към тия, които обичаш. Христос възкресява Лазар, защото го обича, защото смъртта на Лазар му причинява скръб, страдание, смъртта на Лазар Го възмущава. Христос влиза и в Йерусалим на чело на една не малка група сподвижници, почти около петстотин души, започвайки с Първоапостолите, заедно със Седемдесетте ученици, със семействата на Неговите домакини и спомоществуватели из градовете и селата на цяла Иудея, че и Самария, с подкрепата на някои римски офицери, станали Негови приятели след чудесата Му, с подкрепата и на някои фарисеи сред самия Синедрион, с подкрепата на целия народ там...
Защо?
Защото обича народа Си. Защото...
"...когато видя множествата, смили се за тях... бяха отрудени и пръснати като овце, които нямат пастир" (Матей 9:36)
* * *
Кръстната развръзка е неизбежна, неизбежно е и предателството, неизбежен е съдът. Не можеш надхитри юдейските първенци, школувани със столетия да яздят народа си, да го стрижат, ебат и избиват, докато ужким го пазят. Не можеш да надхитриш и Рим, достатъчно умен, за да се осланя и да работи с тая именно "сган отбрана, рояк скотове - в сюртуци, в реси", Рим макар да не вижда "никаква вина в тоя прошляк и приятелите Му", по думите на Пилат, все пак всякога избира да работи с тях, с "патриотраската" сган...
Остава само Христовата ирония, която осмива жалкия им страх: "Всеки ден Бях на площадите ви, по синагогите, в Храма ви, защо тогава не ме арестувахте?!"
Христос не желае тази развръзка очевидно, да не се случи тя Той моли и Своя Небесен Отец в нощната молитва в Гетсимания, докато приятелите Му спят, а Той духом и телом кърви.
Но такава е Волята на Отца...
Следва "Рожденият ден на Църквата"
Браво, Светльо! Много хубав анализ. Жалко, че пропиляваш таланта си, което всъщност е грях.
ОтговорИзтриванеТалантите са за слава Божия, не за личен комфорт предназначени да се разработват. Фактът, че съм го написал и публикувал за свободно четене означава, че талантът не е пропилян... Нали?
ОтговорИзтриванеАко започна в Православните школи при храм Св Св Кирил и Методий или тази при Храм Покров Богородичен, дали после ще ме приемат монахиня,защото гледам младежи против устава ги правят свещеници и монаси-ангели преди 23 години.И иподяконите в София викат с връзки и любов към ония горе всичко става.
ОтговорИзтриване