продължава от Ционизъм и амер. протестантски месианизъм
Почти
всички до една неопротестантските общности, които самите традиционни
протестанти наричат култове, защото ползват само тяхната общопротестантска лексика и отчасти
понятиен апарат, но съдържанието, което влагат в думите и понятията е съвсем
друго, носят като проповед, насочена преимуществено или "към", или
"срещу" останалите протестантски групи проюдейски практики и идеи, или
откровено ционистки.
Изключение не правят адвентистите от седмия ден, които останалите протестанти не разглеждат отдавна като нов религиозен култ, сходен с този на Свидетелите на Йехова или на мормоните, но все пак назовават с един особен термин "хетеродоксална група" - славещи същия Бог като тях, но по свой особен, не просто различен, но и категорично неприемлив от никой друг начин.
Изключение не правят адвентистите от седмия ден, които останалите протестанти не разглеждат отдавна като нов религиозен култ, сходен с този на Свидетелите на Йехова или на мормоните, но все пак назовават с един особен термин "хетеродоксална група" - славещи същия Бог като тях, но по свой особен, не просто различен, но и категорично неприемлив от никой друг начин.
На ранните
адвентисти например, група хора, събрали се на един баир в Дивия Запад да чакат
през 1844 г. в "точен ден и час" Второто Пришествие на Иисус Христос,
именно еврейка, която била "повярвала" в Христа, им занася
"вестта", че светият ден е всъщност съботата, а не неделята и него
като християни трябва да спазват. Еврейката се казвала Ракел (Рахил), а
фамилното й име уви съм забравил... Тези "вести", както видяхме
предния път, систематизира и превръща в стройна идеология Урия Смит... Те
впрочем много обичат думичката "вести". Бог постоянно им
"изпраща" и до днес "вести". Затова и вероятно не спират да четат
Библията "като вестник" - едното се "обяснява" с другото,
третото с петото, а "на страница 666-та в 13-и пасаж ще прочетете всичко
най-ново за... Антихриста", който е естествено и безусловно, разбира се,
римският папа - вчера, днес и утре, и до края на света".
А всички
видове петдесятници - класически, харизматични движения и неопетдесятници, ако
и да не юдействат във вярвания и практики, високо и ясно заявяват крайните си
симпатии, преминаващи често в откровено преклонение, към народа на Израил, а в
сегашната държава Израел разпознават не просто Божий промисъл в създаването й,
но й преписват също тъй месиански характер. Най-много аплодисменти събира онзи
пастор, проповедник или обикновен адепт на сектата, който успее, под звуците на
песнички в еврейски аранжимент, да "проговори" в състояние на
религиозен екстаз, на "език", наподобяващ еврейския - това е т. нар.
гласолалия - изговаряне на звуци, които имат ритмиката и мелодиката на език, но
нищо от структурата и логиката на истински такъв. Това явление е познато от древност, още от времето на изпадащите в транс и екстаз участници в
елинските религиозни езически мистерии и Делфийския оракул... Петдесятниците
впрочем, при това класическите петдесятници, също са гледани с недоверие сред някои крайно консервативни протестантски
кръгове.
В това има
много геополитика и религиозна пропагандна война. Затова и в самия Йерусалим
днес израелските власти охотно разрешават на петдесятнически групи да правят
огромни "евангелизационни" концерти на открито. На тези концерти петдесятниците ръкопляскат,
дрънчат с дайрета и подскачат "като евреи", твърдейки че тъй
проповядвали на евреите-юдеи, че "Христос е Месията", непропускайки
да демонстрират възхищението си от Израел... Ние можем да се запитаме защо
юдеите всячески препятстваха преди почти 2000 години проповедта на Христовите
Първоапостоли в Йерусалим, макар и те да имаха симпатиите на народа и на част
от управляващите еврейското общество кръгове, докато сега израелското
правителство на петдесятниците сектанти им предоставя на драго сърце огромни
градски площади? Но това е друга тема и тя е вече тука изчерпана.
* * *
Тази
безусловна капитулация на съвременния протестантизъм пред юдаизма, стигаща даже
до самопризнания в явен ционизъм, е предопределена още в самите първоизвори и
корени на протестантската теология, макар и бащите на тази теология - Лутер,
Калвин, Цвингли да не са вярвали, че рано или късно това ще се случи, даже да
са отхвърляли тая възможност яростно и да са воювали с такава една тенденция.
Жан Калвин например издига съвсем истинска клада - първата протестантска клада, за един покръстен еврейски лекар и теолог - Мигел Сервет, който проповядвал относно Светата Троица нещо почти идентично на старата арианска ерес (зародила се впрочем сред християните, живеещи в града с една от най-силните и свободни общности на еврейската диаспора - Александрия през 3-ти, 4-ти в. сл. Христа) и силно напомнящо идеите на сегашните Свидетели на Йехова.
Жан Калвин например издига съвсем истинска клада - първата протестантска клада, за един покръстен еврейски лекар и теолог - Мигел Сервет, който проповядвал относно Светата Троица нещо почти идентично на старата арианска ерес (зародила се впрочем сред християните, живеещи в града с една от най-силните и свободни общности на еврейската диаспора - Александрия през 3-ти, 4-ти в. сл. Христа) и силно напомнящо идеите на сегашните Свидетели на Йехова.
* * *
Това, което
за д-р Мартин Лутер е по-скоро една "нота бене", едно разтърсващо и
динамизиращо вътрешно преживяване - осъзнаването със сърце и ум, че е приет и
безкрайно обичан от Небесния Баща, Калвин и последователите му, особено в споровете с Яков
Арминий и неговите последователи, превръщат в строго и студено изградена схоластически доктрина и
идеология - учението за Божественото предопределение, за отсъствието на каквато
и да било свободна воля у човека. Така Лутеровият Бог, който "обича докрай
и безусловно", чрез същия богословско-философски инструментариум, даже
чрез самите същи текстове, на които Лутер се позовавал, започва по калвиновски и
да мрази безусловно и неумолимо, че дори има хора, които Той е сътворил без
никаква друга цел, според Беза, уеник на Калвин, освен за да излее върху тях омразата си, таена у Него към
тях още преди да са съществували, още от безкрайна вечност - омразата е онтологичеки вкоренена т.е. у Самия Бог, според калвинизма.
Затова и
докато Лутер казвал със смях, отговаряйки на критиците си защо той, бившият августински монах, не пости: "Пия като немец, ям като бохемец",
Калвин ще забрани на територията на Женева, където установява своя теократичен
режим, не само яденето повече от веднъж на ден, но даже мармалада.
И столетия
наред спорът ще тече между полу-предопределението (по лутеровски), абсолютното
предопределение (по калвиновски) и никакво предопределение - по арминиански и
уеслейански. Нещо повече, този спор ще се провежда предимно и изключително на
плоскостта на логика, философия и схоластика - т.е. на основата на целия средновековен
методологически теологичен инструментариум, като библейските текстове ще са само украса,
почти главно декорация за тезите, изградени чисто философски и логически - "по
томистки".
Личното
преживяване като извор, като начало и тласък на богословстването, както е при Лутер (а и
при любимите негови бл. Августин и св. Павел), у Калвин ще бъде изцяло
отхвърлено в полза на "чистата разсъдъчност", последователите на
Арминий и Уесли пък ще го върнат във вярата, но вече само в областта на индивидуалното благочестие и молитвата, докато теологията им ще си остане студена, сухо конструктивна
и разумна.
Финалът за
протестантизма като истинско и автентично "движение на вярата" май
настъпва с тържеството на протестантската научна екзегетика. Няма вече личен
опит, няма преживяване, а средновековната схоластика пък е убита от духа на Западното
Просвещение и върху тялото на тоя Бегемот се ражда "текстовата
критика", един от носителите й е евреинът Давид Щраус, той и именно
започва да я прилага върху Библията.
От
Лутеровия подвиг остават, сякаш отломки от разбитата врата на Витембергската
катедрала, няколко текста, които протестантското богословие така и не успя да
обясни - текстове от Посланието на св. Павел до Римляните. Протестантите
изхвърлиха Послание до Евреите на същия този свой любим Павел, отричайки да е
Павлово, а там тоя днешен християнски ционизъм е богословски и същностно,
безостатъчно опроверган, Съборното Послание на Яков като "сламено",
пренебрегнаха Йоановите и Петровите Съборни Послания, "забраниха" Апокалипсиса, а
от Евангелията оставиха само онези пасажи и сцени, които религиозно ги трогват.
И така,
протестантите са захванаха да претърсват текстуално, да анализират буквално до
изтърбушване Послание до Ринляните и естествено намериха това, което си търсиха
- намериха си майстора в лицето на няколко пасажа, в които св. Павел сякаш
говори за вечното предопределение на евреите като Божий Народ.
Блаженият
Павел, разбира се, говори за юдеите, които са повярвали в Христос и са се
присъединили към Църквата в град Рим, Павел говори с условности и за тия, на които
им предстои да го направят, богословието на Павел в случая е пастирско, а не
догматическо, ако си решим послужим замалко с тая схоластическа по същината си
подялба, защото тука Павел се опитва да помири две групи в конфликт -
християните бивши езичници и християните бивши юдеи в Рим... Да използваш
Павловите думи за братските проблеми между членове на една и съща евхаристийна
община от нови християни - юдео-римляни и римляни езичници, едни пастирски и душепопечителни наставления, без
дидактична стойност и развитие от самия Павел - нито в самото Послание до Римляните, нито където и да било другаде, за да градиш не само догмат и
доктрина, но да градиш апокалиптика, че даже и есхатология, е налудничаво...
Но на тях върви им го обяснявай! Та нали, ако разберат, че там където тъй упорито и даже неистово са търсили "догмат", такъв няма, ще вземат, не дай, Боже, да се избесят по гредите над собствените си амвони...
Но на тях върви им го обяснявай! Та нали, ако разберат, че там където тъй упорито и даже неистово са търсили "догмат", такъв няма, ще вземат, не дай, Боже, да се избесят по гредите над собствените си амвони...
Следва Нееврейско четене на Евангелието
Твоят любим Лутер ако е въпрос, изгаря десетки жени на клада за вещерство... И той, и Калвин, са си мракосбесници, своего рода сектанти, нещо като гурута на протестантизма, със свои сектански разбирания за живота и света... Питали Лутер как трябва да се постъпва с децата идиоти, на което той "християнски" отвръща: " Да се убиват. Те нямат душа". Неслучайно Инквизицията и протестантизма се зараждат една след друга, за да бележат именно, именно Реформацията с гонения, клади, религиозни войни... учил си история. Такова мракобесие няма, като при немците. Спомни си за "Чукът на вещицата" от двама подивели немчуля и кой папа им нарежда да напишат тази мъдрост. Май ще се окаже, че Майн Рид е по-добрия, поне не си измисля неща, които не е видял, а лично е отишъл в Сащ и е видял всичко, което разказва. Изненадват ме англичаните и американците, които са уж практични, а не спират да гонят "магесници", както се изразяваше Марк Твен в " Хъкълбери" чак до Салем...
ОтговорИзтриване