Владиката Игнатий Проватски поиска отново (след убийството на митр. Кирил) низвержението на митр. Николай, заедно с митрополитите Арсений и Наум), този път след съсужението им с разколниците във Фенер - ТУК
Д-р Цветан Гайд каза:,,Въпросът е на коя страна ще застанем геополитически. Ако християните така разсъждават, те не са християни.“
Да, така е, но тук не става дума само за това. Сам д-р Гайд спомена за догматичните отклонения на Фенер. Следователно, отхвърлянето на страната на Константинопол е отхвърляне на ереста, а не просто заемане на някаква геополитическа позиция.
(26:39-27:04):,,Никакъв Бог не е убит. Първо, не може да се убие Богът. На Кръста е разпънат Христос, Човещкият Син обаче, защото в Христос има две природи – както Богът-Слово, така и човешката природа. Тук трябва ясно да кажем, че на Кръста Бог не може да умре. Умря, а и възкръсна след това Човекът Христос.“
Да, Бог не може да умре по божествената Си природа, но така казано, горното звучи несториански, защото не разганичава личност и природа. Йеромонах Никанор може да е всякакъв – не споря за това, но в случая когато казва, че Бог е бил убит, това е богословски вярно - ,,Внимавайте, прочее, върху себе си и върху цялото стадо, сред което Дух Светий ви е поставил епископи, да пасете църквата на Господа и Бога, която Той си придоби със Своята кръв.“ (Деяния на Светите Апостоли 20:28). Бог няма кръв по божествената Си природа, но смисълът е, че Личността на Този, Който умира по човешката Си природа, е предвечна, имайки и божествена природа. А това, което д-р Цветан Гайд каза, отрича и понятието ,,Богородица" , което и Несторий е отричал и което отричане противоречи на думите на апостола ,,И откъде ми е това - да дойде при мене майката на моя Господ?“ (Лука 1.35). Тя е майка на Христа по човечество, но Личността на Родилия се от нея по човешката Си природа, е Една и Съща, което понятието ,,Богородица'' изразява.
Също така д-р Гайд каза, че докато римокатолическата позиция е за предвечно изхождане на Духа и от Сина докато православните приемат, че Духът изхожда и чрез Сина, т.е. имаше предвид, че разликата е семантична. Всъщност римокатолическата позиция смята изразите за предвечно изхождане ,,,от Сина'', ,,през Сина'' и ,,чрез Сина'' за тъждествени, докато православното учение е, че по произход Духът предвечно изхожда само и директно от Отца, а изхожда от/през/чрез Сина само по отношение на изпращането Му във времето.
Абе човекът не е богослов, историк е, но в богословието се справя значително по-добре и от "философа" Калин и от Никанор, дето не знам дали го й завърши, щото докато бях при него още следваше. Пред тях е направо блестящ без преувеличение.
В Лицето на Христос убиха не Бога, а Богочовека.... Или какво - убиха Един от Троицата? Ако могат да убият Един, значи могат и Тримата, това е абсурдно... А и как тогава Богочовекът бе в ония три дни едновременно в гроба, в ада и в Рая с покаялия се разбойник, както впрочем и в земния си път "едновременно и на земята, и в Небесата" според св. еванг. Йоан?
Да, като цяло подкастът е интересен и аз не исках да го нападам по отношение на богословието. Виждам, че е добронамерен човек и е безспорно ерудиран. Не ме разбирайте погрешно - аз пиша не за да се заяждам, а само когато вътрешно усетя, че е необходимо. Само реагирах на думите му, които звучаха смущаващо. Беше казал и, че не е задължително някой да е в Православната Църква, за да е в общение с Бога. Сега, това е невярно, защото ако беше вярно, всички изповедници и мъченици са страдали напразно. Аз разбирам, че не го казва с цел да проявява неуважение към някого или да светотатства. В никакъв случай. Само изразява мнение си на човек, който както той сам беше споменал за себе си, не е член (б.м. - за съжаление) на Православната Църква.
Да, убит е Богочовекът, Който е едновременно в гроба, в ада, в рая с разбойника. Аз не твърдя нещо различно. Мисълта ми беше, че критиката на д-р Гайд произтича не от това, че Никанор действително е имал предвид, че Бог е убит по божествената Си природа, а от това че д-р Цветан Гайд бърка Лице и природа:,,На Кръста е разпънат Христос, Човешкият Син обаче, защото в Христос има две природи – както Богът-Слово, така и човешката природа. Тук трябва ясно да кажем, че на Кръста Бог не може да умре. Умря, а и възкръсна след това Човекът Христос.“
Богът-Слово е Личността (Второто Лице на Пресветата Троица), в Която съществува вечната Му божествената природа и в Която е възприета човешката природа, но Бог-Слово не е самата божествена природа, защото в противен случай би имало три божествени природи. За Сина Човечески се говори като за вездесъщ и предсъществуващ:,,Никой не е възлязъл на небето, освен слезлия от небето Син Човеческий, Който пребъдва на небето.“ (Йоан 3:13). Св.Йоан Предтеча, който е роден шест месеца преди Христос да се роди по плът (Лука 1:36), казва за Христа следното когато говори за Него като за Човек:,,Този е, за Когото аз казах: след мене иде Мъж, Който ме изпревари, защото съществуваше по-напред от мене.“ (Йоан 1:30). Той не е вездесъщ и предсъществуващ по човечество, а по божествената Си природа, но тъй като Личността Му, в която съществуват и двете природи, е Една, посочването на коя да е от природите Му е посочване и на Личността Му, в Която съществува и другата от двете природи.
Също в Молебния канон на Пресвета Богородица се казва: ,,На легло сега немощно лежа и няма лек за плътта ми. Но Блага, Която роди Бога, Спасителя на света и Избавителя от недъзи, на Тебе се моля: избави ме от гибелните недъзи.“ (Песен 6. Ирмос).
,,Достойно е наистина да Те облажаваме, Богородице, винаги-блажена и пренепорочна, и Майка на нашия Бог. По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем." (Песен 9. Ирмос).
Разбира се, Тя не Го ражда по божествената Му природа и по божество Бог няма Майка, но Личността на Родилия се по човечество от Нея, е предвечна и има божествена природа, поради което се казва, че Тя е Майка на Бога.
Д-р Цветан Гайд каза:,,Въпросът е на коя страна ще застанем геополитически. Ако християните така разсъждават, те не са християни.“
ОтговорИзтриванеДа, така е, но тук не става дума само за това. Сам д-р Гайд спомена за догматичните отклонения на Фенер. Следователно, отхвърлянето на страната на Константинопол е отхвърляне на ереста, а не просто заемане на някаква геополитическа позиция.
(26:39-27:04):,,Никакъв Бог не е убит. Първо, не може да се убие Богът. На Кръста е разпънат Христос, Човещкият Син обаче, защото в Христос има две природи – както Богът-Слово, така и човешката природа. Тук трябва ясно да кажем, че на Кръста Бог не може да умре. Умря, а и възкръсна след това Човекът Христос.“
Да, Бог не може да умре по божествената Си природа, но така казано, горното звучи несториански, защото не разганичава личност и природа. Йеромонах Никанор може да е всякакъв – не споря за това, но в случая когато казва, че Бог е бил убит, това е богословски вярно - ,,Внимавайте, прочее, върху себе си и върху цялото стадо, сред което Дух Светий ви е поставил епископи, да пасете църквата на Господа и Бога, която Той си придоби със Своята кръв.“ (Деяния на Светите Апостоли 20:28). Бог няма кръв по божествената Си природа, но смисълът е, че Личността на Този, Който умира по човешката Си природа, е предвечна, имайки и божествена природа. А това, което д-р Цветан Гайд каза, отрича и понятието ,,Богородица" , което и Несторий е отричал и което отричане противоречи на думите на апостола ,,И откъде ми е това - да дойде при мене майката на моя Господ?“ (Лука 1.35). Тя е майка на Христа по човечество, но Личността на Родилия се от нея по човешката Си природа, е Една и Съща, което понятието ,,Богородица'' изразява.
Също така д-р Гайд каза, че докато римокатолическата позиция е за предвечно изхождане на Духа и от Сина докато православните приемат, че Духът изхожда и чрез Сина, т.е. имаше предвид, че разликата е семантична. Всъщност римокатолическата позиция смята изразите за предвечно изхождане ,,,от Сина'', ,,през Сина'' и ,,чрез Сина'' за тъждествени, докато православното учение е, че по произход Духът предвечно изхожда само и директно от Отца, а изхожда от/през/чрез Сина само по отношение на изпращането Му във времето.
Абе човекът не е богослов, историк е, но в богословието се справя значително по-добре и от "философа" Калин и от Никанор, дето не знам дали го й завърши, щото докато бях при него още следваше. Пред тях е направо блестящ без преувеличение.
ОтговорИзтриванеВ Лицето на Христос убиха не Бога, а Богочовека.... Или какво - убиха Един от Троицата? Ако могат да убият Един, значи могат и Тримата, това е абсурдно... А и как тогава Богочовекът бе в ония три дни едновременно в гроба, в ада и в Рая с покаялия се разбойник, както впрочем и в земния си път "едновременно и на земята, и в Небесата" според св. еванг. Йоан?
Да, като цяло подкастът е интересен и аз не исках да го нападам по отношение на богословието. Виждам, че е добронамерен човек и е безспорно ерудиран. Не ме разбирайте погрешно - аз пиша не за да се заяждам, а само когато вътрешно усетя, че е необходимо. Само реагирах на думите му, които звучаха смущаващо. Беше казал и, че не е задължително някой да е в Православната Църква, за да е в общение с Бога. Сега, това е невярно, защото ако беше вярно, всички изповедници и мъченици са страдали напразно. Аз разбирам, че не го казва с цел да проявява неуважение към някого или да светотатства. В никакъв случай. Само изразява мнение си на човек, който както той сам беше споменал за себе си, не е член (б.м. - за съжаление) на Православната Църква.
ОтговорИзтриванеДа, убит е Богочовекът, Който е едновременно в гроба, в ада, в рая с разбойника. Аз не твърдя нещо различно. Мисълта ми беше, че критиката на д-р Гайд произтича не от това, че Никанор действително е имал предвид, че Бог е убит по божествената Си природа, а от това че д-р Цветан Гайд бърка Лице и природа:,,На Кръста е разпънат Христос, Човешкият Син обаче, защото в Христос има две природи – както Богът-Слово, така и човешката природа. Тук трябва ясно да кажем, че на Кръста Бог не може да умре. Умря, а и възкръсна след това Човекът Христос.“
Богът-Слово е Личността (Второто Лице на Пресветата Троица), в Която съществува вечната Му божествената природа и в Която е възприета човешката природа, но Бог-Слово не е самата божествена природа, защото в противен случай би имало три божествени природи. За Сина Човечески се говори като за вездесъщ и предсъществуващ:,,Никой не е възлязъл на небето, освен слезлия от небето Син Човеческий, Който пребъдва на небето.“ (Йоан 3:13). Св.Йоан Предтеча, който е роден шест месеца преди Христос да се роди по плът (Лука 1:36), казва за Христа следното когато говори за Него като за Човек:,,Този е, за Когото аз казах: след мене иде Мъж, Който ме изпревари, защото съществуваше по-напред от мене.“ (Йоан 1:30). Той не е вездесъщ и предсъществуващ по човечество, а по божествената Си природа, но тъй като Личността Му, в която съществуват и двете природи, е Една, посочването на коя да е от природите Му е посочване и на Личността Му, в Която съществува и другата от двете природи.
Също в Молебния канон на Пресвета Богородица се казва:
,,На легло сега немощно лежа и няма лек за плътта ми. Но Блага, Която роди Бога, Спасителя на света и Избавителя от недъзи, на Тебе се моля: избави ме от гибелните недъзи.“ (Песен 6. Ирмос).
,,Достойно е наистина да Те облажаваме, Богородице, винаги-блажена и пренепорочна, и Майка на нашия Бог. По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем." (Песен 9. Ирмос).
Разбира се, Тя не Го ражда по божествената Му природа и по божество Бог няма Майка, но Личността на Родилия се по човечество от Нея, е предвечна и има божествена природа, поради което се казва, че Тя е Майка на Бога.