"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 "Філософські статті" в Аудіоформат  ТУК

07 декември 2020

Дет' да ида, все мен бият!


Събудих се вчера-сутрин навръх Никулден почти трезвен и реших да се донапия. Облякох се, обух се и тръгнах към магазина за любимата ми литрова разфасовка от любимата ми "Житня" водка, тананикайки си полската песен "Хей соколи" в украинската й версия, като на думите за зелената Украйна тихичко подвиквах, плясках с ръце у подскачах на един крак, смеейки се пак тихичко на глас от радост. И...  Сетих се за Свети Никола!

Да бъде Бог към мене милостив за моя скептицизъм, но аз жития почти не съм чел, щото са ми малко в повече удивителните неща вътре - отрязали му главата, тя паднала на земята, от където продължила да им проповядва, тялото останало право и с една ръка ги благославяло постоянно. Сто меча се строшили в тая ръка, но не успели да я отсекат, а светеца тъй стоял, благославяйки и главата му проповядвала в продължение на седем години.... Обичам да осведомявам вярата си от Библията и от нея да черпя религиозно вдъхновение. Харесвам и разказите за догматичните войни по свещените събори -  дръзновението на Преподобни Максим Изповедник, на свети папа Мартин Римски, Св. Атанасий против "целия свят"...

Но две от делата на свети Никола много харесвам, описано едно в житието, а друго останало в народната памет като предание. Може би, защото в тях няма нищо свръхестествено.

Богат човек бил Ниаколаос епископът на град Мир в област Ликия. А знаел в града две сестри и девойки с извънредно бедни родители, които не можели да им осигурят зестра, а по онова време без зестра било почти невъзможно да се омъжиш. Тайно светият владика се примъкнал нощя под отворения им прозорец и им подхвърлил две кесии с жълтици ужким е чудо. Добрият владика първом искал да благодарят Богу, а не нему и второ не искал да ги унижава. А в народната памет има и друго предание - че изпращал цели кораби с портокали в подарък за северните народи, за да се засладят.

Сетих се затова още с първата стабилна глътка право от шишето още в магазина и ми стана едно умилно, чак се насълзих от светла жалостивост.  "Що не се грабнеш, - рекох си на лапсващия акъл - драги мой Светославчо, па не идеш на света литургия в храма на Добрия Владика дето е посветен, па да му се поклониш в Име Христово?!"

Речено-сторено, обаче реших да се правя на пестелив и отидох с автобуса, вместо с такси, както обикновено и успях пътьом да се натряскам като индиански вожд на рождения ден на любимия си кон. При все това успях да запазя умилителното си религиозно чувство и настроение. Имах намерение да оставя водката настрани и тя я изпия сетне в морската градина след литургията... Но друго било писано!

Още като влязох и кипнах. А имах прекрасни намерения, даже свещички си купих да запаля. Още от входа мернах отец Алексей как помазва прав зад отрупан с банкноти дискос. Не приличаше на свещеник, а на цигански барон, организирал наддаване за щерка си. Впечатлението се засилваше от възмургавия му вид, понеже е наполовина кубинец. 

Как не се срамуват тия, си рекох?! Събират пари от бедните хора на купчини в името на добрия владика, който цял живот е подарявал. Той подарявал тайно, а тия ги прибират публично и с това даже се хвалят. И реших вместо литургия, да им организирам една лична и антропична теоцентрична теургия.

Оставих бутилката насред храма като аналой и преди каквото и да е, пристъпих да почета Божията Майка Няма как Пресветата ни Владичица да в виновна, задето свещеници пак водят Сина й през площада, за да Го разпънат тоя път не чрез ръцете на римляни, а със собствените си, не давайки на предател сребърници, а сами взимайки пари. Сетне стана, каквото имаше да става. Викнах да прекратят цирка, попитах отец Алексей що не си наниже парите около врата на гердан, като на селска сватба. Пресрещнах служещия поп Михаил на Малкия Вход с Евангелието и му казах, че е артист и комик, като го прекръстих с шишето водка в ръка, което взех след поклона пред Девата ни Всечиста и засмуках яко....

Прости ми, Всецарице, задето буйствах пред иконата ти! Но знаеш каква ярост ме изпълни как гледам и с нищо не мога да спра новото поругаване над Сина ти, докато в квартала зад моста се гаврят пък с болните Малки Христови братя!

Ето ви пък впрочем как изглежда новата кола на попадията Наталия Фотакиева и управителка на наркоцентъра - около 18 бона, но модел от 2016-та за разлика от тази:


Прибрах се и цели сцени ми се губят. Майка ми твърди, че като съм слязал от таксито, съм пропаднал пред дворната врата, та ме внасяли на ръце, обаче тя е склонна да преувеличава, че и направо да си измисля с възпитателнс цел... А най-лошото беше, че по пътя съм изгубил, оказва се, почти третина литър шише с водка!

Събудих се привечер в кревата си с насинено и започнало да се подува око, болеше ме левият юмрук, дясната плешка, подмишниците. Отворих обаче месинджъра на Фейсбук и буквално полудях от радост.

- Какво става, мили мой? - питаше ме тя от Зелената Украйна - Какъв скандал е станал? Лошо ли те биха?!

Втрещиха се от очудване:

- Но как знаеш ти?! Как го разбра, мой Ангел?!
- Аз зная всичко за тебе! Снощи това сънувах! Но защо се биеш, когато ме няма да те пазя!?

Това се нарича екстазиране в състояние на силна влюбеност. Като че, излизаш от себе си и въпреки разстоянията, сякаш кръжиш край обекта на чувствата си. Знаеш какво мисли, чувства, тъжен ли е или весел, щастлив ли е или не е... Не съм го споделял досега, защото сериозно се тревожех да не е обикновена лудост и игра на болен мозък, докато не видях същото у нея!

Ай, Богородице, неопияняваща чаша, духовната ни жажда утоляваща! Нищо не е по-хубаво от това да си обичан, както знаеш да обичаш сам! Блазня се да си въобразявам, прости ми, че е твоят подарък, задето обезумях по Сина ти!

* * *

Не помня боя кога и как стана... Помня само, че ме изнесоха, прихванат под мишниците трима яки мъже от маскираната като православна енория тамошна секта на гурувците Василий и Михаил. Тоя възглед, че така изглежда една енория, на отец Василий му е привнесени от преподавателите във Велико Търново с тяхната либералстваща неоцърковност, а поп Михаил е роден просто за гуру, то си му е в червата.

Отвън чакаше полиция. Като им описах какво и как е станало, прихнаха да се смеят момчетата от патрула.

- Не влизай повече вътре, моля те! - рече ми мило единия, след проверка на личната карта.
- Ще си правя, каквото си ща!
- Ама аз ще се върна! - стана по-твърд, ама се виждаше, че го напушва пак смях - Що пиеш? Не пий!
- Що пък да не пия?
- Ще пие човекът бе, като му е сладко! - намеси се другия през нов смях.

А аз днеска, с полузатворено око разбрах защо добрият Бог е направил китайците теснооки - за да им изглеждат по-големи през цепките иначе малките пишки и да не се комплексират!

6 коментара:

  1. Да ти кажа честно,донякъде си прав за дискоса,защото наистина е с користна цел!Но не мисля,че е времето по време на св.литургия да вършиш тези неща,защото започваш да си противоречиш,за да не ти кажа,че изпадаш в шизофренно състояние! Според откровенията и преданието на св.отци,повреме на св.литургия се съединяват небесната и земната църква,а благодатта на Св.Дух снизхожда по Божията милост,а не заради нашата праведност. По отнооение на чудотворенето на светиите приживе отричайки го,отричаш самия Христос! Така че,ще трябва според мен да спреш водката и да започнеш освен светото писание,да започнеш да четеш и светоотеческата литература,която в голяма степен го изяснява. Иначе за търговците в храма си прав,но не ти е правилен подхода!

    ОтговорИзтриване
  2. И само още нещо,понеже четеш постоянно Св.писание, да те питам отменен ли е Закона даден от Бога,чрез Моисей!?!Не! Така че,свещениците се издържат от служението при храма! Това,че злоупотребяват е друга тема,но там е виновен по-вече,който го разрешава! А има и друго,пак от думите на самия наш Господ Иисус Христос:"не съдете,за да не бъдете съдени" и "с каквато мярка съдите,с такава ще ви бъде отсъдено"!

    ОтговорИзтриване
  3. Към - първия коментар: аз съм обикновен порочен грешник, но вземи прочети житието на Св. Симеон от Едеса какво и доколко е позволено.

    До втория: Закона на Мойсей няма да коментирам, ще кажа само, че даже българската държава зараздава заради ковида помощи, докато само БПЦ никому нищо и даже продължава са събира от хората пари с тавите при десетки милиони годишна държавна субсидия.

    ОтговорИзтриване
  4. Навремето Византия, поради примера на свещениците и епископите, както и светците и проповедниците си, успявала е да покръства цели враждебни на себе си народи и да ги прави приятелски. В самите тия народи скоро са просиявали светци и до днес почитани в цялата православна ойкумена, че и в католишката, като Солунските братя. Нещо повече, макар продължилите ни войни с нея и след покръстването, българинът слабо се е колебал за православната си вяра.

    А днес тия наши изроди, да им сера в килимявките, са напът да разкръстят народа, отвращавайки го от черквата.

    Що мислите полицаите се смяха, когато топ в топ им разказах как, какво и защо, без да завалвам.

    Не подценявайте особеностите на моето съзнание, което остава странно и по особен начин трезвено, дори да съм паднал да се давя в бъчва. Не помня наистина кога е станал боя - преди да се кача в таксито или сетне - за да ме прибират припаднал, ама чувствам натъртени (без рани) и двата си юмрука, а сам съм ударен очевидно само веднъж

    ОтговорИзтриване
  5. В момента приятели от енорията при храм "Свети Никола" ми опресняват спомените, дето го нямам, в месинджъра на Фейсбук - опитал съм се и да спъна май поп Михаил на Малкия Вход и съм му подвикнал, че изглежда като... непразна жена (бременна)

    ОтговорИзтриване
  6. Хахаха, "разкрасили" са те...няма да се научиш да се биеш, да спортуваш...отклони, ескиважи щяха да те опазят. С къркане не става, очевадно е! Как се търпиш толкова слаб и да те подритва всеки? Не се ли срамуваш? Цар Давид е войн, а ти какво си? Водиш нелеп начин на живот, чети книги, спортувай, прави планински преходи, практикувай зимен спорт...

    Представям си колко мижави са ти показателите- силова издържливост, индекс на изтощение, анаеробен праг и т.н.

    Много е забавно това, което бълнуваш...някаква те обичала (нали си като Давид от Микеланджело):)))

    ОтговорИзтриване