"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

14 февруари 2016

Поповете, които откриха аритметиката (Главев и Гърбов "творят")


Чета писанията (псевдонаучните изхвърляния) на поп Павел Гърбов в сайта на поп Божидар Главев и се забавлявам. В текста си за "Ролята на поста" Гърбов вика тъй: "по елементарното аритметично правило (че щом а=в и в=с, то а=с) ще открием и връзката между св. Причастие и поста." Уникално, просто уникално! Заслужава Гърбов истински медал за богословска иновация. Както и тези, които са му дали диплома за богослов!... Само дето, туй не е аритметика, ами е алгебра, но нищо - расте Гърбов, учи се с широка крачка...

Това впрочем е логично. Защо пък не, след като в богословските ни факултети се учи всичко друго, освен Библията - от социология, през психология и екология, при това все половинчато и профанизирано, та до езика на глухонемите, да не реабилитираме теологично и аритметиката?! Като разликата между аритметика и алгебра ще я оставим да я учат като докторанти.

Те без друго нашите днешни студенти тепърва във факултетите научават неща, дето ужким трябва от гимназиалния и прогимназиалния курс да знаят... 

Няма да забравя скоро една владишка трапеза в Белогород, в Русия, на която миналата година бях гост... Аз, няколко свещеника, местният владика, един професор по социология, един колега и приятел и един "богослов" с магистратура "социален работник". На последния ще му спестя името, щото е инак добър и обичлив човек. Даже е и смирен, най-вече, когато аз го... смиря.

- А знаете ли, - вика нашият новоизпечен магистър по теология от БФ София на своя умопомрачителен "руски" - Гаспадинь Прафесоре па сациология, че има един закон в социологията, който...?
- Знае бе, драгинко, със сигурност знае, нали е социолог, а не социален работник като тебе! - кипвам аз, ама не мога да го окрещя хубаво, щото устата ми с чер хайвер пълна, а водката не от носа, ами направо от ушите ми тече - да не мислиш, че като тебе е чул вчера това, което ти сега му "съобщаваш"?!
- Знаю, знаю... - помирява ни деликатно професорът, както подобава на един истински професор.

...Та откриха значи, Гърбов и Главев аритметиката, че почнаха да ни я преподават. Молете се само да не изнамерят сега висшата математика... Две успоредни прави не се пресичат във времето и пространството, обаче се пресичат в безкрайността... Вий знаехте ли туй, а?! Не знаехте, затова и се чудите как така Руския Патриарх и Римския папа се срещнаха на остров Куба. Семейството на Фидел Кастро е безсмъртно, заради рома с пури, както английската кралица, заради обичайния за кралското семейство инцест, безсмъртна и безкрайна е и глупостта на Гърбови и Главеви.

Грях-гняв-жертвоприношение-умиротворение - теологията на Анселм Кентърбърийски за Христовата жертва също е "проста аритметика", затова и на тия двамата глупаци толкова им се харесва. Какви са логическите следствия за любимата им тема с Причастяването на миряните ли от тази схема? Те едва ли осъзнават колко е тя удобна и се вписва в цялостната им теология, фиксирана в целта да издърпат от устите на миряните Светото Причастие, ами по-скоро им шушне и ги води дяволът в това. 

Аз обаче ще им кажа каква е връзката. М-да.

Ако Христовата Кръстна жертва е предназначена за Бога, ако ние в нея участие нямаме, освен да я "съзерцаваме" и да се сугестираме с вина - "Ето, виждате ли колко сме грешни, наложи се Бог да умъртви Сина Си, заради и вместо нас!", тогава и Евхаристийната Трапеза се приготвя, за да се храни от нея и на нея само Бог чрез делегиран пълномощник - попа Си. Проста аритметика нали?

Това, че Евхаристийната Трапеза обаче се слага, за да се хранят Бог и човеците заедно, това че тя не е езичническо жертвоприношение, ами акт и събитие на взаимно приемане, не е само Новозаветна идея. 

Още второто жертвоприношение, описано в Стария Завет, след това на Каин и Авел, жертвоприношението на Ной, след спасението му от Потопа (в Книгата за Началата - Битие), ни представя такава картина. Ной излиза от Кораба на Спасението, въздига олтар и принася жертва. Миризмата на печено месо "влиза в ноздрите" Божии... 

Я чакайте, чакайте! Защо "в ноздрите" именно?! Къде преди това се споменава нечий нос?! При сътворяването на Адам, разбира се, когато Бог именно в ноздрите му вдъхва жизнено дихание, за да стане той "жива душа". Жертвоприношението на Ной следователно, е начало на Пресътворение на света. Затова и неслучайно, след като се е зарадвал на миризмата от жертвата, Бог се "разкайва", задето е унищожил света - върнал го е в първоначалното му състояние на "пуста и неустроена земя", покрита с безбрежен океан. Бог приема Ной, Бог приема да са сътрапезници, Бог приема и благославя света - обещава вече да не го унищожава, като дава и "гаранция" - създава, според библейската притча, небесната дъга.

След като Бог "яде" (Битие 8 гл.), дава благословение и човеците да ядат (както семеносна трева, така и месо на животни) - Битие 9 гл., веднага след това е описан Ной как насадил лозе, направил вино, пил и се напил, така че, легнал гол в шатрата си.

Има ли някой, който все още не вижда, че тази картина е Богослужебна, старозаветно "евхаристийна" дори? И не е необходимо да се разхождаме чак до Новия Завет, за да направим връзката. В Соломоновия храм се е случвало абсолютно същото. Имало е жертва за "всеизгаряне", като тази на Ной, която Бог "помирисал", имало е и животински жертви, на които е изгаряна само тлъстината. От вторите месото, което е оставало, е било една част за свещениците и техните семейства и от същото месо - друга част за събрания народ, за общата трапеза сетне. Да продължаваме ли?... За тези празнични жертвоприношения всеки евреин е трябвало да носи със себе си алкохол или пари (десятък за алкохол), с които да си го купи на място. Този алкохол е за празника, трябвало да се изпие до капка. След Богослужението се пие край Храма, както е пил Ной и се играят хора, като някои от песните за които са запазени в кн. Псалтир, като тази например - "Хвалете Господа с тъпани и хора!" - това свещено хороигране можем да свържем със сакралното разсъбличане на Ной и ли с характерното за екстазните пророци разголване във времената на Саул и Давид. При възстановяването на Соломоновия Храм след Вавилонския плен във времето на книжника Ездра и св. прор. Неемия, се случва впрочем същото - веднага след завършването на храма, Неемия заповядва са се донесе алкохол и месо, за да се яде и пие, като имащите тази възможност трябвало да дадат дял и на нямащите.

На Главев и на Гърбов обаче "простата аритметика" е изключително... проста. Тия като че в Богослужение не са участвали, като че икони не са виждали!... Това, че Библия не са чели, отдавна е ясно.

Затова и чрез "простата аритметика" установиха, че Христовата жертва е само за Бога - да се нахрани, успокои и да заспи... Господи-Боже мой, какви безумци! 

1 коментар:

  1. Цитат от "Ролята на поста":
    "„Задължителен ли е постът преди св. Причастие?”

    За да си отговорим на първия въпрос следва да се запитаме – има ли връзка между причастяването и духовния живот на човека? И ако това е несъмнено, то идва и следващият въпрос: има ли връзка между духовния живот на човека и поста? Ако е така, то по елементарното аритметично правило (че щом а=в и в=с, то а=с) ще открием и връзката между св. Причастие и поста."
    Не знам какъв богослов е този о. Павел Гърбов, обаче определено математиката му куца! Защото между "има връзка" и "равно" разликата е огромна! За да стане ясно, ще дам следния пример. Имаме трима души: А, В, С. Ако А има връзка с В, а В има връзка с С, то означава ли това, че А има връзка с С? Според Гърбов означава. Според правилата на елементарната човешка логика - не.
    Или да си послужа с друг пример за конкретния случай: исихазмът също има връзка с духовния живот на християнина. Следователно, по логиката на Гърбов, изихазмът има връзка и със св. Причастие. Ами, тогава, дай да поставим като условие желаещите да се причастят задължително да практикуват исихазъм!
    Нямам думи просто!...

    ОтговорИзтриване