"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

19 октомври 2017

Поюдейчването на новите православни папи


 
"Ето, давам ти някои от ония, които са от сатанинската синагога, които наричат себе си юдеи, а не са, но лъжат, - ето, ще ги накарам да дойдат и да се поклонят пред нозете ти, и да познаят, че Аз те възлюбих." (Апокалипсис 3:9)
 
Във всеки град, който е със статут на митрополия в България, централната църква, в която служи митрополитът, се нарича, според добилия гражданственост израз, катедрала. Катедралният храм руснаците наричат Кафедральный собор, а сърбите Саборну цркву.

Това че църковното събрание е априори около епископа - неговата катедра на учител и наставник и олтара, на който той служи светата евхаристия, е свещено предание и наследство от богословието на Апостолските мъже (преки техни приемници и ученици), като св. Ириней Лионски, св. Игнатий Богоносец, св. Поликарп Смирненски, според коeто православното събрание се различавало ясно и конкретно от еретическите сборища първо по това, че православните християни са се събирали за Богослужение всички заедно и на едно място - около своя православен епископ, а едва сетне идат разликите в интерпретирането на учението, които не са маловажни, разбира се, но са вторични и следващи спрямо евхаристийния събор...

Всяко Богослужение е осъществяване и проявление на съборния характер и природа на Църквата, всяко Богослужение е Събор, в който се участва във Вселенската реалност" и пълнота на вярата на Църквата, във всяко Богослужение е събрана и възпълнена Вселената като свят Божий, направена е от нея Църква, в този нов свят домакинства човекът като Богочовек - лично, реално и конкретно. Във всяка света литургия светът се осмисля и преживява като Тяло (Плът и Кръв на Иисус Христос), а в тая реалност ние влизаме, "ядейки и пиейки" тези Тяло и Кръв, сами ставайки по тоя начин част от това Живо и Възкресно тяло - плът от плътта и кост от костите Му, затова и това чудо св. Павел сравнява мистично с брака: Ефесяном 5:30-32. Защото по уместния цитат от Фоербах на отец Александър Шмеман, пригоден към богословието на евхаристията - "Човек е това, което яде", а според свети-павловото богословие пък. човек се преобразява според това, което съзерцава - 2 Коринтяном 3:18 Целият свят е събран в литургията на Църквата, за да намери своя истински живот във възкресната обнова, а участвайки в живота на този нов свят с всичките си сетива - зрение, вкус, осезание, даже обоняние, сами ние се разкриваме в своята истинна същност, Богодадена и Богохранима, на небожители - граждани на Небесата - Филипяном 3:20 и богове по милост и по благодат - 2 Петрово 1:4.

Църковният Събор сиреч е по благодатен начин икуменен - вселенски, защото в служената от православния епископ евхаристия се открива целият вселенски характер на Христовата Църква - в евхаристията тук-и-сега тя живее като Божия Вселена в цялата си пълнота - минало и бъдеще стават реално настояще - в настоящето миналото се открива и прославя в Бъдещето чрез Христос, Който "е бил, Който е и Който иде" скоро, постоянно, с всеки момент и във всеки момент - Апокалипсис 1:8

* * *

Основаването на вселенския характер и природа на Църквата не върху нейната съборност, ами върху политически и исторически реалии е едно своеобразно ново иудействане. В същността си туй е една византийско-гръцка болест, видима още в самото име на фенерската квартална патриаршия в Истанбул - Вселенска... А ние сме папагали понякога и без дори да го осъзнаваме... Разходете се в неделя-сутрин покрай храмовете ни - отвсякъде почти вече се чуват ориенталски маанета, четени "по невми" - Ганьо и Гиньо пеят "по вселенски", по гръчки... Даже сърбите, които са традиционни гръцки приятели, често против македонци и българи, за което свидетелстват и последните политически канонизации на мъчениците им в Сурдулица, инспирирани от еп. Пахомий Вранянски (сръбски припев към отмъщението на Вартоломей "вселенски", задето му прецакахме Критската сбирка - църковничарски "вселенски" пленум), имат своето църковно пеене "по Стефан Мокраняц", което е смесица между оперно пеене и фоклорни техни мотиви и не отстъпват от него. По византийски се пее в университетските капели и параклиси с богословско-учебна цел. Ганьо обаче вие и увива като наритана ханъма даже в селската си църква и се чувства от това "особено православен и някак облагороден".

Пеем "по гръчки", а заедно с това, при все че можем и да не сме прочели сборно даже двадесет страници от Библията, знаем да пляскаме по старогръцки език ужким, даже по византийски - няма да кажем еклесия, ще речем еклисиа, не е вече баптидзо, ами е ваптизо. И с тоя сборник от десет мъгливи думи вървим, та плющим като скъсани галоши, но върху копринени чорапи.

* * *

Тая "визия" за църковност, както казахме, в същината си е иудейска.
 
Питали ли сте се защо Рим е търпял фарисейските законоучители и даже толерирал, при все че често изсред именно тях са се вдигали бунтовници "месии"? Защото крайното им благочестие, както и техният преекспониран еврейски патриотизъм, всъщност са търговска марка, обикновен мениджъмнт. Народът им е вярвал, не можел да очаква че тия, които лягат и стават на устата си с Мойсеевия закон и с името на Авраам, са всъщност най-искрените колоборационисти с Рим, че тия първи ще го предадат точно тогава, когато се нуждае най-много от тях, затова и Христос ги нарича "лицемери, които говорят, а не вършат" - Матей 23:3. Едно показно и лъжливо благочестие и псевдопатриотизъм е сиреч всичко това, което живее под крилото на Римския Орел и яде остатъците от храната му - народната плът и кръв. Точно като нашите днешни попове, а? Или като топ-патриотарите ни политикани? Лягат и стават с тиради против глобализма и либерализма, но европейски пари не отказват, нито остатъците от народния грабеж - трохите под трапезата на българската мутро-олигархия.
 
Ами садукеите от времената на Евангелието? Либералните, напредничавите, елитарните... Дето постоянно се стремили да изнамират паралели и съответствия между Мойсеевата вяра и елинската философия, за да показват, че няма помежду им никакво противоречие, така че и самата старозаветна вяра префасонирали, като  премахвали например вярата в ангелите, в натуралистичните теофании, във възкресението на мъртвите... У всеки грамотен човек предизвиквали смях, включая у елините,  на които с тези изгъзици се препоръчвали, но според себе си били авангардно мъдри. И накрая се оказало, че това, което единствено умеят да правят добре заедно с фарисеите, са само спекулациите с римското право и изнудвайки Пилат да убие Иисус, се проявили като добри адвокати на дявола.
 
Но дяволът, както знаем, когато няма какво да прави и му е скучно, ебе децата си. Тъй че, нито елините почнали да вземат на сериозно Мойсей и Авраам, не сменили Епикур с Еклесиаста, нито римляните взели да изпитват респект към цар Давид и потомците му. Успели да заинтригуват само няколко разпасани матрони като Попея Сабина - Нероновата жена или двама-трима роби освобожденци, занимаващи се основно с разврат и дворцови интриги в Рим, като Феликс на имп. Клавдий. 
 
И накрая еврейската икумена рухнала, заедно даже с храма си в Йерусалим, заедно със самия си Йерусалим... Рим, под чието крило се хранили, плетейки според себе си много тънки и неуловимо хитри интриги срещу самия Орел, им видял сметката сръчно и бързо в един момент. А от видението им за еврейско-иудейска вселена останали само димящи и окървавени развалини... И станаха световни князе и господари точно колкото Вартоломей - патриката на "цялата вселена" от крайния квартал в Истанбул, стана източен папа.
 
* * *
 
Аз пък вярвам в Съборната (Една, Света и Апостолска), а не във Вселенската Църква... Всяка вселенска църква се нуждае от папа, че и от кесар. На Съборната Църква й стига Христос.

1 коментар:

  1. искам да ти напиша какво казва свети Кирил Философ в неговото "Изложение на правата вяра" (макар някои да оспорват авторството му): "Той (Христос) дойде, за да основе на земята Своята Църква - един Събор на Ангели и човеци"..

    ОтговорИзтриване