"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

05 октомври 2017

Едно тревожно писмо от Пловдив


лична кореспонденция, от пловдивчанка до варненката  Д.

Привет Д., радвам се на пътуванията и срещите ти, малко се надпреварвам с времето от многото задачи, но искам да запозная и теб с нашите тревоги тук...

Откакто владика Николай дойде в Пловдив, наложи да се "изповядва" в Символа на вярата в Литургията "вселенска", а не "съборна" Църква, до скоро нямаше гонения срещу храмове, където се изповядва правилно, с изключение на едно момче, библиотекарят на митрополитската библиотека и певец в митрополийския храм -Петър Драганов, който упорито повтаряше "съборна" и поясняваше, че не може инак, вече не пее там. Но обща взето никой не ни притесняваше. 

Поради наложилата се обаче атмосфера на страх, човекоугодие, нямащи нищо общо с послушанието, свещениците сами започнаха да казват "вселенска". Останаха в Пловдив един-двама, които не го правят. Преди 2 месеца по време на служба владиката спрял и "разяснил", че така било правилно, че това е решение и нареждане на св. синод да се казва "вселенска църква", вместо съборна, което не е истина. 

Слава Богу, все още словоблудстват, но официално решение няма. Готвят за печат нов часослов или служебник, та в него щяло да се въведе официално еретическото "вселенска". Сама разбираш, че вселенска е само географско понятие, та Църквата е вселенска, но и съборна, защото е на Светата Троица и е Богочовешки организъм и ако кажем вселенска, все едно сме пантеисти, а не православни. Някога за една думичка в догматиката са умирали мъченически, изповядвайки чистотата на вярата. В старогръцкия има дума за вселенска - икуменикос, икуменики еклесиа, но св. отци на Никео-Цариградския събор са написали в Символа не икуменики, а католики, което значи всеОБЩА, съборна. Нима не са знаели голямата разлика в значението на тези две толкова различни и по звучене, и по значение думи, та са написали "католики", а не "икуменики"?! Проверих лично чрез разговор с отци араби, арамейци, грузинци, англичани, французи /православни/, румънци, за славяните е ясно - всички имат дума и за вселенска, и за съборна, но на никого за хиляди години не му е минало през ума да променя Символа, ако изключим папистите, заради което и отпаднаха от Църквата. 

Положението е сериозно, има голямо брожение в клира висшия, но всички владици са готови да приемат безумието, само с дядо Гавраил не сме говорили... Да приемат каквото си щат, ще отпаднат от Църквата, важното е да не го спуснат като нареждане, за да могат верните да не са преследвани... В Троянския манастир, вероятно за да се избегне еретическото "вселенска", ми казаха, че имало решение да го казват "в едната свята, КАТОЛИЧЕСКА и апостолска..." Това си е точно оригиналната дума за съборна, но нали знаеш, че е натоварена с друг смисъл... Молбата ми е да споделиш какво ни готвят, то владиците са малко недосегаеми за простите вярващи, но все пак...

Бележки на Светльо Ангелов - Портос: 
  Починът да се измества смисъла на църквата от съборна (управлявана от събор), започна още с настояването на Николеевите "богословстващи" още преди години да се акцентира върху това, че именно и само Светата Петдесетница - Личното Съшествие на Бог-Свети Дух с Бог-Син над събранието на Богородица и Апостолите в една Йерусалимска Горница, е Рожденият ден на Църквата, а не е Първата Евхаристия на Велики Четвъртък, както е по прот. Александър Шмеман и неговата евхаристийна еклесиология... За което аз тогава много хубаво се скарах с тях пак.
  Съшествието на Светия Дух, което е в изпълнение и благодатна помощ за Христовата Поръка към Апостолите да тръгнат от Йерусалим и да "проповядват до краищата на земята", за да се оделотвори и мисионерският характер на Църквата, тези безумци сложиха като контрапункт на факта, че ние ставаме Тяло Христово и Църква Божия "в Христа Иисуса чрез Духа Светаго" във светото причастие. В шмеманово-афанасиевия конструкт, който е и свето-павловски, не им хареса, че за пълнотата на Църквата като Богочовечество и участие в нея е достатъчно съединяването на човек и Бог в Христос-Господ. Затова те сложиха акцент върху осенението от Светия Дух, който акцент е един своеобразен нов еретически монтанизъм, но не харизматически като у Монтан от Втори век сл. Хр., а институционален - пълнотата (и достатъчността на Църквата) им се привидя във факта, че Дух Светий осенява персонално и единствено Дванадесетте (останали Единадесет без Иуда Искариотски) Първоапостоли. Те, разбира се, изпускат факта, че през и чрез Апостолите и техните приемници "печат дара Духа Светаго" се преподава на всички верни и кръстени християни в началото с полагане на ръцете апостолски лично, а сетне чрез светото миропомазание от епископите техни приемници, но това осенение виждат да продължава само и единствено във и чрез ръкоположенията за свещенството. Все пак миропомазанието на верния е само веднъж в живота и няма опасност често да размисля върху туй, че е равностойна част от Тялото Христово - Църквата, както ако туй му се напомня постоянно чрез светото причастие. Бесовска логика нали?
  От това последва следващото безумие - смесената с лъжа истина започна да се превръща в чиста измама: Привидяха в своя архиерейски събор именно това Събрание на осенени от Духа Дванадесетима, самодостатъчни по тяхному, чрез което "богословски" суспендираха необходимостта от всеобщ Събор в БПЦ, който вече почти десет години не се свиква, на който те като синод са изпълнителен просто орган поне според уж действащия Устав на "съборната БПЦ-БП".
  Тенденцията е подхваната и от Враненската Владика Йоан, която отколе "превежда" от гръцки именно "вселенска църква", вместо "съборна църква".  

Няма коментари:

Публикуване на коментар