"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 "Філософські статті" в Аудіоформат  ТУК

27 август 2023

Ко то тамо пева (за паметника на Антифашизма)


Историята, каквато я учим и знаем, започва с Тукидит и Херодот. А е изведена до чудовищен перфекционизъм даже в детайлите от немската историографска школа през XVII век - Че кой друг да стори такова колосално по размах и претенция безумие?!

Но ние знаем и друг вид историзиране от типа на омировото - чрез песни, сказания и пословици. И то е в много отношения по-правдиво, защото е сърдечно, чувствено и човечно.


* * *


Сърбия, Белград, 2010 г. 

Събрали се група колеги студенти от Богословския Факултет и се зевзевчат с мене на националистични теми. 

- Слушал ли си, Бугарине, песента... 

"Кой ще каже, кой ще лъже, че Сърбия е малка?! В 1912--та удари Турция, в 1914-та стана срещу България, а в 1917-та победи Австроунгария..." 

- О, знам я и много ми харесва! 

- Що бе!? - изблещват се.

- Щото в нея ни подреждате заедно с Великите сили на онова време. Аз и друга песен знам от вашия филм "Ко то тамо пева"

"Немецът яхна черен кон и се стресна цяла Европа, приготви се нашата войска, извади един-единствен мъничък топ"

Навъсват се, ама аз продължавам, невъзмутим като пръдня. 

- Има и една българска, тя е реплика на вашата, дето ми изпяхте. 

"Кой ще каже и ще лъже, че България е малка? Има още осем дяла, за да стане цяла!"

- И кой са тия осем дяла? - подсмихват се. 

- Е как кой!? Поволжието, Украйна, Молдова, Северна Добруджа, Беломорска Тракия, Северна Македония и Западните ни Покрайнини. 

- Какви пък са тия Западни Покрайнини? 

- Абе това, дето му викате Източна Сърбия. И да не забравя Косово с Метохия. 

Тръгват си разлютени. Един остава, смее се:

- Не им се сърди, братко, тези хора са учили историята си от народни и кръчмарски песни. 

- Не им се сърдя, нека пеят, че и хубаво пеят, мамка им! 

Втората учебна година, макар пълен отличник, той напусна факултета. Отишъл при декана и му рекъл:

- Слушайте, аз съм хомосексуалист, макар да не го афиширам. Ама ми писна да слушам хомофобската пропаганда на преподавателите и свещениците, особено като знам, че половината са тайни хомосексуалисти или педофили... 

Тогаз чак ми стана ясно защо колчем ме види, крещеше като изтърван пред всички:

- Убаво Бугарче! 


* * *


Село Крушово, далече-далече. 

- Когато в 1944 година дойдоха руснаците, - разказва ми баба ми Йова, стара РМС--истка - някои бяха временно разквартирувани в нашето село...

Домакинята занесла в стаята на червеноармееца одеало да се завие през нощта.

- Ладно - благодарил одобрително.

Тя решила обаче, че казва, че му е хладно. Носила още и още, а той все ладно, та ладно. Накрая в къщата свършили одеалата. Тя отърчала при мъжа си, който тъкмо се занимавал с една... бъклица.

- Мъжо, на войничето все му е хладно, а ние свършихме одеалата! 

- Че що стоиш ма!? - рипнал й душмански - Тичай у комшиите да вземеш още!

Тогава, подсмихвайки се, се обажда дядо ми Славил:

- А като бяха преди това италианците, Славчо, знаеш ли какво стана...

Влязал италианецът в къщата вечерта и викнал радостно:

-  Бона сера!

А стопанката се казвала Бона. 

- Боно ма, - троснал й се стопанинът - човекът те е видял, га си срала до плета!

- Славиле бе, - прекъсва го баба - не те ли е срам да разказваш на детето такива глупости?!

...Те затова и русите имат такава военна песен "Добра страна е България". А имат и за румънците, казашка. Щото там явно никой не ги е топлил, та са се топлили сами в горещата си кръв.

"По планините Карпатски се вият виелици и мраз. Бусурманите (лютерани) сътвориха фашистки чудовище и поискаха от нашите казаци да се поклонят пред техния престол. Но нашите казаци не отидоха пред трона им немски, ами първо влязоха в една черква и след като се помолиха Богу православно, изскочиха през вратите и се хвърлиха в безпощадна битка за Родината си, преля ледената река и възвря от горещата казашка кръв"


* * *


Който събори паметника в София на двукратните ни освободители, не просто обижда Русия, а пикае на гробовете на собствените си бащи и дядовци, гаври се с тяхното великосърдечие! 

Няма коментари:

Публикуване на коментар