"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 "Філософські статті" в Аудіоформат  ТУК

13 август 2018

Богословието "наука"? (Е*е ми се 2 не виждам!)



Помниш ли, отче Стояне, приятелю мили, колко хубаво беше в БПЦ, преди да се домъкнат богословите от Факултетите?!... Влизаш в храма, а там с бял дебел чорапогащник, за да не се виждат лимбите с косми по небръснатите й крака, с кафява рокля до земята и увъртяла се в огромна сива шамия като муджахидин, моли се православна какичка. Устните й помръдват ритмично щръкналите мустаци, а очите й под забрадката, когато се отворят, се въртят в ритъм "1... 3, 1... 3" Питаш ме какво е "едно... три" ли? Какъв е тоя странен ритъм? Ами това, доверчиви мой, значи "Е*е ми се, та две не виждам!"

Влезе пък след нея застаряващ момък, слабо сресан и силно брадясал, с изпити страни и пламнал от религиозна страст поглед. Па се молят двамата, молят и накрая отидат да ядат пасти в кварталната сладкарница или в детската, дето я имаше във Варна, където на стената бяха нарисувани Пинокио и феята със сините коси. Па седнат, па почнат да говорят за пости и за свети отци, за духоносни старци и прозорливи владици... Така някои верно отключиха даже шизофрении, православните семейства не се увеличиха особено, нито популацията, обаче беше симпатично, мама му стара!!

* * *

А аз заради това "едно... три" впрочем веднъж, в началото на моя път на присъединяване към православната общност, знаеш ли какъв шамар изядох?! Буквално паднах от пейката на дясното си ухо!

Седя край храма след служба. Нямам бира, ни цигари, нямам и една стотинка. Минава православна кака и прави грешката да ме попита:

- Светославчо, каки, що гледаш така тъжно!?

Аз пък:

- Едно... три, едно... три!
- Какво значи това?

Казвам й какво е, тя се разсмива и ме води на кръчма, купува ми цигари, после у тях за две денонощия, докато техните са в друг град, където аз изпивам уискито и изпушвам пурите на татко й. За свое оправдание, колкото и дребно е, ще кажа, че нямах намерение да си тръгна и да не й се обадя повече, можеше да съм даже и женен и още веднъж, ама тя ме уплаши. В един сюблимен миг изкрещя: "Виждам Таворската светлина!" Уплаши ме сериозно тоест, да... Това не разказвам, за да се фукам, а за свой укор и смирение и за полза на сестриците в Христа - Сестри, внимавайте и се пазете, когато някой твърде много ви разсмива! Бог да пази!!

...Та месец по-късно аз пак в същото положение и пак на същата пейка. Даже пак със същите долни гащи май, ако ли не и без гащи, щото по онова време за мене долните гащи бяха излишен лукс. Задава се друга православна какичка, аз "правя" най-тъжния си поглед.

- Как си, Светославчо, да не се е случило нещо лошо?

И без да забележа коварния блясък в очите й, пак:

- Едно... три, едно...

И преди да кажа втори път "три", такъв шамар ми зашлевява, че падам от пейката, както ти казах вече, право на дясното си ухо. А тя крещи:

- Идиот мръсен, как можа, тя ми беше най-добрата приятелка!!?? Знаеш ли, че заради тебе е вече цяла седмица на антидепресанти!?

Ех, весело си беше, отче, макар че, колкото Бог се е смял с нас, толкова по-често и е страдал. Но царуваше свободата - по-рядко в Христа, отколкото в глупостта ни, но беше свобода... А сега какво?! Дойдоха тия дипломирани задници, дето първом задърпаха на жените от главите шамиите, а накрая направиха от русомания или гръкомания, от исихазъм или ригоризъм изпит за православие.

Отче, тия са пълни фашисти! Фашисти с либерални дипломи. Що дърпаха на жениците шамиите? Какво им пречиха шамиите им? Хубаво, те може и да са каещи се не много бивши развратници, ама това им беше защитата от греха, тяхна си някаква защита, "зеленчукова", ако се изразим по Павловски, ама все таки някаква. Що трябваше в препирни и спорове да "изясняваме може или не може да се изобразява Бог-Отец"? Що трябваше да се караме за еклесиология, при това злоупотребявайки със "Светая светих" - евхаристията?? Що ли?! Ще ти кажа защо, пък нека Бог да ги съди - за да манифистират дейност, та да си получават заплатите и хонорарите от парацърковни фондации, най-често иностранни!!

* * *

Религията и патологията са първи братовчедки, отче, не го ли знаеш?! Трябва много здрав акъл, за да не полудееш, говорейки с години на Личност, която не виждаш, много да внимаваш даже, за да не вземеш да Я "видиш", да търсиш и гадаеш за волята на Някой, който не ти говори... А твоите "учени" приятели взеха, че добавиха в тая каша и "науката" богословие...

Етично ли е, отче, да подлагаш на дисекция чужда интимност, често крайно нездрава? Красиво ли е това? Каквато и да е, негова си е! А откъде знаеш, че наистина Бог не му "говори", че в същината си опитът е автентичен, въпреки външните си и формални твърде съмнителни, а някой път и направо уродливи на вид прояви? С кои инструменти ти ще си послужиш, за да провериш дали наистина тече Божията енергия и как тече към обърканата глава на някой луд? Ами ако не е луд, ами е всъщност свят?! Какво пише, кажи ми, във вашите дипломи за "хулата срещу Духа Светаго", а?! Май такъв предмет в "научната" си програма нямаме.

Следва

1 коментар:

  1. Като прочетох това, завидях, че не съм го писал аз. Разбира се без оная част за личния опит със знаменития афоризъм "едно, три..." - нямам такава опитност. Другото си е баш тъй.

    ОтговорИзтриване