"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

26 януари 2019

Войник в Мъглата (3 мита на Гагаузкия Войвода)

"А ти за к'во ме излъгА, че "Кайенът" е твой?!" (Ъпсурт, из "Звездата")
продължава от "Гагаузи в мъглата"

Приятелю Ясене, попе скъп и драг, истина е, че всички градим митове за себе си с различни цели и в разна степен... Ето, сега и аз например във варненския ДАП градя успешно един-два мита. Единият е, че съм половин, даже почти сърбин, а другият е, че в Ерулския манастир в Трънско накрая е станал страшен бой, в който съм победил три пернишки мутри с винкели, докато съм пял сръбската народна песен "Три девойки сбор сборили, йо и йой! Стой, Дрино, водо ладна!" Докато истината е малко по-друга, като например тая за втория мит, че седях скрит в едни храсти, докато ме изведат с колата някъде на сигурно място, пишех предсмъртно стихотворение - обяснение в безсмъртна любов към Х. и разтреперан от страх се опитвах да го издиктувам по телефона на двама души, единият от които беше на работа и зает, а другият нямаше подръка лист и химикалка... Моите митове са с една-единствена цел - да викат колежките, които са около триста на брой, докато слушат историите ми, "Ах!". Последното не, че вече ми трябва, ама пък друго си е, което обаче няма как да знаеш точно ти...

А твоите митове що са?

Като например, че си завършил вечерна гимназия, защото не си могъл да изтърпиш тормоза на по-големите, които ти давали да ядеш моркови, а и от малък си фин и интелектуален тип човек, затова не си отговорил на насилието с насилие, ами си напуснал просто техникума и си се записал за вечерно образование... Виж сега, в прогимназията го търпеше дълго и успешно. Няма да забравя как Младенчо веднъж влетя в класната стая насред междучасието при нас с Росенчо с опулени от ужас очи:

- Яни и приятелите му са провесили Яско на стълбището пред училището с главата надолу, за да изпадат стотинките, които е скрил!

Да развенчаем първия ти мит. Вечерната гимназия я завърши, след като отби военната си служба в кеч-а (строителни войски). Няма лошо да си завършил там - и аз там завърших, макар да завърших преди казармата, като частен ученик, взимайки две години в една и да служих в пехотата. Аз завърших там, защото мразя математиката и отказвах да усвоя която и да е от нейните глупости, особено на алгебрата, докато ходих по олимпиади по литература, история и философия. А ти изкласи там, защото не просто мразиш науките, ами самите науки, до една, мразят теб. Ти си природно глупав, друже!

Да дадем пример с богословието, в което често се изживяваш на ментор пред "духовните си чада"... Ходил си в един манастир преди години, вероятно същият, в който са ти баели против ебане и там някакъв монах ви казал на гостите за лека нощ:

- Спете, прочие и бодърствайте!

Има няколко възможни причини и смисъл в тия думи. Единият е оня да е чисто и просто откачен и да комбинира произволно "духовни фрази", другият е да се е пошегувал с вас, а третият е да ви е предупредил да спите полубудни, за да не би събратята му да ви наебат. Ти обаче с години се чудеше "свято" и разсъждаваше за неуловимия духовен смисъл на израза... Умееш да симулираш мисъл инак, това не може да ти се отрече. Когато си въобразиш, че в дебата си намерил интересен аргумент, викаш: "О, о!!" с една особена продължителност у второто "о", а когато решиш, че си довел слушателя си до твоето мнение, викаш "А-а!"

И така, ето ги няколкото твои абсурдни и несъстоятелни мита:

1) Ти си интелектуална кройка мислител.

Не, ти не умееш да мислиш.

2) Ти се неагресивен духовно стъкмен човек /това за пред хората, а в акъла ти съвсем друго - там си мъж-супермен/

Не, ти си много агресивен, но и много страхлив. Например живееш с представата в своя акъл, че си "войн и победител", оня ден ми съобщи, че нямало нужда да водя война с тебе, защото отдавна си я спечелил. Ave, победителю на народите и владетелю на мъжете, нови Александре Гагаузки! 

3) Имаш собствено и винаги различно-интересно мнение по всеки конфликтен въпрос и тема.

Нямаш никакво мнение за нищо, ти си сянката на поп Георги Фотакиев, няма да забравя никога "хвалбата" ти:

- Какво си мислите вие, че аз не мога да бъда като поп Георги ли?!... Мога, но... не искам! 

Искаш, ама не можеш и се чудиш къде да пробваш..

Че даже и сам те подиграваше преди време затова нещо Георги: "Разправят ми разни хора от селата около Аспарухово - овиква ни, репчи се, чудим се дали да не го шамаросаме, ама е свещеник, пък и заради тебе не го правим... А той не разбира - продължава Георги, че на мене ми отива да съм зъл и заядлив, щото съм дребен, а при него като дангалак е смешно и гротескно"... Малко поукрасявам, слагам му по някоя и друга дума в устата на поп Георги, като например думата "гротескно" - той тая дума не я знае.

Но нали съм ти приятел, предлагам ти да пробваш на мой гръб... Докато Георги отказваше да ме причастява, ти повтаряше тъй, че той да те чуе: "И аз няма да те причастя! Оплачи се, ако искаш на Владиката!" Сега Георги ме причастява за осъждане, та давай и ти, ако по твоите заклинания ме удари гръм, не просто ще станеш като него, ами и ще го задминеш. Тогава впрочем и ще спечелиш истински войната с мене, която тече само в твоята глава.

* * *

Ти си духовник, колкото той е мутра. Под расото си ти си момче без приятели и без бъдеще, както и той в Църквата и само в нея се изживява като бандит, щото откакто удушиха и хвърлиха в морето край Траката "котката", знаеш за какво говоря, мишоците сте на вечен банкет.

Следва

Няма коментари:

Публикуване на коментар