"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 "Філософські статті" в Аудіоформат  ТУК

11 януари 2018

За църковната Камбана (Писмо до приятелите ми в гр. Б.)


продължава от:
Скъпи приятели, посещаващи редовните седмични богослужения в храм "Св. Димитър Солунски" в крайварненското градче Б., искрено съм поласкан, задето пак към мене се обръщате, за да научите мнението ми по въпрос, който ви затруднява да разрешите.

Вие питате относно ползването на храмовата камбана, за което предишният ваш енорийски свещеник е въвел някои изменения. А именно забраната да се удря камбаната, съобщавайки за смъртта на някого от градчето, ако няма да има опело в храма. Обосновката за това решение на свещ. Г. е добра - наистина храмовата камбана има богослужебно предназначение предимно, а не главно социално. Храмовата камбана приканва богомолния народ за участие в църковната служба - било то света литургия, било то опело на някой от верните православни християни.

Богомолният народ обаче днес в по-голямата си част разбира участието си в църковния живот като посещение на храма за Богослуженията по Коледа и Великден, а даже и на Рождество Христово - Коледа посещава рядко храма, защото Коледа се разбира повече като семеен, отколкото като църковен празник. Българинът кръщава децата си в Църква и не много често, но все пак и нерядко решава да се венчае - да добави и църковен към гражданския си брак и това е всичко общо взето. И като цяло - той решава да влезе в храма по такива поводи, защото те са радостни, защото се е подготвил за тях не само емоционално, но и материално - българинът обича празниците и мило за драго дава да ги прекара възможно най-весело, да се "покаже на тях пред хората" щастлив и успешен. Да искаме сега от българина и 50 лв. за опелото на неговия близък, когато първо са го ограбили до шушка в болницата за лечението на близкия му, после в погребалните агенции му вземат и шушката, не е много почтено. Нали?

Свещениците ви обаче си искат своето, в състояние са да измислят какви ли не номера и попски шашкънии, за да си го получат. Но ако мотивът им сега, както ни се ще да вярваме, е да приобщят хората от квартала по-тясно към религиозния живот на храма и посещаващата го общност, то предложете им да отменят таксата за опело или поне да се съобразяват с имотното и материално състояние на опечалените, щото градчето е малко и бедстващо. Те този път нямат оправдание с "владишкия десятък". щото ако дължат на митрополията част от сумата за венчавки и кръщенета, за които се издава и съответният документ, предварително закупен при митрополита от храмовото настоятелство "на цената на десятъка", то за опела не дължат такъв.

И още нещо: ако забраната за ползването на камбаната извън богослужение в началото е била хубава провокация с мисионерски ефект - събрала е млади и активни хора от градчето, дошли да спорят с попа по въпроса, а впоследствие останали някои от тях като активно черкуващи се в храма, то сега е с обратен на тоя ефект. Получилата се общност ще се затвори в себе си и ще се изолира от живота на градчето. Пазете се да не се превърнете в поредната "православна секта", с каквито Варна изобилства - обсебила и затворила се в енорийски храм, изолирала същинската енория, която е всъщност квартала (или градчето), за да заживее собствен социален и духовен живот по свои си измислени често правила, почерпени от разни тънки религиозни книжлета, заливащи пангарите на храмовете ни от всички страни.

Тези хора в гр. Б., скъпи мои, са там много отпреди да се появите в храма им вие, повечето от които не сте от градчето, че и никога преди това не сте го посещавали. Този храм са го вдигнали те и ако започне да се руши, когато най-вероятно вие по една или друга причина сте си тръгнали, те ще го вдигнат пак. Следователно, колкото и често да ходите там да се молите, този храм е и ще си остане техен, тъй че не е почтено да ги изнудвате да идват "по ваш тертип и ритъм" или да ги наказвате с "погребване като кучета", щото не са прегърнали тутак-си вашите нови правила за "активен енорийски и духовен живот", които сами сте открили много често едва вчера, онзи ден...

А в нашата българска традиция камбаната на храма винаги е имала и социална функция. Даже през комунистическия период в родното село на покойния ми баща - Крушово край Карнобат - едно активно комунистическо село, имащо своите партизани и комунистически традиции отпреди 9.IX.1944 г. именно църковната камбана се използваше, за да се извести за нечия смърт, па било то на партиен член или на ремсист. Камбаната се удряше и за да се извести за пожар из селото.

Свешенникът ви т.е, въвел това ново правило-забрана, е прав, но и не е прав. Неговият буен и прибързан нрав ни е добре известен и лично. Но сега вие там имате друг свещеник, който ни е познат като консервативен и традиционалист и моят съвет е заедно да проявите блага съобразителност и толерантност, вместо сектантщина. Щото нашите сънародници сектанти няма да станат, но ще останат православни по своя си начин даже и след като се разпадне последната секта, както бяха православни и преди комунизма, и по време на него, както са и след него.

Няма коментари:

Публикуване на коментар