"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

28 юли 2017

Учената глупост и осветената низост

"Не ти, боже, на глупците, на безчестните тирани..." (Христо Ботйов)
Българският църковен клир е резултат от провала на висшето теологично образование в България, ако свещеници, епископи и митрополити са това, което са, то е защото са разбрали, че могат да бъдат и такива, че няма никаква несъвместимост между това, което са учили и настоящия им начин на живот..

Духовното старчество в БПЦ е формално. Ако "старецът" на митр. Николай е митр. Игнатий, то Николай какъв друг да бъде?! Вярата си тия я учат по факултетите, но нито в съзерцателност, нито в нравственост нашите клирици са отхранвани в процеса на богословското си образоване, тъй като преподавателите им не обичат нито мистиката, нито моралистиката, тези обичат само очилата си и позата си на учени. Богословието го превърнаха в псевдонаучен сбор от дисциплини, вместо живо предание на духа и учението на светите отци и апостолите.

Исагогика? Каква исагогика може да има бе, какъв анализ на авторството и времето на написване на едни библейски книги, които не могат да бъдат "документи" по никакви критерии, като в римската историография имаме едва двама-трима души, които само бегло споменават въобще християните и Христос в I-ви и II-ри век?! От тези книги няма ни един оригинал запазен. Но това не пречи на нашите опрофесорени очилати диванета да пишат цели книги за книгите - да ги разполагат не само "точно във времето на написване", ами даже и в пространството - коя къде е писана и точно от кого... Но това например, че св. ап. и ев. Йоан Богослов е авторът на едноименното Евангелие, трите Съборни Послания, носещи неговото име и на Апокалипсиса се приема на доверие, защото друг начин няма, доверието е в църковното апостолско и светоотеческо предание, самодоказващо се "с дух и сила" на вечно живото си пластично и динамично Слово. Текстовият анализ не само нищо не показва, ами даже сочи сякаш обратното. Ако Йоан е авторът на Пролога в Евангелието, той е автор и на поне едно от споменатите Послания, но в никакъв случай не е автор тогава на Апокалипсиса, защото е различен не само езика по форма, но и образността, но и темите на богословски интерес, аргументационният апарат, авторитетите му в богословстването... Ама Апостолското предание не е само исагогика, даже повече - в него почти няма исагогика. То е живот в Христа главно и предимно

Обаче, моля ви, мълчете и не им пречете, щото те са учени и анализират. Пишат дати, места, имена, изказват предположения, хипотези, допущения и помежду си се договарят кое да приемат за повече или по-малко авторитетно - книги за книгите и букви за буквите... Втренчили са се в това и на това учат жертвите на своята "наука". Защото, ако кажат "Маран-ата!" по Светипавловски, означава да разпуснат академичните си колективи, да затворят факултетите и да се оттеглят по скалите и пустините в молитва и любовно съзерцание на Бога, в непрестанно себеочистване и борба със себе си, ако искат да са богослови, защото това е началото на истинското богословие, понеже според св. Павел, всеки който не обича Господа Иисуса Христа, Същият Тоя Иисус, дето според св. Йоан пък е Бил, Е и Иде, при това иде съвсем скоро, е прокълнат... Но не, те имат теория, според която тъй било през I-ви и II-ри век, а после работите се били изменили, християните преосмислили вярата си и тя от апокалиптична и есхатологична станала исторична. Мястото на Тарсянина, който не желаел да знае нищо и никого, освен Разпнатия и Възкръснал и на Заведеевия син, живеещ за да съзерцава Идещия в едно Бъдеще, което не само е тук и сега, ами е тука и днес отдавна и винаги, го заели философите, а след философите, Боже прости им, се домъкнаха те пък - обикновено с гъза напред.

Това им е вярата, това е и образованието във вярата, което дават и на бъдещия клир. Няма страх Божий и любов към Господа в нея, че даже и религията е детронирана и презряна като скучна и нехуманна моралистика.

После що клириците ни са такива...

А какви да са?!

Пред тях са малко изборите - или да папагалстват подир професорите си, наизустявайки всички предполагаеми и въображаеми "дати и места", за да ги водят по разни семинари и конференции със себе си, по матинета и соарета в тоя парад на псевдоучената, но инак претенциозна глупост, или да го ударят на печалбарство. Ако не можеш да рецитираш убедително клишетата на т. нар. "наука", завърти се покрай разните държавни, общински, локални или общоевропейски проекти - я към Брюксел, я край руснаците и цоцай. Не ти ли стига и за туй акъл, ще  направиш от енорията си своя секта - глупаците няма да свършат, а полите на расото ти са широки, дълбока ти е и камилавката - много пороци можеш да скриеш под расото и много духовна мъдрост можеш да твърдиш, че обитава в шапката ти между нейното дъно и празната ти кратуна, че безценните съвети се прескачат в нея като зайци в цилиндър на вълшебник... Ама си разбил нечие семейство с налудничави наставления ли?! Ама нечии деца гладуват, щото родителя им си го убедил да ти купи нов автомобил?! Спокойно, ще дойдат нови наивници на мястото на отрезнелите ти бивши "духовни чада", дето ако въобще сетне искат нещо да знаят за вяра и Църква, най-малкото тебе ще заобикалят през две пресечки, видят ли те на улицата.

* * *

Богословие без нравствен императив не може да има, ама взискателен и максималистки първо към себе си, нито вяра без съзерцателност може, но не болнава, ами трезвена, няма и църковност без религиозност, но не показна, ами дълбока и лична...

Няма ли?!

Как да няма бе, я се огледайте!!   

3 коментара:

  1. Портос, простотията е основното ти качество! По-голяма глупост от това, че се. Йоан Богослов не е автор на Откровение понеже е различен не само езика по форма, но и образността, но и темите на богословски интерес не можа ли да измислиш?! И ти бидейки и долен простак като всеки човек си сменил изказа, начина на изразяване и т.н.т. с течение на времето! Прочети какво си писал преди 20 г. и няма да се познаеш! Най-естественото нещо е св. Йоан да има един начин на изразяване, когато е писал Евангелието, друг, когато е писал Посланията и т.н.т. Всички са лоши, само Дионисий е хубав! Отдавна ми стана ясно на коя страна си! Ходи се лекувай, момче!

    ОтговорИзтриване
  2. Какъвто и да е бил стилът ми преди десет години, темите и аргументите са от един порядък, сменени са само становищата.

    А Йоан от Апокалипсиса се интересува от старозаветни пророчества, от Израил от Обновлението на Земята "по есейски". Йоан от Евангелието и Посланията пък го занимават понятия от късната елинска философия и техния християнски прочит, като ги коментира направо философски професионално. Езикът на Евангелието и Посланията е перфектен старогръцки, а на Апокалипсиса е лош граматически (говорим за преписите, достигнали до нас) - оригинали няма.

    По част от "въпросът с Йоан", ето ти курсова работа моя от Белград, оценена от асистента там с 9 по десетобалната система в под-блога за богословие http://le--theologien.blogspot.bg/2013/03/i.html

    А тезата ми не си я разбрал тука и тя е именно, че се приема примата на Църковното Предание, според което св. ап. и ев. Йоан е действителния автор на всичко в канона на Свещеното Писание на Новия Завет, носещо името му, по свидетелствата на светите отци и че не можем да се облягаме на критически анализи по въпроса в духа на немската протестантска библеистика, които "изследват предполагаем първоначален оригинал", въз основа на множество преписи на мъртъв език, който се познава само книжно и затова откъслечно. Тезата ми е, че методите на прехваленото академично и школско богословие дават изводи, различни от Свещеното Предание често, затова аз предпочитам Преданието пред такава "наука". И това е само част от тезата, цялостната ми теза е, че школарското богословие с цялата си "научна" претенциозност за меродавност, е ампутирано от едни толкова базисни за православното богословие неща, като нравственост и религиозност.

    И какво общо има тука Негово Нареченство архим. Дионисий? Или искаш за Дионисий да си говорим, а?! Да си поговорим ли учудени откъде-накъде автобуси с варненски църковни протестъри ходиха до София срещу хиротонията на Дионисий, да се запитаме ли кой плати за тия автобуси и че варненски свещеници водиха протестиращия народ? Да си кажем ли пак за заканата на Дионисий да направи пълна финансова ревизия на Софийска епархия, стане ли викарий там и че тази ревизия щеше да бъде след епископското служение на митр. Йоан Варненски в София? Да припомним ли и учудването си как така хиротонията беше "стихийно" спряна, съвсем неочаквано в седмицата между наречението и ръкополагането, подготвяна и известна отдавна?

    Я не ме дърпай за езика с евтини манипулации, анонимнико, щото и двамата ще останем безмерно изненадани от това, което съм в състояние да кажа още!

    ОтговорИзтриване
  3. То угода няма за тебе, Портос. Ако владиката отиде да служи някъде що отишъл, ако не отиде що не отишъл! Ти си най-хубав от всички, разбрахме. Вече може да си спокоен и да се отдаваш на алкохолната си страст. Да не говорим, че повечето от инфоцията в блога ти е изсмукана от пръстите. Абе с две думи, ти си неудачник, алкохолик, лъжец, злобар и комплексар!


    ОтговорИзтриване