15 юни 2016

На Събора на о. Крит ще говорят в дупката

"Sloven sam belac, slobodni strelac, za svaki slucaj, jos uvek samo svoj!"  (Djordje Balasevic "Nevernik")
Седим си я днеска на гъзо и си мисли-им... Седим и мислим, седим и мислим и по едно време - Ха! Чувам как ми расте гъзът!... 

Шегувам се бе, това тука се кани да стане един много сериозен текст, затова моментално забравете каквото прочетохте току-що... Не ми расте гъзът, щото съм на диета, извинявам се, ами всъщност напират в мене един-два въпроса, които ще задам на всички вас, ей сега, насочени първоначално към нашите богослови, сетне към дядо им Вартоломей Архондонис (патриарх гръко-вселенски) и накрая към всички, пък кой както ще, нека да отговаря...

Та искам да питам нашите богослови, дето се тюхкат сега и вдигат врява до Бога, че съборът на о. Крит няма да е това, за което беше замислен, но не за да се заяждам с тях, както впрочем обичам, ами ей тъй, щото нали все "евхаристийци" и "еклезиолози" се праскат, даже някои и "неопатролози" и т. н., къде са чели, от кой са чули събор (при това всеправославен - може да не е вселенски, обаче все пак "свят и велик") да се е събирал, за да дава изявления "по принцип"? Да се е събрал някога събор от Апостоли или църковни свети отци, за да се изказва чрез тях Църквата за неща, различни от текущи проблеми и спорове на вярата и затова как Светото Православие да се изповядва и то обикновено заради надигаща се високо ерес?

На този събор, който те толкова настояваха да го има и то точно сега, точно с тия теми, Църквата трябва да се изкаже колко много обича римо-католиците "по принцип". И това е първенствуващата тема, докато останалите са по-скоро "украса" и сякаш между другото, като някои от тях и не изискват за разрешаването си толкова висок форум, като "велик и свят събор". Нещо повече от това дори - няма какво толкова и да се изказва Църквата на този предрешен събор, а епископите на православната икумена трябва да се съберат и чрез своите патриарси и митрополити да ръкопляскат на гръко-вселенския патриарх Вартоломей за това колко много той обича Римската папа.

Ще последва ли от това възстановяване на евхаристийното общение между римо-католици и източно-православни? Не. А може би пък ще се подновят анатемите срещу изповядващите папско върховенство и първосвещенство в Църквата, срещу казващите "Филиокве"? И това не. 

Тогава защо да се събираме?! Къде тогава и в какво се състои "еклесиологичната стойност" на този събор? Хайде бе, "еклесиолози"? Да поговорим за "наука", мотивите на някои наши владици в БПЦ да действат не само срещу този Събор, но и срещу всяка съборност извън "кръгчето им от подписали омерта", са ясни, ама стига ги дъвкахме, за туй има време всякога, но има и по-важни неща. 

...Но да послушаме "аргументи" - На този партиен пленум (Ох, исках да напиша Събор!) "Църквата щяла била да се изкаже", за да била "потвърдяла единството си", относно... 

...Относно озоновата дупка. 

"Хей, озонова дупко ма, спри да растеш!" 

Десетки и стотици мъже с бради, странни шапки и в нещо като рокли ще кажат на света, че смятат озоновата дупка за лоша, даже може би ще придружат това с някакъв свещен ритуал... И озоновата дупка ще зарасне, като хименът на каеща се проститутка, а?!... За да направят това, тези мъже ще изхарчат 70 милиона евро, няма значение от частни дарители ли са или църковни (или държавни) пари - тези 70 милиона евро ще се дадат, за да кажат група странни мъже на озоновата дупка да изчезне и ще се дадат на други странни мъже (и жени), за да стоят там и да кимат умно, докато мъжете с бради казват на озоновата дупка да се маха.

Тези мъже, които ще се съберат там, не можеха ли и от местата, където живеят, да говорят на дупката? А нe можеха ли тези мъже да говорят на онези, които по един или друг начин "доотварят дупката" със своите индустрии, вместо да взимат от именно техните пари, за да баят на дупката да се маха?

Другото, което искат тези мъже да сторят, е да кажат заедно, да акомпанират по-точно казано на патр. Вартоломей, докато го казва, че "католици и протестанти" не са толкова лоши хора и християни. Ние знаем, че не са лоши. Не са лоши нашите братя инославни и ние сме молитвено с тях, когато кюрета и пастори се борят срещу наркобарони, срещу глада, мизерията, несправедливостта, когато на континенти и в страни, където никой не е чувал Евангелието, създават общности от обичащи и следващи Христос-Бог хора, когато в Сирия нашите инославни братя маронити и дохалкидонци умираха, но не се отричаха от Него... За тях и на тях бихме го казали с радост, ако ги срещнем, но защо ни е (какво тях ги ободрява или нас духовно ползва) да го казваме, вместо на тях директно и лично, на представителите на религиозните фирми и корпорации, които добре "купуват и продават" тяхната жертва - като Римската курия с банка "Ватикана" или протестантските фондации?... И този въпрос ми напира и пари да задам на нашите "богослови-еклезиолози" - апологетите на "тъй много важния Събор Вартоломеев" - каква му е сотериологичната (душеспасителна) и истинно-икуменическа (домостроителна) стойност на това?

И последният ми въпрос е към самия гръко-вселенски патриарх Вартоломей - Какви ще са "последиците", дето ще ги носим, неотивайки на събора му, както той плаши, дори да ни анатемоса и постави в схизма "събор", на който няма да присъстват 90% процента от православните в лицето на руснаците?... Вартоломей е на път, заради дребно-селския си "византилък" и странна гордост, да повтори историята на патриарха Михаил от 1054 г., който тогава загуби за Вселенската Църква Рим, както тоя днес може да погуби "Вселенската" си Патриаршия докрай, заради Москва... 

Михаил поне е имал някакво оправдание - заради латинското филиокве и папския свещенически юридизъм (и абсолютизъм) Ами Вартоломей какво оправдание би имал? Каква "ерес" за руснаците ще измисли от едната си чиста завист и отмъстителност, заради отказа им да участват в пародията му на "свят и велик събор", заедно с други, при това достатъчно стари (и по-древни от Цариградската дори) Патриаршии?

Няма коментари: